Pro sněžné orgie připravil dovozce trojici Gladiatorů – dvouválce X8 a Z8 a jednohrnek
SMC Gladiator 720 Sport. Rozdílnější mašiny sotva vymyslíte a tak bylo co srovnávat a porovnávat – jednoválcová čtyřkolka, dvouválcová s posilovačem, a bugina bez EPS. Všechno pak obuté do pásových setů Tatou T4S.
Hned od začátku se dalo předpokládat, že největší problémy s mokrou bílou pokrývkou bude mít sedmistovka
SMC, protože tahle kolka neměla posilovač, k tomu měla nejslabší motor, a to jí v podobném prostředí značně hendikepuje. Naopak oba dvouválce byly ve sněhu jako doma – hutný točivý moment motoru a u X8
posilovač na tom pochopitelně měly největší zásluhu. Vůbec nejlehčí ovládání ale celkem překvapivě předvedla bugina Z8 – nejtěžší stroj sestavy (
o 160 kg těžší než čtyřkolka X8). Zpřevodování řízení má za následek to, že se stroj i v takovém prostředí dá lehce ovládat malým sportovním volantem i bez EPS bez nutnosti použití hrubé síly, jako tomu bylo u čtyřkolky bez posilovače. Nezklamal ani
Glad X8 – novinářská premiéra na pásech ukázala, že tady má EPS velký smysl a v paměti mi naběhly vzpomínky na dva roky staré ježdění s
Gladem X8 bez posilovače. Ovládací síla byla teď poloviční a to jsme jezdili ve výrazně těžším sněhu než tehdy. Tady ES rozhodně smysl dává a i když si na něj třeba běžně nepotrpíte, tak na pásech to je prostě nezbytnost. Jestliže test ukázal dramatické rozdíly při prokousávání se sněhem na volných pláních, situace se obrací na namrzlé silnici s ledovými plotnami a sněhovými jazyky
. Pásy se sice svými lopatkami výborně zakousnou do sněhu, ale pro pohyb na kluzké ploše jim chybí vedení v přímém směru. Sportovní SMC se tak najednou jeví v docela jiném světle a citem v ovládání deklasuje oba, zejména X8… Každý
EPS totiž reaguje až po určitém minimálním natočení řídící tyče a to je pro jemné korekce při jízdě v podstatě na ledu nežádoucí. Tam je potřeba takovou drobnou korekci udělat bez toho, že by následně posilovač poslal do řízení přídavné newtonmetry a pomohl pásy obtěžkanou přední nápravu natočit ve směru otočení řídítek či volant. Jednoválec tak suverénně na ledovaté vozovce sbíral plusové body.
On není sníh jako sníh… V hlubokém těžkém je náročná práce i se strojem s posilovačem, v lehoučkém prašanu si naopak budete užívat i opásanou kolku
bez EPS, na uježděné sjezdovce to bude zase jinak. Pravdou zůstává, že majitelé horských chat, penzionů nebo vleků už dávno přišli na to, že čtyřkolku díky pásům můžou využívat celoročně a není potřeba investovat do sněžných skútrů.
Přestavba kolky by průměrně zručnému uživateli neměla trvat víc než dvě hodinky, když to nacvičíte, tak to určitě ještě zkrátíte. Výsledkem je hodně univerzální vozidlo, které sice rychlostí sněžného skútra nepředčí, ale je stabilnější a celkově využitelnější. Zanadáváte si jenom na odletující sníh – tak široké blatníky nemá žádná čtyřkolka, aby pojmuly cca půl metru navíc. Ale co, když jezdíte ve sněhu, sotva můžete čekat, že kolem vás budou poletovat kvítky pampelišek…
Camoplast Tatou
Sněžné pásy Camoplast Tatou patří k nejrozšířenějším sněžných doplňkům na našem trhu a stejně jako jejich největší konkurenti pocházejí z Kanady, kde jsou koneckonců zimy takové, že bez pásů byste se na svojí kolku jenom půl roku koukali v garáži. U značky
Tatou je možné vybrat si speciální zesílené pásy pro UTV - širší a prodloužené zadní i širší přední pásy zvětšují styčnou plochou oproti standardnímu modelu
ATV T4S o 25% a zabraňují tím boření zatížené zadní části side-by-side do sněhu (na korbičce může být náklad).
Pro letošní zimu došlo u pásů Tatou k pár vylepšením. Typ
UTV T4S, tzn. pásy pro vozidla side-by-side jsou od modelového ročníku 2014 vybaveny nerezovým nábojem hnacího kola, který je uložený nově na třech ložiskách a navíc v olejové lázni. Měla by se tak zvýšit nejen spolehlivost a trvanlivost pásů, ale zároveň i snížit náročnost na jejich údržbu. Nové pásy navrch umožní dosáhnout o
15 % - 25 % vyšší rychlost než předchozí modely značky. Pro modelový rok 2015 byl také nově zaveden systém Flextrack pro přední UTV i ATV pásy - inovovaná patentovaná technologie Flextrack zaručuje stabilní jízdu i velmi lehké ovládání v jakémkoliv terénu. Speciální konstrukce a tvar předního pásu nově se zvýšeným zubem na 25 mm zvyšuje trakci o 11 %.
Pásy Tatou ještě přidávají
výhodu legálnosti – jsou homologované pro provoz na pozemních komunikacích a dostanete k nim tedy i techničák. Sněžné pásy od značky Camoplast Tatou je možné objednávat před dealerskou síť prodejců čtyřkolek Journeyman, podrobné informace najdete na
www.sneznepasy.cz