QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Polaris XP 500 vs. 850 Touring

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 12.07.2010 | Zobrazeno: 14453×

Polaris XP 500 vs. 850 Touring Mnoho lidí používá čtyřkolku především jako prostředek pro výlety a expedice, které často absolvuje se spolujezdcem. Ikonou těchto strojů jsou čtyřkolky řady touring od Polarisu. Nám se podařilo proti sobě postavit jednoválcový půllitr a osmpade XP, abychom zjistili, zda stačí menší objem, nebo je naopak nutné mít doma to největší, co Polaris vyrábí.


Kapitoly článku

  1. Test
  2. Video
  3. Kompletní fotogalerie

Na milovické trati vedle sebe stojí dva stroje ve stejné červené barvě a se sedačkou spolujezdce. Z dálky téměř nerozeznatelné. Když ale přijdete blíž… V první řadě je tu přední maska. Model 850 má již inovovaný design, který jsme mohli vidět na její krátké verzi. Půllitr zachovává původní hranatou masku s oblíbeným velkým kufrem. Dalším na první pohled patrným rozdílem jsou kola. Pětistovka je postavena na plecháčích, zatímco osmpade na opravdu pěkných litých kolech.
Osmistovka je vybavena posilovačem řízení, což je pro jízdu ve dvou a na dlouhé vzdálenosti velice příjemná záležitost. Obě čtyřkolky jsou také vybavené homologovaným tažným zařízením. Při pohledu zezadu je zřetelný rozdíl v zadním zavěšení. Zatímco 850 má konvenční A ramena, pětistovka má tlumiče posunuté až za ramena. Oproti krátké verzi pak oba stroje přibrali několik centimetrů v délce, dostaly stupačky spolujezdce a motor byl posunut o kousek vzad.

No a teď to nejdůležitější, sedačka spolujezdce. Ta je na obou strojích velice komfortní a pohodlná, vedle sedačky jsou velká pogumovaná madla, takže ani v náročnějším terénu nebude mít spolujezdec trable. U osmsetpadesátky je ale přeci jen něco navíc. Sedačka je odpružená plnohodnotným tlumičem s olejovou náplní. Jízda by tak měla být naprosto komfortní, což ostatně za chvíli zkusíme. Pětistovka má místo tlumiče praktickou schránku na nářadí a další drobnosti.
Nejdřív se ale na Polarisy podíváme z pohledu pilota. Ten má k dispozici standardní ovladače, až na jeden. Když jsem zmáčknul tlačítko startéru, nic se nestalo. Až po otočení klíčkem doprava motor naskočil.

Jezdit jsem začal na půllitru. Ten se projevuje velice příjemným zátahem v nízkých otáčkách, vcelku sympaticky se sbírá a není třeba ho držet, jak se říká pod krkem. Co jednoválec nažene v nízkých otáčkách, ztrácí ve špičce, kde už to není úplně ono. To už se ale čtyřkolka na Háčkový převod žene rychlostí okolo stovky, což bohatě stačí.
Oproti tomu osmistovka je úplně o něčem jiném, točit, točit a točit, to je to, co se jí líbí. Ne že by v nízkých otáčkách nejela, ona jede všude, ale teprve když se otáčkoměr přehoupne přes 4000, začnou se dít věci. Osmpade protočí kola na jakémkoliv povrchu a následuje opravdu zajímavá akcelerace, kdy má jezdec co dělat, aby se udržel řidítek. To trochu komplikuje posilovač řízení s konstantním průběhem. V pomalých a trialových pasážích funguje dokonale, jakmile ale potřebujete jet rychle, je dost citlivý a jezdec nemá adekvátní odezvu od řízení. To platí bohužel pro oba stroje stejně.
Co do podvozku jsou si oba stroje velice podobné, nicméně osmsetpadesátka je přeci jen o něco komfortnější, na rovině nerovnosti téměř necítíte. V zatáčkách ale přichází pocit, že jde všechno samo. Podvozek snese opravdu hodně, ale nedá jezdci patřičnou odezvu, neštěstí pak může být na světě. Na rychlé průjezdy tratí ale tyto stroje opravdu nejsou, takže se soustřeďme raději na těžší terén. Všechny překážky, které jsme našli se podařilo bez větších problémů projet, čtyřkolka má po zapnutí 4x4 neuvěřitelnou prostupnost terénem a díky prodloužení nemá ve výjezdech ani tendence k jízdě po zadních.
To, čeho jsem se bál nejvíc, se ale nakonec nekoná. U prodloužených verzí bývá často problém se zatáčením a moc ochotně se jim otáčet nechce. U Polarisu vyřešili geometrii tak, že opravdu nemáte problém s jakýmkoliv poloměrem zatáčky v jakékoliv rychlosti. Tady mají ode mě oba stroje velké plus.
No a konečně, jak je na tom spolujezdec? Na obou strojích se mu jede luxusně, ale přeci jen tu vítězí 850 se svým odtlumeným sedlem a sametově jdoucím motorem. Naopak na půllitru je jízda přeci jen o něco agresivnější a cukavější. Tady je hlavně vidět rozdíl mezi jednoválcem a dvouválcem. Madla jsou na svém místě a spolujezdec má perfektní stabilitu. Plotny pro nohy jsou dostatečně velké a spolujezdec není ničím omezován, ani neutlačuje řidiče.
No a jaký je verdikt našeho testování? 850 pochopitelně při vzájemném srovnání vítězí, ale pouze do doby, kdy přihlédneme k pořizovací ceně obou strojů. Cenový rozdíl je 82 tisíc, což není úplně málo. U 850 samozřejmě dostanete vyšší výkon, měkčí motor a posilovač řízení. Spousta jezdců naopak ocení hrubší jednoválec a přímý kontakt s řízením. Rozhodněte se tedy sami, ani s jedním strojem rozhodně neuděláte krok vedle.

Pokračování článku: Video

Kapitoly článku

  1. Test
  2. Video
  3. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.00 Známkováno: 2x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Polaris Sportsman 800 EFI Touring»
Polaris Sportsman XP 500»

Další články sekce Polaris

Test Polaris Ranger EV, ke koním i do lesa

22.06.2022, Redakční testy
Ospalé ráno na prezentačním víkendu Polarisu, většina účastníků ještě vyspává po včerejší oslavě. Jedu si vyzkoušet prvn...

Polaris Sportsman XP 1000 S: American power!

03.07.2021, Redakční testy
Tohle je opravdu pořádná mašina pro velký kluky. Polaris dokonce tvrdí, že jejich XP 1000 S je největší čtyřkolka na trh...

Polaris Sportsman 570 EPS: Nejprodávanější čtyřkolka světa v novém

19.04.2021, Redakční testy
To jsme si nevymysleli, takhle to Polaris říká: Sportsman 570 je ta nejprodávanější 4x4 s automatem všech dob. A p...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.71s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce