Značka Linhai je součástí mamutího koncernu FOMA a ještě před nedávnem patřila mezi lídry čínské produkce, co se maloobjemových čtyřkolek týče. Jenže konkurence nespí a Linhai si během posledních pár let trochu ustlal na vavřínech slávy svého 300 a 400kubíkového modelu. Po fiasku
dvouválcové pětistovky, která na trzích moc nezazářila, hledá teď značka tak trochu sama sebe a za pomoci svých evropských partnerů se aktuálně snaží o průlom na trhu. Pro letošek jsou tak na pořadu dne tři zásadní novinky, od kterých si Linhai slibuje mnohé, v první řadě pak dobré prodeje. Nová velká čtyřkolka s motorem o
objemu 700 ccm už se představila dřív, stejně jako malotraktor nebo facelift čtyřstovky. Navrch ve spolupráci s italským importem Carpi Motor představila značka ještě skvěle vypadající skútr s třístovkou
EFI upravenou právě ze čtyřkolek.
Jak zdůraznil prezident
Linhaie Sun Feng, po nedávné hospodářské krizi se situace na trhu čtyřkolek hodně změnila, a zatímco dřív byly hlavním motorem prodejů malé stroje kolem 300 ccm, teď už se zájem kupujících posouvá výš. Největší konkurenti jako
CF Moto, případně
Kymco na to už pružně zareagovali a Linhai je na tahu. Do budoucna chce navíc čínská značka vytvořit joint venture podnik jak v Evropě, tak i v Americe, zatím ale stále hledá partnery. Zároveň s přílivem novinek už nechce firma udržovat cenovou hladinu svých produktů tak nízko jako doposud. Chce tak
naznačit, jak hodně věří kvalitě svých produktů. S jakým pochopením náročných evropských zákazníků se tato politika setká, těžko předjímat… A jak bylo naznačeno na setkání, nemá pro nejbližší budoucnost zůstat jen u sedmistovky, chystají se i další objemové třídy.
Největší Linhai
Pro čtyřkolkáře je nejzajímavější novinkou
sedmistovka, která zatím ještě ani nemá jiné označení pro evropský trh. Takhle mašina představuje pro Linhai významný posun do vyšších pater čtyřkolkového světa, protože mimo špatně prodávané pětistovky nikdy výrobní linky neopustila větší čtyřkolka.
Linhai tak aktuálně pokrývá objemové třídy od 50 do 700 ccm. Na tiskové konferenci zástupci firmy včele s už jmenovaným
Sun Fengem zdůraznili důležitost tohoto modelu pro Linhai. Vývoj mašiny probíhal po tři roky a velká část tohoto času byla věnována intenzivnímu testování.
Na vývoji se nemalou měrou podílel právě i francouzský Deltamics (který prý stojí za designem), od kterého si Linhai slibuje nejzajímavější prodejní výsledky.
Sedmistovka klasické koncepce používá jednoválcový čtyřventilový motor s variátorem a pohon 4x4 s připínatelným předkem. Nádrž je pod sedačkou a řazení n
apravo. Čtyřkolka je to opravdu dospělá, rozměry snese srovnání s těmi největšími, váhou taky (
377 kg suchá). Francouzi mají na leccos svůj pohled, v designu to platí dvojnásob. Na něm se skutečně podepsalo francouzské designérské studio
Millot a našinec by ho asi kulantně mohl nazvat diskutabilní, minimálně co se funkční stránky týče. Trubkové rámy u sedmikila obepínají i všechny blatníky, takže čtyřkolka působí jako pracovní nástroj snad pro těžbu v lese nebo něco podobného… Pro produkt, který by měl ke značce přitáhnout nové zákazníky, je to hodně odvážná podoba.
Podle prezentace má tahle čtyřkolka například silnější motor než dvouválcová osmistovka od CF Moto a i na zrychlení je na tom údajně líp. Následná krátká projížďka za hranicemi Vincelles ukázala, že není všechno zlato, co se třpytí… I úplně
syrové sedmikilo mělo sice
slušný výkon, na dvouválce ale samozřejmě nedosáhne. Jeho předností je i snadné řazení dlouhou pákou. Na druhou stranu víc péče by si ještě zasloužil nevýrazně nastupující variátor. Podvozkově je Linhai na průměru, odpružení nelze vpředu nijak nastavovat, a tak jezdec bude muset věřit továrnímu set-upu (
vzadu se dá přitvrdit pružina), řízení je hodně tuhé, nemá ale problém s přehnaně ostrou
geometrií, spíš se mašině nechce moc ochotně zatáčet do utažených oblouků. Všechno věci, které se ještě dají řešit.
Malotraktorem, kabrioletem
Technicky propracovanější, i když lehce mimo náš obor byl představený malotraktor
LH1630-2. Zemědělský trh je určitě o hodně zajímavější než ten čtyřkolkový, a tak potenciál dobrého byznysu cítí Linhai právě v tomto segmentu. První počin Číňanů nevypadá vůbec špatně, tedy spíš vypadá až překvapivě dobře. Traktůrek kabriolet v klasické traktoristické červené pohání imperialistický naftový tříválec Perkins o výkonu 12 koní. To by zas tak extra zajímavé asi nebylo, protože maximálka je
17,54 km/h, ale tenhle traktor má po funkční stránce všechno, co od něj jeho profesionální uživatel očekává - zadní univerzální tříbodový závěs pro přípojná zařízení, zároveň i vývodový hřídel s možností dvojí rychlosti otáček, třírychlostní převodovku + redukci a navrch ještě připojitelný pohon přední nápravy, ta je klasicky výkyvná.
Nechybí
uzávěrka zadního diferáku nebo ruční plyn. Když k tomu přidáte podle váhy traktoristy seřiditelnou odpruženou sedačku, má tenhle drobek prostě všechno, co jako zemědělec denně potřebujete. Navíc traktůrek se u nás už prodává a za cenu pod 200 tisíc jde o hodně lákavou nabídku.
Vedení Linahie už došlo, že značka nevyžije z povedené čtyřstovky, i když jí opatří novou maskou, a poohlíží se po dalších možnostech trhu. Jestli bude představená sedmistovka tou správnou trefou do černého, nebo jí bude malotraktor, se ukáže nejspíš už v hodně blízké budoucnosti…