Taky vás při ježdění po městě štve, že auto každou chvíli dostane ránu do podvozku od kanálů, nebo retardérů? Nebaví vás pořád řadit v nekonečných kolonách a na spoustě semaforů, je vám při jízdě po městě v letních dnech horko? Máme pro vás řešení, zůstaňte doma, nebo si pořiďte RZR!
S přelomovým side by side od Polarisu už jsme měli tu čest, takže představím jen krátce, o co se tu jedná. RZR je první UTV, které se orientuje jen a pouze na zábavu, nečekejte sklápěcí korbičku a podobné nesmysly. Naopak se připravte na nízký posez, ochranné sítě a sportovní volant. Stroj pohání řadový dvouválec plněný vstřikováním s výkonem okolo 55 koní. No a pak je tu ještě verze S, která je širší, pěknější a vybavená podvozkem od Boba Foxe. No, a pokud se nechcete pořád jen ráchat v bahně a rádi naděláte trochu parády, připravil si pro vás Polaris onroad verzi tohoto vozítka. Ta spočívá v montáži silničních pneumatik a zadního boxu na potřebné věci. Jinak nastavený je i podvozek. Vše je ale udělané tak, že stačí obout bighorny, párkrát kliknout na tlumičích a můžete na trať.
Na první pohled vypadá Razr hodně vysoký, což má na svědomí především masivní ochranný rám, který opticky Polaris zvedá. Jakmile ale usednete do příjemně tvarované sedačky, vše je jinak. Cítíte se jako ve sportovním stroji a tak to má být. Pod nohama jsou jen pedály brzdy a plynu, po pravé ruce páka řadící parkovací polohu, pomalý a rychlý chod, neutrál a zpátečku. Klasickou ručku tu budete hledat marně. O něco sportovnější design by si zasloužil volant, kterému to ale odpustíte za možnost výškového nastavení. Pro spolujezdce je k dispozici masivní madlo ve tvaru řidítek. Palubní deska je poměrně strohá, kromě budíku ukazujícího rychlost, stav paliva a motohodiny tu najdete už jen přepínač podvozku. I na silniční verzi je možnost zapojení 4x4 nebo uzavření zadního diferenciálu. Vlevo od volantu je ještě subtilní páčka pro přepínání blinkrů a klakson.
Start probíhá díky vstřikování hladce. Řadím rychlý převod a vydávám se do víru města. Když jsme s RZR jezdili v terénu, kde většina koní skončí někde mezi koly a kluzkým povrchem, toužili jsme po vyšším výkonu. Na silnici je to ale jiná, na přidání plynu reaguje dobře nastavený variátor bleskově a z křižovatky zmizíte dřív, než se okolí stačí vzpamatovat. Maximálka silničního RZR se pohybuje okolo 120 Km/hod, rozumná rychlost je ale do stovky. Vraťme se ale ještě na chvíli do města. Nejvíc zábavy si užijete v rozbitých uličkách s utaženými zatáčkami. Foxy žehlí povrch naprosto dokonale a vy si jen užíváte nekončící zábavu.
Když se v nějaké zatáčce najde trocha prachu, není problém zadek utrhnout a projet jí, jak se říká, dveřma napřed. Podvozek má dobrou odezvu a dává jasně znát, co má stroj v úmyslu. Nic se ale nemá přehánět. Co naopak Polarisu nesvědčí, jsou rychlé táhlé zatáčky, kde je znát krátká stavba a stroj je zde hodně nervózní. Bavíme se ale už o rychlostech okolo maximálky a tady je jasné, že se sportovními auty se honit nemůžete. Ve městě budete mít naopak jasně navrch. Abych jen nechválil, v Polarisu mi opravdu dost chyběly čtyřbodové pásy, které jsou sice mnohem méně pohodlné, ale brání pohybu jezdce po autě, který při blbnutí v RZR rozhodně může nastat. Tradičně vynikající jsou brzdy, které mají výborně dávkovatelný účinek a auto zastaví vždy tak, jak zrovna potřebujete. Hodně velkým překvapením pro mě byl fakt, že se stroj ani při hodně razantním brzdění nechoval nervózně a neměl tendence k vlnění nebo uskakování.
RZR na Pikes peak
Ve Státech se jezdí jeden velice slavný závod do vrchu, který má pro výrobce motorek a aut opravdu velké jméno. Jde o nekonečné zatáčky s několikasetmetrovým převýšením a změnami povrchů od perfektního asfaltu až po šotolinu. Letos poprvé se zde představilo i vozítko UTV. Upravené RZR se sníženým podvozkem na tlumičích FOX rozhodně neudělalo ostudu. Ostatně posuďte sami.
Závěr
Pro koho je tedy silniční RZR určené? Rozhodně ne pro milovníky sportovních kabrioletů nebo dálkové cestovatele. RZR vám nabídne obrovskou radost z řízení, nemusíte se trápit řazením, zkrátka přijedete na semafory, sešlápnete plyn a bavíte se pohledy okolí. Vzhledem k tomu, že jediný zásah vedl do výměny pneumatik, není problém mít doma dvoje kola a tím pádem i plnohodnotnou offroad verzi tohoto stroje.