Po stránce designu se Polarisu povedlo zachovat charakteristické tvary i masku původní řady Sportsmanů, ale zároveň jemnými detaily docílit toho, že nový XP 550 vypadá
moderněji a líbivěji než vloni testovaný model. Přijdete na to vlastně až ve chvíli, kdy vedle sebe postavíte starý a nový Sportsman, nebo když si vedle sebe otevřete fotky z loňského a letošního redakčního testu.
Reflektory jsou protaženější a dávají átévéčku dravější výraz, zvětšil se průduch chladiče na
přední mřížce, zadní světla jsou dál od středu. V oblasti černých plastů ubylo rovných ploch bez prolisů, zvětšila se zadní schránka i přední „kapota“. Celkově na mě nový Sportsman působil o něco vzdušnějším a lehčím dojmem, přestože si stále zachovává svůj robustní image a každý příznivce čtyřkolek v něm na první pohled odhalí rodokmen Polarisu.
Vedle nového motoru prošly podstatnými inovacemi také téměř všechny ostatní prvky čtyřkolky. Vyztužený
rám, nový
variátor CVT, nová konstrukce podvozku s odpružením pomocí
dvojitých A ramen na všech kolech, nová jsou litá čtrnáctipalcová kola. Z pohledu jezdce se pak poměrně výrazně změnil posaz, protože čtyřkolka je nahoře užší a plochy pro nohy jsou mnohem větší.
Spolu se
zúženým sedlem to dovoluje přináší o hodně zábavnější a příjemnější jízdu ve stoje s občasným vysedáváním. Výměna předchozího předního zavěšení MacPherson za duální A ramena umožnila zvýšit světlost podvozku na 305 mm a
zdvihy odpružení na 229 mm vepředu a 260 vzadu. Změnilo se také umístění
nádrže, která se přestěhovala dolů mezi převod řízení a motor a přispívá tak k dalšímu snížení těžiště.
Při prvním výjezdu na trať mi i přes delší zdvihy přišlo odpružení o malinko tužší než u loňské pětistovky. Také mírné zvýšení podvozku má za následek, že pětistovka jde na tvrdším podloží hůře utrhnout do driftu než pětikilo. Jinak je ale znát, že
nové zavěšení kol je perfektním kompromisem mezi komfortem při rychlé jízdě po nerovnostech a ovládáním v zatáčce, které se obejde bez většího naklánění čtyřkolky. To samé platí i pro pohonnou jednotku, která má slušný výkon na rychlou jízdu v rovnějších pasážích, zároveň se ale nemusíte prát s plynem v zatáčkách. Zkrátka
čtyřicet koní je slušná hodnota a je to tak akorát na svižné rozjezdy, citlivou jízdu v trialových pasážích, ale i adrenalinové řádění na trati.
Až když si na chvíli přesednete na
XP 850, který má téměř dvojnásobek koní (70 k), zjistíte jaké jsou limity podvozku a ovladatelnosti Sportsmanu. Takový nářez, jaký na rovince při přidání plného plynu zažijete na 850, se zkrátka na 550 nemá šanci dostavit.
V ostatních pasážích a způsobech využití ale 550 bohatě stačí a ve spojení s
automatickým přepínáním náhonu na všechna čtyři kola (ADW) můžete bez obav následovat jezdce na 850 do všech nástrah terénu. Vy si narozdíl od něj užíváte a máte stroj plně pod kontrolou, kdežto krotitel osmsetpadesátky má plné ruce práce, aby překoňovanou potvoru udržel na uzdě. Stejně jako předchůdce je XP vybaven
motorovou brzdou pro prudké sjezdy.
Pochvalu si zaslouží nově naladěný
variátor s pěkně živými rozjezdy, naopak
řadicí páka jednotlivých režimů trčící po pravé straně už začíná v porovnání s konkurencí působit trochu zastaralým dojmem a zasloužila by si trochu citlivější umístění třeba na nádrž nebo někde víc po ruce. Také její drobet humpolácký chod neladí s jinak perfektní ergonomií všech ovladačů, dokonalým odpružením a přesným a citlivým řízením. Co se
řízení týče, výrobce tvrdí, že nové řešení zavěšení předních kol ještě zmenšilo přenos rázů do řídítek. Tohle nemůžu potvrdit z toho důvodu, že už u předchozí verze mi přišlo řízení dokonalé, takže můžu jen potvrdit, že řízení je i nadále silnou stránkou Sportsmanů. V zatáčce dává dostatek citu do řídítek a nechá vás v pohodě srovnat začínající stavění na vnější kola, současně ale pobere všechny nerovnosti a nezatíží řidiče ránou do řídítek, ani když najedete stočenými koly na nerovnost.
Během testu jsem měl možnost přímého srovnání se strojem vybaveným
elektronickým posilovačem EPS a přestože jde o vymakanou pomůcku, na 550 bych si ho asi nepořídil. Systém ESP na Sportsmanu XP 850 podstatně pomůže s krocením sedmdesátikoňového dvouválce, ale u 550tky se dá řízení pro průměrně fyzicky zdatné jezdce zvládnout i bez něj, aniž byste měli večer vytahané ruce. Navíc s ESP přeci jen přijdete o část citu v zatáčce a je znát, že při krocení driftů je mezi řídítky a koly ještě něco navíc. Co se týče celkového charakteru modelu Polaris Sportsman XP550 EFI, jde o dokonalý univerzální stroj, který nabízí stejnou konstrukci jako vlajková loď XP850, ovšem s nižším výkonem a podstatně nižší cenou.