BRP vyrábí kromě čtyřkolek, vodních skútrů a motorů Rotax i
sněžné skútry, takže o pohybu na sněhu něco vědí. Logicky tak muselo vzniknout spojení pásů a čtyřkolky Can-am. Nám se do ruky dostala kombinace letošního Outlanderu, který už našima rukama prošel při testu v Hummer centru. Tentokrát byl obutý do sněžných pásů
BRP Apache.
Kombinace Outlandera a pásů je opravdu impozantní a je to snad kromě litrového Arctic Catu největší ATV, kterou jsme jezdili. Montáž pásů od BRP je podle servismana celkem
jednoduchá záležitost. Montujete pásy jedné značky na stejnou značku čtyřkolky, takže není třeba řešit další detaily. Pásy lze ale samozřejmě kromě Can-amů namontovat i na jiné čtyřkolky. Sada BRP Apache je určena
pouze na sníh! To se projevuje měkkou gumou pásů, velkou trakcí na sněhu a naopak horšími jízdními vlastnostmi v bahně. Při montáži se ze čtyřk
olky standardně sundavá část předního nárazníku, který by pásům překážel. Mnohem zajímavější je ale
malá černá krabička s konektorem, která se nacvakne do elektroniky pod přdním víkem a obsahuje speciální software s nastavením posilovače řízení, který je nastaven speciálně pro použití s pásy. I tak dost silný posilovač by tedy měl jízdu s pásy
ještě více usnadnit. Pásy mají klasickou pevnou konstrukci s vodící lištou vybavenou plastovými kolečky a plastovým hnacím kolem. Vše je z houževnatých plastů, které jsou extrémně odolné i v teplotách hluboko pod bodem mrazu.
A jak to funguje v praxi? Když stál Can-am v Milovicích vedle BVP,
nebyl o moc menší, spíš než k naskočení na čtyřkolku tedy došlo k leteckému výkonu. Motor naskočil sametově a bez protestů
a já začal s Can-amem hltat první metry nedotčené sněhové pokrývky
tankodromu. Samozřejmě hned od začátku s zapnutým
pohonem na všechna čtyři kola. Po pomalém rozjezdu jsem zjistil, že není čeho se bát a začal jsem zrychlovat. Outlander se ovládal naprosto přirozeně, držel stopu a do zatáček se pouštěl s naprostou lehkostí. Otázkou je, do jaké míry to můžeme přisuzovat geometrii a stavbě pásů a do jaké míry se jedná o
zásluhy silného posilovače řízení. Na první pohled mají totiž přední pásy oproti konkurenčním 4S pásům podstatně větší styčnou plochu. To je samozřejmě obrovská výhoda ve stoupáních a celkově v jízdě ve sněhu. Na pevném podkladu už by bylo ovládání asi podstatně složitější. Tam ale BRP nepatří, takže tím je problém vyřešen.
Bohužel se nám nepodařilo změřit nájezdový úhel pásů, ale všechny výjezdy, na které jsme narazili se podařilo zdolat bez toho, aby některý z pásů ztratil trakci. Podobné je to i s křížením, ale zde už záleží
především na stroji, na který pásy nasadíte. Zajímavá je i rychlost, kterou jsme byli schopni s pásy dosáhnout, ta se na sněhu pohybovala okolo sedmdesáti kilometrů v hodině. I v takovém kalupu bylo ovládání diky posilovači naprosto bez problémů.
Co tedy říci na závěr? Pokud nepotřebujete jezdit do bahna a písku a chcete pásy s maximálním výkonem na sněhu, je pro vás
BRP to pravé. Pásy mají vynikající trakci, ale dost velký odpor, takže stroje okolo 500ccm nebudou rozhodně to pravé. Cena celé sady je
100 233,- Kč, což není málo, ale na druhou stranu je to cena adekvátní k prověřenému značkovému výrobku.