Design
Nejvýstižnější slovo pro tento stroj je
„jednoduchý“. Nejsou tu žádné zbytečnosti, žádné
designové excesy, ani nefunkční hrany postrádající praktickou stránku. Vše je tam, kde to čekáte, nic navíc, ale také tu není nic, co by vám chybělo. Celkově působí Scrambler
hodně kompaktním dojmem. Vepředu to dokresluje ochranný rám před chladičem, který uzavírá čtyřkolku jakoby do jednoho kompaktního kusu. Co působí horším dojmem, jsou
plasty s tak trochu čínským zevnějškem. Jejich pevnost a pružnost je ale příkladná. Plasty působí hodně sportovně, na druhou stranu ale poskytují dostatečnou ochranu proti bahnu odlétávajícího z kol. Ta jsou obuta vepředu i vzadu do šípového vzoru, takže náhon
4x4 má kýžený efekt.
Jednoduchost panuje i na pracovišti řidiče. Vlevo přepínač světel,
odblokování zpátečky a chcípák + páčka přední brzdy. Na pravé rukojeti je už jen plyn a
přepínač 4x4. Vše je maximálně jednoduché, u přepínače pohonu možná až moc, nějaká aretace by byla vhodná, při náhodném přepnutí třeba při plném plynu můžete diferenciálu nepěkně ublížit.
Jízda
Start není složitý,
stačí vytáhnout sytič (Scrambler je krmený karburátorem), stisknout jednu z brzd a tlačítko startéru a motor ochotně naskočí. Zvuková kulisa je adekvátní k velkoobjemovému jednoválci, jen do značné míry utlumená sériovou koncovkou výfuku. V nabídce příslušenství ale samozřejmě
nemůže chybět laděná koncovka. Necháme motor zahřát a můžeme vyrazit.
Po usednutí na čtyřkolku mám smíšený pocit, nevím,
jak na tom vlastně sedět, jako na sportce?
Nebo klasicky jako na ATV? Po rozjezdu je už jasno, krátká kompaktní stavba a dostatek koní pod kapotáží dávají jasně najevo, že tohle je stroj pro zábavu. Při pohonu na všechna čtyři kola se stroj žene dopředu neskutečným kalupem a ostatní mizí v oblacích prachu. Utrhnout zadek po odpojení předního náhonu je
to nejjednodušší a po pár kilometrech máte pocit, jako byste nikdy nic jiného nedělali. Trochu tady chybí zadní brzda,
Scrambler má propojené brzdy na pedálu pravé nohy. Předek pak ovládáte zvlášť levou rukou. Pokud si před zatáčkou potřebujete přibrzdit a utrhnout zadek, je to trochu problém a je třeba s tím počítat. Jinak je brzdný účinek dvou předních i jednoho zadního kotouče příkladný.
Když se přeci jen nevejdete, není to problém, řazení jde lehce a
zpátečka má funkci pro povolení plného výkonu. Před stiskem tohoto omezovače je ovšem třeba pečlivě zvážit situaci, může to přinést nejednu horkou chvilku, protože uvolněné stádo koní řítící se dozadu si udělá s řídítky doslova co chce.
Podvozek odpovídá charakteru stroje. Vpředu zajišťuje odpružení
jeden tlumič SACHS na každém kole a vzadu je pak centrální tlumič stejné značky. Celkově je nastavení
hodně tvrdé, ideální pro sportovní jízdu.
V zatáčkách, driftech a na skocích se Scrambler chová dokonale. Horší je to při rychlém průjezdu rozbitými úseky, kde by podvozek zasloužil špetku víc progresivity. Svým dílem k tomu přispívá i tuhá zadní náprava. Žádný stroj ale nemůže umět všechno a co je plusem v zatáčkovitých pasážích, je zákonitě mínusem na rozbitých rovinkách. Za zmínku stojí také fakt, že výška sedla a vůbec celé stavby Scrambleru je
o dost větší než u klasických sportovních quadů. Při sportovním řádění je tedy nutné pořádně vysedávat a hlídat si hranici, kdy se stroj začne naklánět na vnější kola zatáčky.
Protože jsme Scramblera testovali zároveň s užitkovým Sportsmanem, který si přímo říkal o trialové ježdění, vzali jsme obě čtyřkolky společně do
roklí milovického vojenského prostoru. Ani zde se Scrambler neztratil, výjezdy, do kterých se vydrápal, braly dech stejně jako boční náklony, při kterých se ještě udržel na kolech. Limitem byla samozřejmě tuhá zadní náprava, která neumožňovala křížení zadních kol. Přesto by se Scrambler po dokoupení nosiče na výletě v rumunských horách
rozhodně neztratil.
Závěr
Polaris Scrambler je čtyřkolka pro jezdce, kteří chtějí více sportovní jízdy, než nabízí užitkové ATV, ale nechtějí pořizovat sportovní quady s malou prostupností terénem a
nemalými náklady na provoz. Scrambler má osvědčený motor, je sestaven z kvalitních komponentů a celkově nenáročný.
Zajímavá je i pořizovací cena, za kterou je čtyřkolka na našem trhu v nabídce.