Proč pérování?
Při jízdě jakýmkoli vozidlem, které má kola a pneumatiky, hrají
pneumatiky - kromě spousty jiných funkcí - i jednu veledůležitou roli: za jízdy svojí pružností pohlcují drobné nerovnosti a nárazy od vozovky. A tohle jemné tlumení prakticky rozhoduje o tom, jak bude jízda příjemná nebo nepříjemná. Každý, kdo okusil jízdu v autě s hodně přefouknutými, nebo ještě lépe s extrémně nízkoprofilovými pneumatikami po rozbitých dlažkách, po rozsekané panelce, po železničních pražcích, po dé jedničce potažmo po českých silnicích obecně, ono to všechno vyjde nastejno, ten ví, o čem je řeč.
A je jedno, že má vozidlo pérování, protože
pérování funguje až od větších nárazů a zdvihů. Ale nejde pouze o samotné pohodlí jízdy - schopnost pneumatik pohlcovat drobné nerovnosti zároveň rozhoduje, kolik toho vydrží tlumiče a jednotlivé komponenty pérování, zavěšení kol a řízení. Pokud tato žehlící schopnost pneumatik chybí, je jízda nepříjemná a díly pérování, řízení a tlumiče nadměrně trpí a snižuje se jejich životnost, protože na to nejsou konstruované.
To jsou tedy hlavní důvody, proč se firma TJD rozhodla vyvinout a vyrábět
odpérované čtyřkolkové pásy TJD X-GEN III. A vlastně je tu ještě jeden dobrý důvod - únava rukou. Čím více nárazů se přenáší do řídítek a na ruce, tím je jízda nepříjemnější a ruce se unaví dříve.
Teď se samozřejmě dá namítnout, že přece když jedete ve sněhu, tak vám všechny tyhle důvody můžou bejt pumpička, ne? Pásy si přece ve sněhu jen tak plavou, sníh všechno utlumí, tak o co de? To je samozřejmě pravda, ale platí to jen při řádění v prašanu nebo hlubokáči.
Jenže v reálném světě se zimní pásy používají hlavně pro zásobování chalup, pro přepravu materiálu nebo lidí z místa na místo, slouží u lyžařských vleků a podobně, takže daleko častěji se pohybujete
po rozbitých cestách plných zmrazků a výmolů, po cestách kde je sněhu většinou málo, je rozježděný nebo žádný, anebo je pod ním zmrzlá zem, hroudy a kamení. A pak je tady celá škála pevných povrchů jako tráva, šotolina, kamení, bláto, písek a podobně, protože tak jako každé slušně vychované moderní čtyřkolkové pásy jsou i pásy TJD X-GEN III schopné jízdy
na jakémkoli povrchu, takže s nimi můžete na rozdíl od sněžného skútru bez problémů jezdit v místech, kde už sníh roztál.
Jak to funguje?
Když už tedy víme, proč je dobré, když jsou pásy TJD X-GEN III odpérované, můžeme si povědět, jak pérování funguje. Když se řekne odpérované pásy, většině se asi hned vybaví složitý mechanismus, vinutá pružina, tlumič, možnost zamrzání, váha navíc, poruchovost a tak podobně. Jenže prdlajs, pérování STS 4 je vymyšlené tak, že funguje bez jakýchkoli těžkých vinutých pružin, bez potencionálně poruchových mechanismů, a dokonce i bez potřeby tlumičů.
Tohle jemné pérování pásů, které nahrazuje pérování pneumatik, obstarává jediný speciální
torzní pryžový prstenec uložený ve spodním uložení nosného ramene, toho mohutného stojatého stříbrného nosníku (tam, co je to logo STS 4) a funguje to podobně jako torzní náprava. Je to jednoduché, je to naprosto bezporuchové, funguje to spolehlivě, mráz nemráz, a odfiltrovává to všechny jemné nerovnosti do té doby, než se dá do práce hlavní pérování čtyřkolky. A je to také neuvěřitelně
lehké řešení, celá ta gumová věcička váží jen pár deka. Jean Despres, prezident firmy TJD, to celé nechal patentovat, a tenhle patent je ostatně i důvod, proč jen firma TJD může říkat, že má odpérované pásy.
Snadné řízení
Přední pásy TJD jsou zespoda vytvořené do oblouku, a i to má svůj důvod: kromě toho, že to umožňuje pásům přejet i hodně vysoké překážky, tento tvar také ulehčuje řízení. Ve sněhu a na měkkém povrchu, kde se pás zaboří, mají pásy stále k dispozici celou obrovskou záběrovou plochu s malým plošným zatížením, ale na pevném povrchu díky
vypouklé spodní pojezdové ploše (a tedy menší styčné ploše), nepotřebujete být zrovna Hulk, abyste s pásy TJD X-GEN III zatočili.
Není to ovšem samozřejmě o zatáčení jedním prstem s druhým v nose, naopak. Vlastně s jakýmikoli čtyřkolkovými pásy zatraceně oceníte posilovač řízení. Pomocí dodávaných adaptérů lze pásy namontovat na všechny běžné modely čtyřkolek s náhonem 4 x 4 (doporučuje se o objemu alespoň 400 ccm, ale spíš víc, protože ve sněhu potřebujete zatraceně hodně výkonu), ale v nabídce firmy TJD je i systém ´vzadu pásy-vpředu lyžiny´
pro sportovní čtyřkolky s poháněnou pouze zadní nápravou. Ze čtyřkolkových pásů TJD X-GEN III lze také snadno udělat pásy pro UTV, stačí pouze dokoupit sadu pojezdových kol pro zvýšení únosnosti, samotná plocha pásů je více než dostatečná.
Porovnání
Kanadské pásy TJD samozřejmě nejsou jediné čtyřkolkové / UTV pásy na trhu, a proto vám přinášíme tuhle zajímavou tabulku - porovnání základních parametrů a vlastností jednotlivých typů pásů na trhu. Tabulku jsme našli na stránkách jednoho kanadského prodejce sněžných pásů při přípravě podkladů pro tenhle článek, takže si neděláme žádné nároky na autorství, na úplnost výčtu ani na subjektivní informace v přehledu obsažené, ale i tak máme za to, že ty informace mohou být zajímavé, když už pro nic jiného, tak jako porovnání technických údajů. Akorát jsme aktualizovali údaje a české ceny podle informací na stránkách českých dovozců, jinak původní tabulku naleznete
zde a .xls soubor
tady.
Dovozcem pásů TJD je společnost
ASP Group s.r.o.
Video