Text: Dušan Padevět | Foto: Jiří Jevický | Datum: 08.04.2013 | Zobrazeno: 11612×
Jak nějakou zkracenou formou uvést tuhle letošní novinku pracovních Polarisů? No třeba tak, že právě tenhle představovaný model je určitě nejvíc Ranger, co kdy byl. Jeho silné vlastnosti se nerodily z nějaké bouřlivé revoluce. Byla postupná technická evoluce, prostě takové další posilování všech dobrých vlastností předchozích typů.
Vysvětlovat nějak zdlouhavě na čtyřkolkářském webu, co je to Polaris Ranger, je tak trochu provokace. Tak jen hodně zrychleně připomeňme, že si tyhle side-by-side náklaďáčky můžeme dopřát s motorizací od 400 ccm až po devítistovku krmenou naftou. Pro uzavřené prostory či ortodoxní ekology je k dispozici elektromotor. Při výběru se pak můžeme rozhodovat mezi velikostmi „plnou“ a „střední“ anebo mezi určením pro množství cestujících až do počtu 6 u modelů Crew.
Koho vlastně novinka sesazuje z trůnu Rangerů? Možná vám prolítne hlavou vzpomínka na Walkera Texase, ale ten je přece nesesaditelný. Jsme stále u side-by-side a tím právě sesazeným králem je Ranger XP 800.
Na první pohled zaujme nový výraz stroje. Z takového ještěřího se úpravou přední masky a hlavně zvětšením světlometů povýšil Rangerův kukuč už někam mezi savce. Nová světla jsou opravdu kukadla, jak se patří. Náš test probíhal přes den, tak jsme jejich funkčnost nemohli ověřit. Výrobce udává prodloužení osvětleného pole před vozidlem o 30 %. Nám se to zdá být věrohodné. Při pracovním nasazení to pro někoho může přinést třeba i úsporu za pořízení přídavné světelné rampy.
Další je vylepšení ergonomie prostoru pro posádku. Krom nastavení volantu si může řidič i objednat nastavitelné sedadlo. Z prostředku palubní desky se tachometr s „palubním počítačem“ přesunul před volant řidiče. Původní místo zůstane buď volné, nebo na něj můžete z katalogu Pure Polaris vybrat třeba autorádio. Zůstává také spousta úložných prostorů, včetně docela prostorných schránek pod sedadly.
Než nastartujeme motor a rozjedeme se, nesmíme přehlédnout jednu extra úpravu. Sám Polaris tomuhle systému říká LOCK & RIDE® PRO-FIT™ CAB. Možná pro teď zapomeňte na tohle dlouhatánské sousloví. Je to taková úprava rámu kabiny. Přesněji příprava na všemožné doplňky jako přední sklo, střecha, dveře… Ono příprava je slabé slovo. Tyhle doplňky se dají instalovat a odinstalovávat bez speciálního nářadí, maximálně v jednotkách minut. Zájemce si může v katalogu vybrat od jednoduchého „štítu proti větru“ po kompletní uzavření kabiny. Třeba i s polstrováním střechy a dveří pro snížení hluku. A kdo chce větrat a nechce švihadla, může mít i pack s elektrickým stahováním. Podívejte se na Polaris video.
Ranger by měl být vnímán ale především jako pracovní stroj. Korba je klasika, jaká je na XP 800. Vejde se sem pohodlně europaleta a nosnost je udávaná na zhruba půl tunu. Když budete potřebovat vozit nějakou drobotinu, můžete si prostor korby blezkurychle rozdělit přepážkami až do třech různých částí. Drobotinu odvezete, přepážky vyndáte a zas je prostor volný. Když je třeba něco přivázat, čtyři oka v podlaze korby vám také jistě pomohou.
Když jsme byli u té podlahy, podívejme se také, co se skrývá pod ní. Je tam nový motor ProStar 900. Stejný základ používá i divočejší bráška „erzeterko“. Rangeru motor dává výkon 60 koní. Výkonově se posouváme o nějakých 20 % nad XP 800. Hmm…
Tak a už máme naloženo. Můžeme sednout za volant a vyrazit.
Naše testovací jízda probíhala na sice omezeném prostoru pražského Hummer Centra, ale podmínky tady jsou vždycky docela náročné. Prudké sjezdy a výjezdy vyzkouší sílu a tah vozidel, zatímco většinou tvrdý a rozbitý povrch vyzkouší kvality podvozku. Ostré lavice prověří teorie nájezdových úhlů.
Když usednete za volant Rangeru XP 900, zapomenete trochu na zábrany a zjistíte, že tenhle stroj má vážně své limity posunuty někam bůhví kam. Vyjedete kamkoliv. Nebojíte se bočních náklonů.
Dynamika vozu, ta je opravdu velká. Prostě zapomenete, že sedíte v náklaďáčku. Ranger přejíždí přes drobné nerovnosti velmi ochotně a sebejistě. Chtělo by se říct, že přes ně přelétává. Za dobrý a jistý pocit může vylepšená tuhost rámu Rangeru a prodloužení rozvoru kol o 13 cm. Také umístnění motoru pod korbou pomáhá vážně k příjemným jízdním vlastnostem. Při trochu divočejší jízdě oceníte docela pevné sevření tříbodových pásů. I „zavřená“ boční síť ochrání vaši ruku „kdyby něco“.
Co se týká řízení, k dispozici je i provedení s posilovačem, ale nějaké praní s volantem jsme při testování opravdu nezažili. Naopak když se zástupci Polarisu nedívali a my zkoušeli, co všechno Ranger vydrží, byla při tom skotačení na volantu příjemná zpětná vazba.
Uplatnění nový typ Rangeru najde přesně tam, kde ho našli i jeho předchůdci. Průjezdnost rozježděným terénem po těžbě dřeva využijí třeba lesáci a myslivci. Provozovatelé horských chat ocení zas jeho vlastnosti třeba s namontovanými pásy. Sílu v tahu pak využijí například farmáři.
Pokračování článku: Technické údaje
22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...
03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...
19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...
13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
23.06.2023, Redakční testy
Už rok a půl se po českých stráních prohání chytré pracovní UTV od CFMOTO. Proč chytré? Chlubí se dvěma motorovými režim...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.41s