V roce 2004 přichází sportovní legenda YFZ450, čtyřkolka, která vyhrála všechno, co bylo možné vyhrát: závody, šampionáty, ocenění i ceny. Revoluční čistě sportovní stroj se silným, pětiventilovým motorem s titanovými ventily měl nejlepší poměr výkonu a hmotnostní ze všech sériových čtyřkolek, které byly dosud vyrobené. Více o historie značky naleznete v
KATALOGU značek.
Označení YFZ 450 vyvolává emoce, před třiceti lety utopie, dnes realita:
Statistiky prodejních kanálů z druhé ruky říkají – máme a prodáme, přijeďte ihned. Ale konkrétní případy byly tragické. Prodejci sice k modelům dodávají „záruku“ - zaručeně neježděné na závodech, netopené a nebourané. Ale jak sami víte realita už bývá tragičtější: rozlámané, topené, s velkým počátečním vkladem, polámané převodovky.... Jestli mohu poradit, nikdy nejezděte sami pro ojetinu, vždy si vezměte někoho s sebou, aby vás držel při zemi. Podle sebe vím, že když se otevřela garáž, ač se jednalo o plečku, tak se mi ta čtyřkolka líbila a mojhe první věta byla : JÁ TO CHCI. Vždy je dobré aby vás někdo držel na zemi a podíval se na mašinu nejen jako mechanik. Takže z žebříčku mých vybraných modelů pomalu odpadal jeden model za druhým, a zbyla tu na mě uzounká YFZ 450 s rodokmenem od Yamahy. Agrese ze série nesálá, ale něco málo měla do sebe.
Na motorkářích mají krátký a výstižný článek o koupi ojetiny:
Vzhledem k tomu, že hovoříme o koupi ojeté čtyřkolky/motorky, vynechám nákup u oficiálních dealerů. Je ale pravda, že v některých případech i oficiální dealer značky má vedle prodeje nových motocyklů/čtyřkolek, zaveden též prodej ojetých strojů. Pokud nahlédnete do některého inzertního časopisu nebo vyhledáte vysněný stroj na Internetu, pak je skoro jisté, že v inzerátu (podle toho o jaký styl se jedná) bude uvedeno: kompletní článek naleznete
ZDE.
Věřte je na co se těšit:
YFZ 450 2008/09 nyní není tuctovým modelem, který je v oběhu tolik jako tomu je například u Suzuki, které mají k dispozici nepřeberné množství ojetých náhradních dílů, od ramen po tlumiče až k výfukům. Ač se snažím hledat po internetu kde jen to jde, na Yamahu použité píslušenství nenalézám a když naleznu není to to, co zrovna potřebuji, takže mi nezbývá nic jiného než sáhnout po nových doplňcích, které nám nabízejí internetové portály, ale i nějaká ta kamenná prodejna. Jen pro zajímavost, se inspiruji v zahraničí na Ebay a na Německé odnoži, tam se namlsávám a přicházím na to co, že vlastně všechno nutně budu potřebovat.
Protože mám úzkou užovku, musím se zaměřit na to co vlastně od této mašiny chci, pro mě je tomu volba na Quad Cross. Takže i když si z minulé čtyřkolky přináším odpružená řídítka, tlumič řízení, trhačku a nášlapy, to na závody opravdu nestačí a to nemám žádné ambice držet se vepředu. Jako první jdeme vybrat rozšířená ramena, rozšířenou zadní osu, zadní kryt rozety a brzdového kotouče spolu se zadním nárazníkem, přední nárazník... Tak tohle by pro začátek mohlo stačit. Nejde, ale o žádnou tunící magii, jedná se o sériové projekty, které promění YFZ na "střední" třídu závodního náčiní. Mohla bych tu vymýšlet do nekonečna nejrůznější vylomeniny, aby YFZ letěla jako postřelená, ale pro základní naučení mi toto poladění zatím bude dostačovat. A to zatím jisto jistě potrvá jen do zimy, tam už YFZ snad projde i zásahem motoru a výměna tlumičů plus další vylomeniny v podobě vaček, pístů, jiné ráfky, kryty rukou, odpruženou tyčí řízení, delší kyvka, brzdy, chlazení, výfuk.... Ale o tom až jindy.
