QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Polaris Sportsman XP550 EFI

Text: Filip Tichý | Foto: Jiří Jevický | Datum: 16.12.2009 | Zobrazeno: 14648×

Polaris Sportsman XP550 EFI Před rokem jsme stihli otestovat model Sportsman 500, který za sebou již měl přes deset let působení na trhu, byť s občasnými inovacemi. Vloni uzrál čas k představení nové řady XP, zastoupené osvědčeným jednoválcovým Sportsmanem XP 550 a nabušeným dvouválcem XP 850.


Kapitoly článku

  1. Test čtyřkolky
  2. Video XP850EPS a XP550
  3. Kompletní fotogalerie

Po stránce designu se Polarisu povedlo zachovat charakteristické tvary i masku původní řady Sportsmanů, ale zároveň jemnými detaily docílit toho, že nový XP 550 vypadá moderněji a líbivěji než vloni testovaný model. Přijdete na to vlastně až ve chvíli, kdy vedle sebe postavíte starý a nový Sportsman, nebo když si vedle sebe otevřete fotky z loňského a letošního redakčního testu.
Reflektory jsou protaženější a dávají átévéčku dravější výraz, zvětšil se průduch chladiče na přední mřížce, zadní světla jsou dál od středu. V oblasti černých plastů ubylo rovných ploch bez prolisů, zvětšila se zadní schránka i přední „kapota“. Celkově na mě nový Sportsman působil o něco vzdušnějším a lehčím dojmem, přestože si stále zachovává svůj robustní image a každý příznivce čtyřkolek v něm na první pohled odhalí rodokmen Polarisu.
Náš tip

Přečtěte si redakční test modelu Polaris Sportsman 500 EFI.

Vedle nového motoru prošly podstatnými inovacemi také téměř všechny ostatní prvky čtyřkolky. Vyztužený rám, nový variátor CVT, nová konstrukce podvozku s odpružením pomocí dvojitých A ramen na všech kolech, nová jsou litá čtrnáctipalcová kola. Z pohledu jezdce se pak poměrně výrazně změnil posaz, protože čtyřkolka je nahoře užší a plochy pro nohy jsou mnohem větší.
Spolu se zúženým sedlem to dovoluje přináší o hodně zábavnější a příjemnější jízdu ve stoje s občasným vysedáváním. Výměna předchozího předního zavěšení MacPherson za duální A ramena umožnila zvýšit světlost podvozku na 305 mm a zdvihy odpružení na 229 mm vepředu a 260 vzadu. Změnilo se také umístění nádrže, která se přestěhovala dolů mezi převod řízení a motor a přispívá tak k dalšímu snížení těžiště.
Při prvním výjezdu na trať mi i přes delší zdvihy přišlo odpružení o malinko tužší než u loňské pětistovky. Také mírné zvýšení podvozku má za následek, že pětistovka jde na tvrdším podloží hůře utrhnout do driftu než pětikilo. Jinak je ale znát, že nové zavěšení kol je perfektním kompromisem mezi komfortem při rychlé jízdě po nerovnostech a ovládáním v zatáčce, které se obejde bez většího naklánění čtyřkolky. To samé platí i pro pohonnou jednotku, která má slušný výkon na rychlou jízdu v rovnějších pasážích, zároveň se ale nemusíte prát s plynem v zatáčkách. Zkrátka čtyřicet koní je slušná hodnota a je to tak akorát na svižné rozjezdy, citlivou jízdu v trialových pasážích, ale i adrenalinové řádění na trati.
Až když si na chvíli přesednete na XP 850, který má téměř dvojnásobek koní (70 k), zjistíte jaké jsou limity podvozku a ovladatelnosti Sportsmanu. Takový nářez, jaký na rovince při přidání plného plynu zažijete na 850, se zkrátka na 550 nemá šanci dostavit.
V ostatních pasážích a způsobech využití ale 550 bohatě stačí a ve spojení s automatickým přepínáním náhonu na všechna čtyři kola (ADW) můžete bez obav následovat jezdce na 850 do všech nástrah terénu. Vy si narozdíl od něj užíváte a máte stroj plně pod kontrolou, kdežto krotitel osmsetpadesátky má plné ruce práce, aby překoňovanou potvoru udržel na uzdě. Stejně jako předchůdce je XP vybaven motorovou brzdou pro prudké sjezdy.
Náš tip

Přečtěte si redakční test modelu Polaris Sportsman 850 EFI EPS.

Pochvalu si zaslouží nově naladěný variátor s pěkně živými rozjezdy, naopak řadicí páka jednotlivých režimů trčící po pravé straně už začíná v porovnání s konkurencí působit trochu zastaralým dojmem a zasloužila by si trochu citlivější umístění třeba na nádrž nebo někde víc po ruce. Také její drobet humpolácký chod neladí s jinak perfektní ergonomií všech ovladačů, dokonalým odpružením a přesným a citlivým řízením. Co se řízení týče, výrobce tvrdí, že nové řešení zavěšení předních kol ještě zmenšilo přenos rázů do řídítek. Tohle nemůžu potvrdit z toho důvodu, že už u předchozí verze mi přišlo řízení dokonalé, takže můžu jen potvrdit, že řízení je i nadále silnou stránkou Sportsmanů. V zatáčce dává dostatek citu do řídítek a nechá vás v pohodě srovnat začínající stavění na vnější kola, současně ale pobere všechny nerovnosti a nezatíží řidiče ránou do řídítek, ani když najedete stočenými koly na nerovnost.
Během testu jsem měl možnost přímého srovnání se strojem vybaveným elektronickým posilovačem EPS a přestože jde o vymakanou pomůcku, na 550 bych si ho asi nepořídil. Systém ESP na Sportsmanu XP 850 podstatně pomůže s krocením sedmdesátikoňového dvouválce, ale u 550tky se dá řízení pro průměrně fyzicky zdatné jezdce zvládnout i bez něj, aniž byste měli večer vytahané ruce. Navíc s ESP přeci jen přijdete o část citu v zatáčce a je znát, že při krocení driftů je mezi řídítky a koly ještě něco navíc. Co se týče celkového charakteru modelu Polaris Sportsman XP550 EFI, jde o dokonalý univerzální stroj, který nabízí stejnou konstrukci jako vlajková loď XP850, ovšem s nižším výkonem a podstatně nižší cenou.

Pokračování článku: Video XP850EPS a XP550

Kapitoly článku

  1. Test čtyřkolky
  2. Video XP850EPS a XP550
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Sportsman XP 550/EPS»

Další články sekce Polaris

Test Polaris Ranger EV, ke koním i do lesa

22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.61s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce