První setkání s opásancem boří mýty o průjezdnosti. Čtyřkolka je na pásech ještě o třetinu větší a tak trošku i dravější.
Jumbo 720R obuté do kecek od
Tatou 4S je vyšší a širší než vedle stojící modelové řady též značky. Na pásech 4kolka budí respekt, její mohutnější vizáž jí dávají právě Tatou 4S pásy, určené pro celoroční využití.
Tatou 4S využívá
dvouramenný rám z ocelových trubek, tlumení rázů při jízdě po nerovnostech řeší pomocí dvojitých stabilizačních prvků absorbujících rázy vycházející z členitého terénu. Všeobecně se ví, jakmile obujete 4kolku na pásy, ztratíte
30- 40 % rychlosti, proto jsou opásanci zpřevodováni jako by více „
do síly“. Styčná plocha předních pásů s terénem se pozitivně projevila na ovladatelnosti,
technologie FlexTrack na přední nápravě výrazně snižuje námahu při zatáčení, nutno však podotknout, že se při pomalejší jízdě s řízením krapátek namáhám. Jakmile se pásy rozpohybují o tužším řízení v podstatě ani nevím. Tam kde ostatní končí, opásaný tank se směje. Naše redakce si vybrala jeden z mála dní, ve kterých se i okolí Prahy zahalilo do sněžné peřiny.
Přední pásy mají poměrně malou styčnou plochu, což umožňuje překonávání opravdu velkých nájezdových úhlů, nepodařilo se mi narazit na překážku, kterou by nebylo možné překonat. Hodně zajímavé je i
křížení pásů, kdy zbytečně neztratíte trakci tím, že by byl některý z pásů odlehčený, nebo nadzdvihnutý. Během jízdy ve dvou s námi
Jumbo 720R bez problémů vytáhlo 70 km/h, i když prodejci doporučují maximálně 50 km/h, ale co by to bylo za testování bez porušování pravidel. 4kolka jak v horizontální tak i vertikální rovině seděla jako přikovaná, její snaha se převracet, přetáčet či překlápět byla minimální.
Jediným problémem, který jsem při jízdě v kombinaci Jumbo s obutím Tatou 4S zaznamenala, bylo občasné
zadrnčení pásů o plasty blatníků na extrémních nerovnostech, kdy šly tlumiče až k dorazům. (
Toto neni problém jen této značky, i u ostatních výrobců se shodneme na stejně nutné úpravě vyříznutí podběhů). Pro jízdu ve dvou, či častějšímu využívání mohu doporučit upravení rohů blatníků. Poté bych zdůraznila všudypřítomný sníh, který se při zatáčení valí na jezdce, i ze zadních pásů se na spolujezdce nějaká ta vločka dostala.
Jak to vidí oko redaktorky:
- Pásy Tatou 4S jsou dobrou alternativu pro zimní období a extrémní terény.
- Pokud máte cokoliv slabšího než 450, rovnou na pásy zapomeňte.
- Nebydlíte-li v horách, vidím pásy jako úplnou zbytečnost .
- Sada pásů stojí v podstatě to samé co 4kolka (s uvážením značky a zaměření 4kolky).
- Při jízdě ve dvou, myslete na svou drahou polovičku, máte-li krátké provedení 4kolky, zadní nosič se na členitém terénu zvesela zakusuje do zadku.
- Jízdní komfort na pásech oceníte i při delších vyjížďkách.
- Délka i šířka napomáhá stabilizaci stroje, jen tak opásance nepřekotíte.
- Pásy nemají problém ani s přejížděním kořenů a kamenů. I na suchu by měla být zajištěna perfektní ovladatelnost.
- Průjezdnost opásance se dá definovat v podstatě projedete všechno, horizontálně i vertikálně vás pásy vydrápou kamkoli.
- Rezervy mají při skocích, zde bych zvolila kombinaci lepších tlumičů a úpravy zadních podběhů.
Jak to vidí prodejci:
Model 4S je navržen tak, abyste jezdili stejně pohodlně a se stejným komfortem na všech typech povrchů. Konstrukce pásů Tatou 4S zaručuje stabilní jízdu i velmi lehké ovládání. Technologie FlexTrack na přední nápravě výrazně snižuje námahu při zatáčení bez ohledu na podmínky a terén. Inovovaná technologie snižuje tření v převodovém systému vodících kol.
- Pásy pro všechna roční období
- Nejstabilnější řízení bez ohledu na podmínky terénu
- O 15 % - 25 % vyšší rychlost než předchozí modely Tatou
- Snadnější zatáčení
- Stejný nebo lepší výkon než předchozí modely Tatou
- Snížené tření v převodovém systému hnacích kol
- Pevná ocelová konstrukce rámu, metrické šrouby
- Tmavě šedá (grafitová) barva
- Při používání pásů je třeba používat převod „L“ a zapojení 4x4 ; z toho vyplývá, že pásy nelze montovat na stroje s 2x4 !!!
- Pásy mají samozřejmě výrazně větší odpor, tudíž maximální rychlost by neměla přesahovat 50 km/hod
- Pásy jsou univerzální, krom sněhu i do bláta, písku apod., je však nutné si uvědomit, že při používání na pevném povrchu může docházet k většímu odírání pásů
Cena:
Pásy jsou homologovány i na provoz po silnici, cena- 107.900,- (+1000,- je za homologaci), Kombinace Jumbo 720R + pásy Tatou 4S vychází na příjemných 273.890, -včetně homologace.