QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Polaris Ranger 900 Diesel

Text: Ollie Roučková | Foto: Jiří Jevický | Datum: 30.01.2012 | Zobrazeno: 12332×

Polaris Ranger 900 Diesel 4kolky už na českých silnicích nejsou exotickými přízraky, ale dnes už hojně rozšířenými a využívanými pomocníky. Pravda málokdy jde o dieselové kubatury, ale už i zde se objevují výjimky. Jednou z nich je i Ranger 900 Diesel. Před pár lety udělal Polaris chytré rozhodnutí, když mezi své portfolio zařadil dieselové motory od Yanmar. Když se Polaris pustil do vývoje, konkurence si myslela své, ale nyní univerzální pracanty kopírují a napodobují.


Kapitoly článku

  1. Ranger 900 Diesel
  2. Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Design:

Ať jsem chodila kolem UTV jakkoliv dlouho a pozorovala jej ze všech možných úhlů, vizuální chyby jsme na něm mimo jedné nenalezla. Tím zmiňovaným nedostatkem je chybějící sexy elegance, která čiší z ostatních modelových řad. Přední maska jako by přesně zapadala do současného designového stylu UTV modelů této značky, ale Polarisáckou lehkost a hravost v bočních ani zadních liniích nenalézám. Hlavními atributy jsou široce protáhlý přední nárazník, znak výrobce usazený nad mřížkou přední masky nebo rozměrná ochranná konstrukce. Za rozměry vnitřního prostoru se nemusí UTV vůbec stydět, po usednutí do vozu interiér posádku doslova pohltí. Cítíte se tady spíše jako v sedanu než v UTV, ve kterém se obvykle sedí níže a tak trochu osamoceně. Ranger je tedy v tomto ohledu výjimečný, protože posádce poskytuje pocit propojení. S pracovanější vizáží koresponduje i zadní sklopná korba. Snad jediné co narušuje celistvost je svítivě zelené víčko nádrže. To snad odradí nové majitele nalít do nafťáka benál, tuhle zelenou u stojanu opravdu nepřehlédnete ani za tmy.

Tento stroj by zkušený účetní zaúčtoval jako čistě užitkového tahouna rodiny Ranger a je snadné pochopit, proč:

Plechové, hrdelní, ufňukané, nebo hluboké stěžování u dieselového motoru nehledejte. Hned po nastartování nám Ranger ukázal svou sílu tříválcového dieselu Yanmar, přenesenou do výfukového systému. UTV bývají pomalá, líná a nemotorná, bublající zvuk mne utvrdil v tom, že koresponduje s tím co slyším. Polaris Ranger diesel je vybaven jako Ranger XP, rozdíl spočívá jen v nízkootáčkovém motoru YANMAR.  Zdvihový objem 904 ccm, 24 HP, 18 kW s nepřímým vstřikováním opravdu neoplývá zběsilými koňmi pod kapotou. 90 % z maximálního kroutícího momentu je k dispozici při otáčkách 1 600 ot./min, nárůst výkonu je lineární v průběhu celého spektra otáček nijak nepřekvapí. Dieselový agregát je připraven hrát tvrdě v každém počasí i při jakékoli námaze. Nízkootáčkový motor Yanmar přináší minimální vibrace, což poznávám hlavně při pomalé jízdě, která je u tohoto tahouna velmi podstatná. Poslušný motor netrpí žádnými dětskými nedostatky v ucukanosti a vzpurnosti. Dieselový motor nepatří k trhačům drnů, zaostření reakcí by se šiklo. Jeho maximální rychlost se během testování komíhala okolo 56 km/h, spodní zátah na slušné úrovni, ale ve výškách už motor netahá tak, jak jsme zvyklí u benzínových agregátů. Ranger trpí delší odezvou plynu, poté vás do sedačky nepřikurtuje, ale jeho konstantní jízda vše dokalibruje. Už jen ten hodnoty krouťáku a nízké spotřeby jsou pro pracanty přínosné. Oproti modelovému roku 2011 by měl mít nový model o 40 % nižší spotřebu paliva.

Rozděl a panuj, pár slov o Yanmar:

Významný dodavatel průmyslových a námořních dieselových agregátů, firma Yanmar, právě letos oslavuje jubilejní sté výročí. K jejím prvním úspěchům můžeme připsat vyvinutí prvního komerčně životaschopného malého dieselového motoru a to v roce 1933. Dieselové motory jsou i nadále hlavní oblastí podnikání, stálá realizace vývoje přináší energeticky efektivní a hospodárné motory, které stále rozšiřují nabídku na trhu.

Palubní deska:

Palubka je jednolitého půdorysu, není tu nic co by jezdce zmátlo, snadno se orientuji. Všechny ukazatele jsou dostatečně čitelné. Polohovací volant má menší průměr a tužší věnec, stále mějte na paměti, že se jedná o pracáka, komfort v race úchopu nečekejte. Podíváte-li se pod volant z levé strany, naleznete multifunkční páčku, která slouží jako klakson a zároveň jako ovladač blinkrů. Pro laika jsou blinkry zbytečně moc ukryté, až po osahání všech tlačítek jsem přišla na to, že se blikny ovládají propojenou páčkou s klaksonem. V těsné blízkosti najdete parkovací páku, nápaditě podobnou automobilovým, při zatažení a následném pokusu o jízdu se ozývá varovné pískání. Na pravé straně najdeme kolébkový ovladač světel, 4x4/2x4, stav oleje a vody, varovky, žluté tlačítko ovládání displeje a analogový rychloměr známý z Polaris stájí. Displej byl po celou dobu dobře čitelný z pozice řidiče i z pozice spolujezdce.