A jdeme rozbít prasátko:
- ASP Group, ceny jsou orientační, kompletní sortiment www.aspgroup.cz:
- Zadní osa RPM Dominator II Yamaha MX +2/+5 - Cena: 10 825,00 Kč
- Fasst říditka, Flexx Handlebar System - ATV nízké - Cena: 9 083,33 Kč bez DPH
- Ramena YFZ450 - Cena: 23 132,23 Kč
- PRECISION PRO tlumič řízení, včetně montážní sady - Cena: 12 491,67 Kč
- Výfuk Yamaha (04-08) M-7 AL S/O - Cena: 8 250,00 Kč bez DPH
- Tyč řízení, 2003-5, +2 - Cena: 6 658,33 Kč bez DPH
- Blingstar dvojitý kryt rozety - Cena: 3 325,00 Kč bez DPH
- Nášlapy Pro XC Nerf Bars 2004-UP - Cena: 6 075,00 Kč bez DPH
- Pneu ITP HOLESHOT MXR6 - Cena: 2 390,00 Kč vč. DPH
- ITP disky T-9 TRAC-LOCK - Cena: 4 491,67 Kč bez DPH
Další krok polepy:
Poladěno, naladěno, teda jen zlehka v rámci možností. Nyní se vrhám na další tuze důležitý krok a tím jsou polepy. Rychleji to nepojede, mistra to ze mě neudělá, ale bude to krásný. Teď už stačí jen sáhnout po firmě a jde se vymýšlet. Jsem nerozhodná a nevímjak design bych na čtyřkolku hodila, žádný z uvedených se mi nelíbí, ale kdybych splácla tři dohromady, bylo by.
Vše se dá domluvit, když si nejste jistí jaký motiv si na mašinu hodit, není nic lehčího než stáhnout fotky ze zahraničních webů, poslat je do reklamky, která vám bude připravovat polepy a vše s nimi probrat. Oni mají programy na to aby vám váš výmysl hodili na papír a vám zaslali jak že by to vypadalo. Po pár výměnách mám kompletní náčrt polepů a do týdne je mám doma. Rozložení polepů je vymyšlené, ale co když mám model, který není konvenční a šablony nemají, vše se dá pořešit zasláním plastů, nebo zavezením čtyřkolky přímo do reklamky. V minulosti jsme psali článek s názvem
Jak na polepy.
První svezení:
První svezení bylo rozpačité, řízení bylo přesné a plynulé i přes sériové tlumiče Yamaha kopírovala terén velmi dobře, až na odskoky při rychlejší jízdě, jako by mi prdel tancovala ze strany na stranu, jen se překotit. Rychlá, silná reakce na plyn je adekvátní, ale vidím to že YFZ co nejdřív dostane menší zásah do karburátoru: (
tryska, pružinka, jehla), poté se osadí výfukem i se svody, postavíme celek na brzdu, aby se mašina otevřela tak jak má a aby dosáhla v každé situaci svého maxima, potom se děj vůle boží.
Největším překvapením je vyvážení stroje, je to hračka se kterou si ve vzduchu házím kam chci a do tobogánů jí jen tak zlehka popobídnu, ale pozor přetáčí se a to velmi ráda. Co se týče
ovladatelnosti vše jde zlehka, tak jak jsem byla zvyklá u Yamahy Raptora 700:
páčka brzdy, páčka spojky, startér, řízení... Až na páčku plynu ta se mi zdá poněkud tužší což je u těchto modelových roků známé, ani její vykrojení mi nepadlo pod palec, při delší jízdě se ozve jak bolest palce tak i puchýř na polštářku prstu. Ohledně sedla to je tvrdší, špatně vysedneš hned jí dostaneš.
Oproti LTR 450 se mi zdá, že do řídítek jde víc vibrací. Ve skocích je stroj vyváženej, ovladatelnej, za to v jízdě do kopců se musí mašina víc zatížit na předek, jako by stroj měl neduh Grizzliny.