Design
Námi testovaný Sportsman byl v nádherné
limitované edici s plastovým polepem ve vzoru podzimního listí prosvítajícího ve větvích. Hlavním dojmem z prvního obhlédnutí tohoto stroje jsou ovšem především jeho
úctyhodné rozměry.
Ve třídě pracovních půllitrů
patří Sportsman k největším a mohutný plastový předek s úložným prostorem i masivní zadní plato s nosičem impozantnímu dojmu jen přizvukují. Tento dojem ještě posilují
tři silné světlomety, dva v kapotáži, které osvětlují cestu před vámi, a jeden na řídítkách, kterým si v noci pěkně posvítíte do vnitřku zatáčky.
Jinak je u tohoto pracanta
vše zakryté kapotážemi, jen po levé straně vykukuje víko motoru a nádobky provozních kapalin. Zvláštně řešené je sedlo, které zasahuje skoro až pod řídítka a na nádrž, která je tím pádem opticky dost skrytá. Celkově má Sportsman
pořádně robustní výraz, který přímo láká vyrazit do co nejtvrdšího terénu a zkusit si sáhnout na hranu fyzikálních zákonů.
Jízda
Po nastartování motoru se ozve
hluboký zvuk oznamující velkoobjemový jednoválec. Projev motoru je ale příjemně utlumený a v lese s ním aspoň nebudete slyšet na kilometry daleko, aniž by to jakkoli ubíralo z požitku z jízdy. Ruční řadičkou řadím rychlejší převod H, beru za plyn a Sportsman s menším zhoupnutím plynule a energicky vyráží dopředu. Záběr variátoru je okamžitý, není třeba čekat na nějaké roztočení motoru.
Maximální výkon 35 koní v kombinaci s obrovským zátahem dokáže přinést dost radosti i ve vyšších rychlostech třeba na volných pláních a rozhodně se nemusíte bát, že by stroji v jakémkoli stoupání došel dech. Jen při těch
nejstrmějších výjezdech je cítit, že osmistovka se dokáže s hrabáním všech kol drát do svahu ještě o něco nelítostněji, ale bez tohoto srovnání by měl výkon majitelům i po letech bohatě stačit.
Maximální rychlost na silnici u těchto strojů sice není tím hlavním, i tak mě ale ručička atakující stovku na silnici potěšila. Co je ovšem důležité, i při této vysoké rychlosti ATV na silnici
perfektně drželo směr a nevyžadovalo nijak opatrné držení řídítek jako u některých jiných značek - prostě pohodička. Tím se pomalu dostávám k tomu hlavnímu, čímž je podvozek. Nezávislé zavěšení všech kol se zdvihy 208 mm vepředu a 241 mm vzadu je zatím to nejdokonalejší, co jsem měl možnost ve světě pracovních čtyřkolek vyzkoušet. Sportsman
si
majestátně pluje nad terénem, s přehledem kopíruje i ty největší série terénních vln a do řídítek nepustí prostě nic. A to tento model ani nemá posilovač řízení, který najdeme až na osmistovce. K perfektnímu odtlumení všech nerovností a hýčkání jezdce určitě přispívají i celkově velkorysé rozměry a pořádný rozvor kol celých 1283 mm. i vcelku vysoká hmotnost 332 kg bez náplní (cca 350 kg provozní) přispívá k tomu, že veškeré vibrace nebo rázy od kamenité cesty se prostě ztratí ve stroji a jezdce nic neobtěžuje.
Přitom se ale ani zdaleka nedá říct, že by byl Sportsman při ostřejším adrenalinovém využití nějak nemotorný. Na veškeré povely řízení reaguje okamžitě a vzorně, ani náznak tendence valit se stále kupředu bez ohledu na polohu řídítek, což jsem ve větší či menší míře zaznamenal u většiny pracantů východní provenience. Jen v prudké zatáčce je prostě nutností si utrhnout zadek do driftu, jinak vás čeká jen potupné zpomalení a opatrné vykroucení zatáčky, při kterém se obr má tendenci stavět na vnější dvě kola.
Verze X2 má vzadu diferenciál, ale námi testovaná krátká verze má vzadu pouze rozvodovku. Díky tomu je
driftování zadkem hračka a párkrát se mi to nechtěně povedlo i na mokrém asfaltu - pak už jsem to vyhledával a užíval si i během přesunu na tankodrom. V některých chvílích byl podvozek možná až moc dokonalý - při skocích například
nebylo vůbec poznat, kdy se stroj odlepil od země a kdy zase přistál. Také v zatáčkách řidič téměř necítil, že se vnitřní kola už dostávají do vzduchu.
Další sféra využití se otevírá při pomalé
trialové jízdě přes velké překážky nebo svahy. Pneumatiky s pořádným terénním vzorkem se dokážou pevně zahryznout do terénu, takže nějaké prokluzování jsme skoro nezaznamenali. Po zapnutí
pohonu 4x4 se stroj i nadále chová jako dvoukolka, předek se připojuje elektronicky jen při prokluzu a díky tomu je i v tomto režimu řízení svižné a ochotné. Na pomalou rychlost se Sportsman dokáže vyhrabat skoro všude a limitem je opravdu spíše
odvaha jezdce. Když zvítězí pud sebezáchovy, přijdou na řadu brzdy. Kotouče na předních kolech nabízejí správno
u kombinaci - jsou dostatečně energické na silnici a dají se dávkovat i v terénu. Kotouči na zadním převodu pomáhá systém brždění motorem
EBS (Engine Braking System. Zajímavostí je pak další pomocník
ADC (Active Descent Control), který si můžete tlačítkem na pravém řídítku zapnout při sjíždění prudkých svahů. ADC zapojuje do brždění motorem i přední nápravu. Žádný dlouhý prudký svah jsme sice při testu neměli, ale i na kratším kopci bylo znát, že tohle může být řešení, které umožní i opatrnějším jezdcům v pohodě zdolat prudké klesání bez obav ze zablokovaných kol a ztráty ovladatelnosti.
Závěr
Co dodat na závěr? Polaris Sportsman 500 EFI nabízí za poměrně slušnou cenu na tak renomovanou značku
dokonalý pracovně sportovní nástroj. Jeho chlapácké celkové rozměry i vyšší hmotnost mi při testu dokonale učarovaly, přestože pro řadu jezdců či způsobů využití to může být naopak záporné hledisko. Jako pracant se může směle srovnávat s
jakýmkoli jiným modelem od japonské konkurence, dokáže nabídnout i pořádnou dávku nadšení z rychlosti a o dokonalém podvozku se mi dodnes zdá! I přes poměrně dlouhé sedlo je stroj homologován jako jednomístný, přestože by dvě osoby hravě zvládl - ale pro takový účel je v nabídce
verze X2.