Když se v českých garážích začalo proslýchat cosi o zábavném dělníkovi, ucho chatařů a chalupářů zbystřilo. U
Polarisu marketingoví odborníci se sice navenek prozíravě drží zaběhnuté skromné rétoriky, je však jasné, že s touto 4kolkou pošilhávají zase o nějaký ten stupínek výš.
Polaris není na trhu žádným nováčkem, každý určitě dobře ví, o čem je řeč. Tuto 4kolku sice výrobce označuje jako novou řadu, ale technika vychází z předešlých modelů.
Design:
U Polarisu mi bylo vždycky sympatické, že jejich design si nikdy nehrál na žádného lva salónů a řídil se známým pořekadlem o účelu světícím prostředky. Již při prvním pohledu na novém
Sportsmanu XP 850 zaujme karosérie svým netradičním stylem, velkými blatníky, které ještě zvýrazňují její schopnosti ve ztížených podmínkách. Ucelený aerodynamický profil a sjednocení všech povrchů včetně podběhů kol a karosérie je Polarisácky pokované. Přední světla zapadají do masky, vystrčené blinkry jsou jako dva rarachové, kteří čekají na povel k zažehnutí. Pod maskou je schován naviják, který i laikovi napoví, že se jedná o pracovní stroj.
Motor:
Dvouválec oplývá rychlejší akcelerací, lepší ergonomií a zdvojenou vyvažovací hřídelí.
850 SOHC EFI se 4 ventily na jeden válec s maximálním výkonem
80 koní se řadí mezi svižnější modely. Malý obratný Sportsman má solidní zátah, při volnoběžných otáčkách o sobě dává motor vědět poměrně výrazným charakteristickým zvukem dvouválce, a to především za studena. Při jízdě se však překvapivě ztiší a rázem se z
novinky stává velmi dobrý společník pro pohodovou jízdu.
Vyšší otáčky Sportsman vyhledává - ne že by v nízkých ztrácel, ale ve vyšších otáčkách je motor pružnější a hravější. Co se týká pomalé rychlosti, zde stroj otvírá zcela jinou pracovní dimenzi.
Pomalý chod motoru napomůže při práci v okolí ranče, chaty, baráku i při popojíždění s plným vlekem. Citlivý chod motoru se projeví za každé situace, i dynamika je na solidní úrovni.
Podvozek:
Díky
vyspělému podvozku s víceprvkovým nastavením tuhosti tlumičů stroj dobře překonává různé nerovnosti. U Polarisu jsme zvyklí na takové to pohoupávání, jde o normu na kterou si jezdci buď zvyknou nebo ne. Ten kdo někdy na Polárce jel ví o čem tu píši, ani novinka se nevymyká. Prostě se občas prohoupne, ale stopu tím neztratí. Nezávislé zavěšení zadních kol IRS, zdvojená trojúhelníková ramena u předního zavěšení, řízení
Anti-kickback, dlouhá trojúhelníková ramena,
světlá výška 30,5 cm, přední zavěšení kol se zdvihem 22,9 cm a zadní zavěšení se zdvihem 26 cm…to všechno přispívá ke komunikativnější jízdě v terénu i mimo něj.
Čistý štít sebou nesou
tlumiče, u kterých je možné nastavení předpětí. Ať jsem jela v jakémkoli terénu od podvozku se do řídítek zpětné rázy nedostaly. Ani při skocích, do kterých většinu 4x4 strojů nevysílám, standardní tlumiče nekapitulovaly. Dorazy nebyly, odskakování také ne, takže se dá říct, že podvozek novinky je dostačující. Systém regulování sjíždění svahů
ADC a systém brzdění motorem
EBS jsou v nepřetržité spolupráci, ve které monitorují brzdnou sílu zásadně při spouštění 4kolky svahem. I tady se podvozek choval klidně, aniž bych musela sahat po brzdách 4kolka vše zchroupala sama.
Vylepšená posila EPS:
První čeho jsem si všimla po nápisu
EPS, byl inteligentní chod systému EPS. Při pomalé rychlosti řídítka vodím lehce, ale jakmile tlačím na plyn, řízení tuhne. Pružně reaguje na rychlostní odchylky. Ani jednou jsem novinku nezblbnula, ani jí nepopíchla k opačnému chodu. Celá konstrukce posilovače se skládá pouze z jednoho vnějšího kusu, uvidíme co to udělá s životností celku?