Odkládací plochy, sedadla:

UTV nabízí řadu odkládacích ploch v palubní desce a pod sedadlem jsou zabudovány praktické úložné prostory. U spolujezdce odkládací uzaviratelný pultík, hned pod boxem nacházíme dlouhý pultík s odkládacími možnostmi, z boku jak u spolujezdce tak i u řidiče najdeme držák na pití. V masce je zakomponován dostatečně veliký odkládací prostor na lano, lékárničku, pršiplášť, nářadí… Ale pozor, do předního boxu se voda prokouše, nejedná se o 100% nepromokavý úložný prostor. U benzínové verze je baterie umístěna právě v přední části masky, dieselová verze má baterii umístěnou pod sedačkou a tím pádem se otevírá další úložný prostor. Kaslík se otvírá pomocí stlačitelné páčky, ta je umístěna ve spodním žebrování masky. Sedačky, u těch bych vypíchla měkké provedení, ale boční vedení tu chybí, dlouhá lavice není od sebe oddělena a tím pádem se při bočních náklonech snadno stane, že se jezdec chtě nechtě samovolně posune. Sklopná korba se chlubí užitečným zatížením 680 kg a nosností 454 kg. Docela jsem očekávala zradu při sklápění korby, ta se však předvedla v dobrém světle, jak odklápění tak sklápění nedělalo sebemenší problémy.

Jízdní vlastnosti:

Díky kombinaci legendárního zavěšení kol IRS a světlé výšky 30,5 cm je jízda v hrubším terénu pohodlná. Při vlítnutí do sešikmených ploch zaúřadoval systém ROPS, který je určen k tomu, aby se Ranger nepřevrátil. Bez zapnutí pásů ze sedadla vycestujete, ale UTV se jen tak nepřeklopí. Pohodové ježdění při klidových rychlostech podkreslilo vybroušení předního zavěšení kol, zdvojená trojúhelníková ramena napomáhají i omezení zpětných rázů do volantu. Zadní kola IRS jsou zavěšeny klasicky nezávisle, o snadném nastavení předpětí do těžkého terénu snad nemusí být ani řeč. Jakmile vjíždím do bahenních pasáží, systém pohonu všech kol On-Demand True All-Wheel Drive ( ADW ) mi napomáhá svým automatickým sepnutím, aniž bych musela cokoli mačkat. Jakmile UTV vyhodnotí, že True All-Wheel není potřeba, sám se odpojí. Jízda po rovinkách je drtivá, tam ze stoje nevymáčknu víc než 65 km/h, i se spolujezdcem vedle sebe si držím konstantní rychlost, která mne svou pohodovou křivkou opravdu nezlomí. Z kopce i do kopce pohodlně a skoky, ty se přeci s UTV nekonají, tohle je pracovní stroj, ne že by si UTV neskočilo... Tlumiče jsou na pohodové frekvenci, to samé platí u brzd.

Doporučené využití:

Toto tvrdí prodejci:
  • Přeprava - osob a nákladu na těžce dostupná místa.
  • Práce - přeprava nákladů, práce v lese, v zrénech.
  • Myslivost - páce v lese, přikrmování zvěře, údržba cest, chodníků a zahrad, práce v horských terénech, přeprava loveckého vybavení
  • Hobby - jízda v terénu, údržba pozemků
Můj názor je jednoznačný, toto UTV je čistě pracovní, nehodí se pro rychlejší jízdu, ani pro dravce lačnící po zdolávání dálek v rekordním čase. Na ryby, lov, na práci okolo hospodářství. Jeho snadná ovladatelnost nahrává i něžnému pohlaví, které neodolá práci okolo statku.

Z mého pohledu:

Nemůžeme srovnávat atmosferický diesel s benzínovým motorem. Diesel nepřekvapí, neohromí až na jeho ideální hodnoty spotřeby nafty. Celý den se novináři střídali za volantem Rangera a ten jako by snad ani nepocítil nalítané km, ručička nafty se nepohnula ani o píď. Co mně osobně přišlo nepříjemné byla sedadla, ty nemají řádné boční vedení a při jízdě v bočních náklonech jsem z UTV málem vypadla. Nemít tříbodové pásy, určitě bych se válela na zemi hned při prvním náklonu. Tím nesrážím pohodlnost sedaček, ale jejich boční vedení. Chyběla mi tu dvířka nebo ochranné boční sítě, u spolujezdce tu je jen jedno madlo na zachycení. Co naopak Polaris propracoval je dostatečný vnitřní prostor, dovnitř i ven se dá naskakovat takřka za jízdy. S řízením jsem se nepřetahovala, v celku se jednalo o poslušné UTV. No a pro pumpaře je  dieselový Ranger noční můra.

Pokračování článku: Technické parametry

Kapitoly článku

  1. Ranger 900 Diesel
  2. Technické parametry
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 3x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Ranger 900 Diesel»

Další články sekce Polaris

Test Polaris Ranger EV, ke koním i do lesa

22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Fugleman UT10 Crew: Budou ho plná horská střediska?

13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...

CFMoto Z950 Sport: Menší, ale statečný sportovec

29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...

CFMOTO Gladiator UTV625: Chytrý a všehoschopný pracant

23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.70s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce