Zrod olejů Maxima
Značku
Maxima založili před 40 lety Američané
Dick Lechien a Roland Reed. Dick byl úspěšný závodník v dragsterech a jako závodník ustanovil několik světových rekordů. Společně s Rolandem byl však zároveň i velmi úspěšný podnikatel - prodejce motocyklů, skútrů a čtyřkolek. Prodávali snad úplně všechny tehdejší významné značky, od Arctic Catů přes Hondy a Kawasaki až po Yamahy. Rok co rok dokázali prodat přes 2500 motorek a čtyřkolek a v jejich sortimentu nechyběly ani naše Čezety. Není pochyb, že benzín i byznys měli oba pánové zkrátka v krvi.
Ale jak se dostali k olejům? Syn Dicka Lechiena byl profesionální
motokrosový závodník a získal několik národních i mezinárodních titulů na dvoutaktech. Jenže v osmdesátých letech se stal racingový olej, používaný pro mazání dvoudobých motorů, velmi nedostatkovým zbožím, a oleje, které k mání byly, měly nedostatečnou kvalitu. Situace se postupně stále zhoršovala, a tak se Dick s Rolandem rozhodli, že si vyrobí vlastní racingový olej, lepší než dosavadní. S mladickým elánem, nezatíženi obecnými předsudky olejového průmyslu, začali s vývojem, a po několika neúspěšných pokusech se jim nakonec skutečně podařilo vyvinout produkt daleko lepší než cokoliv, co bylo tehdy na trhu. Dick a Roland slavili úspěch, zájem o olej Maxima byl takový, že museli rozšířit výrobu. Časem zaměstnali tým mladých, dynamických odborníků, kteří začali rozbíjet jeden v oboru zavedený mýtus za druhým. Vyvinuli nové vlastní kvalitní oleje, a později, to už byla Maxima zavedenou značkou na americkém olejářském trhu, se pustili i do plně syntetických aditivovaných olejů, které opět zavedly nové standardy v závodních motorových, převodových a tlumičových olejích a dalších mazivech. D
odnes je firma Maxima považována za průkopníka ve svém oboru a zároveň i za světovou jedničku v oblasti vysoce
speciálních závodních maziv. Z původně jediného produktu, ricinového oleje, se výrobní program rozrostl na dnešních více jak 40 produktů, které se prodávají ve více než 40 zemích Ameriky, Evropy, Austrálie a Asie. Maxima se stala symbolem vynikající kvality a odhodlání být nejlepší.
Trocha teorie - oleje obecně
Oleje pro čtyřkolky patří do skupiny olejů automobilových. Zásadní rozdíly v koncepci olejů určených pro automobily s motocykly nejsou, motory nejvýkonnějších čtyřkolek jsou však oproti běžným automobilovým trochu jiná kategorie - při stejném objemu ze sebe vymáčknou větší výkon výkon. Na rozdíl od automobilů mohou mít čtyřkolky také společnou olejovou náplň pro mazání motoru i s převodovkou a spojkou (např. olejová lázeň). Hlavně u závodních čtyřkolek jsou tak na kvalitu olejů kladeny mnohem
vyšší požadavky. Výrobní škála čtyřkolek je dnes tak široká, že v jejich nitru najdeme nejrůznější druhy motorů, proto i paleta motorových olejů musí být velmi široká. Při jejich použití je třeba se řídit pokyny výrobců motorů, kteří pro jednotlivé motory předepisují konkrétní typy motocyklových olejů se specifickými vlastnostmi, neboť nejlépe vědí, co konkrétnímu motoru nebo převodovce zabezpečí dlouhodobě nejšetrnější provozní podmínky.
Oleje se dělí podle složení, resp. technologie výroby na
minerální a
syntetické. Toto dělení mělo zásadní význam v minulosti, kdy byla výroba syntetických maziv v plenkách a technologie výroby nedovolovala minerální a syntetické oleje míchat, neboť by došlo k destabilizaci oleje, který by tak ztratil své důležité mazací vlastnosti. Nástup syntetických olejů znamenal obrovský kvalitativní skok ve výkonových vlastnostech a požadované vysoké viskozitě motorových olejů. Postupem doby byla technologie výroby syntetických automobilových olejů (na rozdíl od průmyslových olejů) upravena tak, že dnes je
míchání obou typů automobilových olejů možné. Vznikly tzv.
polosyntetické oleje, jejichž minerální báze je zušlechtěna syntetickými komponenty. Postupem doby však byly učiněny i velké kroky v zušlechťování minerálních olejům a kvalitativní rozdíl mezi oleji na syntetické a minerálními bázi již není zdaleka tak dramatický, jak býval.
O současných olejích již prakticky nelze říci, že jsou čistě minerální, ale že jsou postaveny na minerální bázi, neboť pro dosažení požadovaných vlastností jsou komponovány se zušlechťující syntetickou složkou.
Výměna oleje
Přechod z minerálního na syntetický (a opačně):
Obvykle se při přechodu z minerálního typu oleje na syntetický doporučuje tzv.
přechodová fáze (přes jednu výměnu polosyntetického oleje), neboť v motoru vždy nějaký zbytek starého oleje zůstane. Spíše než nebezpečí vzájemné reakce je důvodem spíše snaha, aby přimícháním méně kalitního minerálu nedošlo ke zbytečnému zhoršení parametrů drahého syntetického oleje. Opačný přechod, ze syntetiky na minerál, je zcela bez problémů. Z praktického hlediska dnes už ani při
smíchání obou typů oleje přímo v provozu (např.v nouzi, kdy je nutno olej okamžitě doplnit a správný typ oleje není k dispozici), nehrozí
žádné nebezpečí vzájemné reakce. Vzniklá směs však bude mít zcela nepředvídatelné parametry a rozhodně se nelze domnívat, že přimícháním drahého, vysoce výkonného syntetického oleje do laciného minerálu se vlastnosti minerálního oleje zlepší - v konečném důsledku mohou být i naopak horší a to by vám motor moc nepoděkoval... Smíchání obou druhů tak sice není nic katastrofálního, tato směs ale rozhodně nemá vyšší kvalitu než "čistý" olej, a tak by v motoru měla zůstat jen na nezbytně dlouho dobu (dojezd do servisu apod.).
Vyplachování při výměně?
Pamětníci si vzpomínají, že dříve se při výměně olejů (i za stejný typ) používaly tzv. oleje vyplachovací, na které se ujelo pár kilometrů a vypustily se. Jejich funkcí bylo rozpustit usazeniny, které vznikaly při použití tehdy používaných minerálních neaditivovaných olejů (tedy bez přísad snižujících tření a usazování), které se usazovaly v motoru nebo v převodovce. Při přechodu z neaditivovaných olejů minerálních na aditivované syntetické byl výplach nutností, protože aditivované syntetické oleje uvolňovaly usazeniny z minerálních maziv, které bez výplachu mohly poškodit motor. Dnes už se vyplachovače
nepoužívají, jednak proto, že se nedělají neaditivované oleje (motory jsou před usazeninami aktivně chráněny aditivy), dále z důvodu nízkých mazacích schopností starých proplachovačů, které už moerní motory nedokážou dostatečně mazat. Pro výměnu nové náplně předepsaného oleje (tedy stejného za stejný typ), kdy chtě nechtě vždy dojde k přimíšení zbytků starého oleje, už výrobci počítají a už s ohledem na špatnou kázeň řidičů při dodržování lhůt výmeny oleje předepisují oleje ještě s vyšší kvalitou, než je minimální požadavek výrobce motoru. Moderní oleje tak trochu počítají s tím, že je v motoru necháte o něco déle, než je jejich předepsaná životnost, a proto mají ještě o něco vyšší kvalitu, než je třeba.
Plná syntetika - zbytečný luxus?
Důvodem použití dražšího syntetického oleje může být jeho
vyšší zatížení v provozu (vyšší teploty a tlaky, kterými na sebe působí mechanické díly v motoru), které by minerální olej nevydržel. Zásadně platí, že výrobce vozidla při předpisu použití konkrétního oleje počítají se zatížením na hranici výkonu motoru a proto při použití předepsaného oleje v běžném provozu je mazací režim motoru zajištěn s velkou rezervou po celý předepsaný časový interval výměny oleje a povolenou kilometrovou zátěž. Běžnému motoristovi je i díky tomu mnohdy zcela lhostejné, zda olej, který používá, je syntetický, polosyntetický či minerální - hlavně že plní dokonale svůj účel, a to už dokáou (pro většinu produkčních motorů s rvelkou ezervou) i oleje minerální. Mohlo by se tak zdát, že v provozu produkčních motorů nedává smysl používat nejdražší špičkové syntetické oleje, protože jejich vlastnosti nebudou zdaleka využity, tím méně, pokud ani sám výrobce výkonné syntetické oleje nepředepisuje. Jelikož je ale tento text je určen zejména čtyřkolkářům, je namístě upozornit, že hlavně motory dnešních motocyklů a
čtyřkolek patří spíše mezi
motory závodní než produkční, a podle toho je třeba k nim přistupovat. Tyto motory produkují vysoký výkon, potřebují proto takéí kvalitní olej. Mnozí výrobci tak předepisují použití syntetických motorových olejů, což se může v případě méně výkonných mašina jevit jen jako protřelý marketingový tah. Musíme si ale uvědomit, že výrobce si vlastně kryje záda pro případ, že by byl motor používán v režimu extrémního zatížení, k čemuž dochází, nejen u závodních čtyřkolek, poměrně často, třeba při ostré jízdě v terénu. Aby se tak našemu motoru dostalo dostatečné péče, měli bychom dodržovat doporučení výrobce motoru. Pokud je doporučena syntetika, můžeme samozřejmě použít i minerální olej a pak zkoušet, co motor (ne)vydrží. A je také možné, že za pár ušetřených stovek dostane motor tak na frak, že jeho oprava bude následně otázkou mnoha tisícovek. U závodních srojů to pak platí dvojnásob a kvalitní olej má na výdrž motoru zásadní vliv.
