„Velký šéf“ vychází z modelu
Sportsman 800 s řadovým dvouválcem pod kapotou. Komu by se ale zdálo, že jen přibyla jedna náprava, je na omylu. Šestikolka je opravdu dost rozdílná, počínaje umístěním motoru, přes zadní nápravu až k třetí dvojici kol. První myšlenka, která spoustu lidí napadne je, zda se dá z dlouhé udělat krátká a naopak - takže jednou provždy NEJDE. Ze zadního diferenciálu vede další kardan až
k zadní nápravě. Naopak výfuk končí hned za první ze zadních náprav. Čtyřkolka, tedy pardon šestikolka, může mít v případě potřeby hnaných všech 6 kol.
Na první pohled je vidět, že zadní gumy mají tak trochu nadstandardní rozměry, což je dáno nosností
jedné tuny! Dalším velkým plusem je dvojice plnohodnotných míst před sklápěcí korbičkou. Tu lze celkem jednoduše vyklopit pomocí páky na boku. To je také podmínkou pro sundání sedla, pod kterým najdeme nářadí, pojistky, a dokonce i nějaké to místo. Před řidítky zůstal klasický polarisácký box skrývající
dostatek místa. Čtyřkolka má samozřejmě homologaci pro provoz na pozemních komunikacích, díky které bylo také nutné zalepit přední pracovní světlo mezi řídítky.
Jízda
Usedám za řidít
ka, kde je vše jako na klasickém Sportsmanu, displej ukazuje všechny důležité informace a ovladače padnou do ruky. Zajímavě působí jen přepínání náhonu kol s nápisem
2x4 a 4x4, který zůstal stejný jako na čtyřkolce. Co je naopak pro Polaris atypické, jsou
dvě brzdové páčky na řidítkách, kromě levé je zde i ta pravá. Startuju netradičně otočením klíčku doprava jako v autě. Řazení je bezchybné a i ukazatel zařazené rychlosti pracuje na jedničku. Dvouválec se
ochotně vytáčí a šestikolka se svižně dává do poh
ybu. Otáčím se na betonovém parkovišti a je k tomu nutné couvání, šestikolce se do otáčení opravdu moc nechce a dvojice zadních náprav žene stroj dopředu bez ohledu na natočení předních kol. Když zapojíte 4x4, tedy 6x6, je to ještě o něco horší. Jakmile ale najíždím do terénu, kde mohou zadní kola prokluzovat, je chování
mnohem kultivovanější. Šestikolka má standardně poháněná
všechna 4 zadní kola. Pokud přepneme na 4x4, je síla přenášena na všech šest kol. Nechybí samozřejmě ani uzávěrka diferenciálu.
Zástupci Polarisu nám kladli na srdce, že jde o pracovní stroj a ne sportku. No chvíli mi to vydrželo, ale touha pořádně přimáčknout plynovou páčku byla silnější. Akcelerace je opravdu zajímavá, šestikolka drží stopu a ani p
ři tvrdém přidání plynu se
nenechá rozhodit. Oproti čtyřkolce tu chybí prokluz zadní nápravy a ujíždění zadku v zatáčkách. To dělá svižnou jízdu do jisté míry nebezpečnou - pokud jste zvyklí natlačit zadní kola ven ze zatáčky, se zlou se potkáte, zadní kola
neustoupí ani o kousek a když rychlost přeženete, ležíte na boku než stihnete říct Polaris. Hned na začátku testovacího dne jsme s kolegy diskutovali na téma jízd
a po třech. Názorů bylo opravdu hodně, takže nezbylo, než to vyzkoušet, no a přátelé
jde to. Rozhodně ne tak příjemně, jako na čtyřkolce, ale o to větší je to zážitek. Pokud jste ale na všech šesti, je podvozek
maximálně komfortní. Trochu chybí odezva, nicméně na tomhle se nezávodí, takže zrovna tady bych podvozek zhodnotil jako perfektní. Konec konců čtyřkolka využívá osvědčenou konstrukci s tlumiči Sachs.
Ale zpět na všech šest, pořád testujeme pracovní stroj. I ten by ale měl mít
dobrou prostupnost terénem. Sebeprudší výjezdy a sjezdy nedělají šestikolce problém, ani příčné nerovnosti vás nemohou rozhodit, kola zadních náprav efektivně kopírují nerovnosti. Problémy nastávají pouze tam, kde se terén hodně prudce láme a šestikolka se nedokáže přizpůsobit. Při troše odvahy se ale dá projet téměř cokoli.
Závěr
Big Boss je bezpochyby zajímavý stroj, s
dokonalým řešením pohonu, perfektní trakcí a neskutečnou nosností. Dovedu si jí představit při těžké práci, například při tahání dřeva, kde se hodí i sériově montované
homologované tažné zařízení. Na co naopak Big Boss není stvořený je zábava, snad kromě vyloženého trialu. Zábavné je zkoušet s Big Bossem to, co nejde, ale tím to končí, klasická čtyřkolka je ovladatelnější a přívětivější. Naopak pro opravdu těžkou práci rozhodně šestikolku oceníte. Výběr už tedy nechám na vás.