Autor: Jan Fuka | Foto: Jan Fuka | Datum: 13.02.2018 | Zobrazeno: 12579×
V dnešním testu jsem se zaměřil na ATV čínské produkce Bashan BS 200S-7. Tento vodou chlazený jednoválec zapadá do koncepce levných asijských čtyřkolek určených ke kratším výpravám přírodou, díky homologaci ale není problém s „bahňákem“ legálně vyjet i na zpevněnou veřejnou komunikaci. Žluťásek je vyráběný společností Bashan Motorcycle Manufacturing Co.Ltd v jihozápadní Číně ve městě Čchung-čching. Tento asijský gigant je třetí největší centrum výroby motorových vozidel a největší centrum výroby pro motocykly. Náš testovaný kus byl vyrobený už v roce 2005 a patří do rodiny dalších asijských značek, jako je taktéž čínská Shinneray, nebo tchajwanská, ale dražší značka Access.
Již od pohledu působí Bashan jako plážové vozítko a leckdo by si ho mohl splést s kanadskou renomovanou značkou Can-Am, konkrétně s modelem DS 250 z roku 2008. Bedlivější oko ale okamžitě pozná rozdíl, hlavně co se týče kvality zpracování.
Designové provedení evokuje sportovního ducha čtyřkolky. Ostré hrany předních blatníků působí agresivně, což se ale nedá říci o jízdě samotné. O tom si ale víc řekneme až později. Bohužel plasty působí nekvalitním a levným dojmem. Co mě osobně překvapilo, když jsem Bashana viděl poprvé, že se jedná o poměrně velké ATV.
Metalicky zlatá barva LCD displeje a dalších doplňků vypadá pouťově, ale je to otázka spíš subjektivního pohledu. Modré podsvícení displeje působí na oči uklidňujícím dojmem, což oceníte hlavně při jízdě v noci. Na displeji vidíte základní symboly a údaje, jako je ujetá vzdálenost, rychlostní stupeň, otáčky motoru a množství paliva. To nejdůležitější, tedy momentální rychlost jízdy, vám ukazuje digitální tachometr. Matoucí také je, že LCD displej působí dojmem, že jde od řídítek odejmout. Avšak být vámi, nezkoušel bych to. Vše je přiděláno napevno.
Co je pro mne ale největší estetická vada této čtyřkolky, je barva motoru. Modrá metalíza s oranžovými doplňky, jako třeba víčko od oleje, působí opravdu děsivě. Nevím, kvůli jaké vlastnosti najímali ve fabrice Bashana jejich hlavního designéra, ale vkus to nebyl. V jednoduchosti je krása, a tak by černá bohatě postačila, než tyto rádoby trendy pokusy.
Hned první den jsem se s Bashanem vydal na projížďku do zasněžených brdských lesů, na polní cesty a louky v okolí Mníšku pod Brdy, a hned úvodem musím říci, že nuda mě rozhodně nečekala. Jsem rád, že jedu na stroji, který má manuální čtyřstupňovou převodovku, tudíž jsem o něco blíž motorce. Řazení je klasické. Rychlostní stupně 1 – 4 nakopnete nahoru, stupeň pod neutrálem je zpátečka. Čtyřkolka není těžká, má jen něco přes 160 kg, do přívěsu jí naložím sám, zpátečka se každopádně hodí. Jízda je svižná, ale reakce plynu a náběh otáček je k uzoufání pomalý. Musím ale připomenout, že se jedná o starší stroj s nájezdem 3 tisíce km. I tak se to ale nedá srovnat se stroji japonských nebo severských značek.
Díky slušné světlé výšce 200 mm a zmíněné nízké hmotnosti si Bashan poradí i v náročnějším terénu. Avšak ve vyšších rychlostech si připadáte, že krotíte splašenou kozu. Jízda je ale opravdu zábavná. Driftování i prudší kopce zvládá hravě, stejně tak sjíždění strmých kopců. Adrenalin mi zvyšuje pocit strachu, co ve vyšších rychlostech z tak staré čínské čtyřkolky odpadne, ale kupodivu vše drží stále pohromadě. Na polní cestě špikované bahnem a sněhem je opravdu ve své kůži.
Za celou dobu jízdy se nevyskytly žádné náznaky karambolu, což vypovídá o určité stabilitě. Až na jeden okamžik, který opravdu nedoporučuji. Při rychlé jízdě po silnici pozdravit protijedoucího motorkáře a pustit jednu ruku ze řídítka. Při 70 km/h vás absence stabilizátorů a posilovače řízení opravdu vyleká.
Při návratu se začaly ozývat známé zvuky od kol. Ano, čepy a ložiska se blíží své smrti. A i podle mého zjištění se jedná o největší slabinu tohoto stroje. Parafrázoval bych klasika: "Zajímalo by mne, kde soudruzi z ČLR udělali chybu."
Pokud chcete vaše ATV trápit dlouhými výpravami do náročného terénu, obávám se, že s Bashanem strávíte mnohem víc času v dílně a sháněním náhradních dílů, než na cestách. Nemluvě o vyjížďkách ve dvou s naloženým vybavením třeba na kempování. Pro tyto účely bych bezpodmínečně vybral něco prověřenějšího, také ale bezpochyby dražšího. Cena sice vyšší je, ale kvalita je srovnatelná s Bashanem. Toto čínské ATV je mnohem vhodnější na rozumné kratší projížďky, na kterých se nedostatky tolik neprojeví.
Ideální je pro mladého šikovnějšího začátečníka, který se na slabší dvoustovce naučí klasické principy a způsoby ovládání čtyřkolky, a zároveň bude mít dostatek možností s vyzkoušením si všelijakých oprav. Proto zvažte, zda s přihlédnutím k účelům použití nebude platit známé pořekadlo: Nejsme tak bohatí, abychom si kupovali levné věci.
15.02.2016, Zkušenosti s quady
Člověk se leckde doslechne, že testy čtyřkolek není nic, než marketing, že jsou zaplacený, zmanipulovaný a kdesi cosi. P...
28.12.2015, Zkušenosti s quady
K myšlence pořídit si tuto motorku se Míra dostal už během loňské sezóny. Věděl, že pokud chci jet ještě nějakou sezónu ...
26.06.2013, Zkušenosti s quady
Nadšení střídala netrpělivost. Celý týden čekání na to až budeme moci okusit to, o čem se v poslední době tolik mluví. N...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:3.29s