Displej:
Letmý pohled na přístrojovou desku neomylně napoví, na jaké 4kolé značce to sedíte. Digitální displej byl po celou dobu redakčního testu čitelný, ve dne i v noci jsem se rychle orientovala v údajích kolik jedu, jaké mám otáčky, stav ujetých km - i palivoměr a hodiny jsem měla pod kontrolou. Všechny indikátory jsou čitelné až do doby než si sednu, tam už musím naklánět hlavu dopředu a
zaostřovat, co že se to na displeji odehrává. Diskotéka mezi ovládáním je ukonejšena dvojicí tlačítek pro ovládání, které i s rukavicemi umačkám. Po
bocích displeje jsou dostatečně svítící kontrolky. Po pravém obvodu stěny displeje se nachází palivoměr, který svého svěřence trpělivě hlídá. Jednotlivé dílky se ukusují dle ujetých km a čilé hlášení stavu paliva vás jen tak nenechá
bezprizorně bez benálu.
Řídítka:
Dlouhatánská řídítka jsou slabým místem. Při
otáčení na místě jsem si řídítka loupla do žeber, aniž bych to zrovna chtěla. Při jízdě dlouhá řídítka nevnucovala své nedostatky, ale asi bych je obměnila za kratší. Na levém řídítku nacházím důležité ovladače: startér, klakson, světla, varovky, chcípák… Pod tvrdým
gripem je umístěn kolébkový ovladač navijáku. Pravé řídítko patří plynové páčce a přepínačúm 4x4…
Jízdní vlastnosti:
Nehrbí se ani nevlní, což je u krátké verze
očekávané, ale né vždy tomu tak je. Banální sjíždění z kopců je pro novinku pohodovkou, tím že se jedná o krátkou verzi si se strojem během testu a hlavně při spouštění, dělám úplně to co chci. Záporně oznámkuji nájezdy do zatáček, do kterých se Polaris zvláštně zhoupne, opravdu jde o zvyk, ale Polaris v garáži nemám a během testu mne prohup vyděsil.
Gumy drží stopu jak v bahně tak i na suchých přesunech, na silnici se 4kolka chová vyváženě, zbytečně nehlučí. V lese se novinka hravě proplete.
Motorově má stroj silný agregát, který je nápomocný hlavně při delších přejezdech. Když už jsem sjela nějaký ten kopeček, měla bych se vydat do šplhání, i tady se 4kolka chovala přijatelně. Při sepnutí 4x4 řízení netuhne a se strojem vyškrábávám opravdové nesmysly, ale pozor na převracení. Při bočních náklonech jsem se se 4kolkou netrápila. Jedná se o
hravého prcka do nepohody. Manipulace na místě je snadná, při nájezdech se s řízením netahám a při couvání se Polaris nehrbil.
Jaké trumfy má v rukávu nefalšovaná čtyřkolka?
Stroj díky svým vylepšení má širší stupačky čímž mi usnadňoval celodenní vyjížďku, jen je škoda pozice a délka řadící páky. Ta sice chodí dobře, ale občas překáží při rychlejších manévrech.
Řídítka jsou dobrá pro práci, ale pro blbnutí jsou nedostačující. Tlumiče tlumí, světla svítí, klakson troubí. Prostě příjemná 4kolka do nepohody, neposedu bych s klidným srdcem posadila do garáže středně pokročilého jezdce či
quaderovi, který má zálusk na pracovní zatížení.
Vzhledem k tomu, že má Polaris lehké ovládání je vhodný jak pro delší cesty tak i na trial, ve kterém je nutné si se strojem potykat. Netypické náklony jsou o zvyku a né každému mohou přijít vhod. Ohledně
úložných prostor, zde bych upozornila na přehřívání zadního kaslíku, který díky blízkosti výfuku jaksi žhne. No i já jsem doplatila na teplou schovku a čokoládová tyčinka se po pár hodinách mohla místo kousání pít. Sedlo je změkčené, ale ne pro dva. Tato 4kolka se dodává v
homologaci pro jednoho jezdce, dva se na ní opravdu nenacpou.
Žhnoucí
přední světla o výkonu až 150 W jsou dobrým pomocníkem při nočních přesunech, kterým se nevyhne i ten nejlépe připravený 4kolkář. I blatníky odvádějí svou práci dobře, dotěrné bahno se ke mně jen tak nedostalo. A to jsme se kolkou řádila i v říčce protýkající našim testovacím placem.
Kam s ním:
Polaris Sportsman řada je dalším případem, kdy se továrna vydala hledat nové zákazníky, respektive kdy se vydala hledat mezery na trhu. S touto činností má nakonec bohaté, a nutno podotknout, že velmi úspěšné zkušenosti. Lehká a obratná 4kolka sedne pod zadek středně pokročilému jezdci i jezdkyni.
Vhodný na závody i do trialu, ale především je předurčen pro práci v okolí stavení, chaty, ranče, pole….
Odveze, doveze vlek i umí skákat a lehkost ovladatelnosti ocení i luční jezdci. Do lesa, na pole i na lehčí trať. Na cestování pouze v jednom, kraťas není pro dva
koncipován ani homologován.