Výrobky Maxima pro čtyřkolky
Když už je řeč o syntetických olejích, můžeme si představit některé výrobky společnosti Maxima, se kterou jsme se dosud u nás moc nesetkávali. Maxima patří mezi nejmladší značky oficiálně zastoupené na českém trhu, ale ve světě má tato firma již velmi dlouhou, úspěšnou tradici a její produkty běžně překračují specifikace všech dosud vyráběných olejů, což pro zákazníka znamená vyšší míru ochrany motoru a vyšší výkon za jeho peníze. Důkazem toho je i výčet borců, kteří do svých mašin lejí jedině produkty značky Maxima:
Ryan Dungey (2010 AMA Supercross Champion),
Ricky Carmichael (pětinásobný mistr světa a nejlepší SX jezdec všech dob),
Ryan Villopoto (AMA SX Lites West Champion, AMA MX Lites Champion),. Na Maximu jezdí také přední MX a SX týmy jako
Monster Kawasaki nebo
Rockstar Makita Suzuki. Vyjmenujme alespoň ty nejzajímavější produkty Maxima pro čtyřkolky, kompletní sortiment a podrobnější popis těchto amerických olejů z nabídky společnosti ASP Group si můžete prohlédnout
tady, nebo přímo na stránkách
výrobce.
ATV PREMIUM 10W-40 - Motorový olej speciálně vyvinutý pro moderní čtyřkolky. Obsahuje aditiva zvyšující střihovou stabilitu (odolnost oleje proti mechanickému štěpení řetězců molekul), takže dobře snáší extrémní zatížení a vysoké teploty vysokovýkonných i závodních čtyřkolkových motorů. S prodlouženou životností. Splňuje a překračuje specifikace API SG / CC a JASO-MA 4T.
Scooter 2T - Špičkový motorový olej pro dvoudobé sněžné, vodní i silniční skútry. Nekouřící motorový olej nejlepší kvality pro dvoudobé skútry a mopedy. Určen pro automatické systémy mazání i pro mazání premixem. Čisté spálení a vynikající ochrana vnitřních dílů motoru. Kvalitou převyšuje specifikace API-TC i specifikace všech výrobců.
Coolanol 50/50 - Předmíchaná chladicí směs vysoce kvalitního antifreezu a deionizované vody, přímo připravená k použití bez nutnosti ředit. Coolanol 50/50 chrání před mrazem až do -37 °C, zároveň zvyšuje bod varu chladicí kapaliny v uzavřeném systému na 129 °C.
Hypoid Gear Lube Premium 80W90 - Syntetický převodový olej na bázi esterů pro mazání převodovek, kardanových náhonů a hypoidních převodů. Není určen pro mokré spojky. Překračuje specifikace API GL-4 a GL-5.
SC1 - Ochranný preventivní film speciálně pro čtyřkolky a motokrosové motocykly. SC1 ochrání plasty, skelný l
aminát i lakované povrchy. Po nanesení vytvoří vysoce lesklý bezbarvý film, který zabraňuje bahnu a nečistotám, aby se lepily na blatníky a další díly. Následné čistění je pak neporovnatelně jednodušší a snazší. Vynikající zespoda na blatníky motocyklů a čtyřkolek. Odolný vůči vodě. Úplně zasychá, takže ochrana proti přilepování nečistot a prachu je dlouhotrvající. Neobsahuje freony.