Na milovické trati vedle sebe stojí dva stroje ve stejné červené barvě a se sedačkou spolujezdce. Z dálky téměř nerozeznatelné. Když ale přijdete blíž… V první řadě je tu přední maska. Model 850 má již
inovovaný design, který jsme mohli vidět na její krátké verzi. Půllitr zachovává původní hranatou masku s oblíbeným velkým kufrem. Dalším na první pohled patrným rozdílem jsou kola. Pětistovka je postavena na
plecháčích, zatímco osmpade na opravdu pěkných
litých kolech.
O
smistovka je vybavena
posilovačem řízení, což je pro jízdu ve dvou a na dlouhé vzdálenosti velice příjemná záležitost. Obě čtyřkolky jsou také vybavené homologovaným tažným zařízením. Při pohledu z
ezadu je zřetelný rozdíl v
zadním zavěšení. Zatímco 850 má konvenční A ramena, pětistovka má tlumiče posunuté až za ramena. Oproti krátké verzi pak oba stroje přibrali několik centimetrů v délce, dostaly stupačky spolujezdce a motor byl posunut o kousek vzad.
No a teď to nejdůležitější,
sedačka spolujezdce. Ta je na obou strojích velice komfortní a pohodlná, vedle sedačky jsou velká pogumovaná madla, takže ani v náročnějším terénu nebude mít spolujezdec trable. U osmsetpadesátky je ale přeci jen něco navíc. Sedačka je
odpružená plnohodnotným tlumičem s olejovou náplní. Jízda by tak měla být naprosto komfortní, což ostatně za chvíli zkusíme. Pětistovka má místo tlumiče praktickou schránku na nářadí a další drobnosti.
Nejdřív se ale na Polarisy podíváme z pohledu pilota. Ten má k dispozici
standardní ovladače, až na jeden. Když jsem zmáčknul tlačítko startéru, nic se nestalo. Až po otočení klíčkem doprava motor naskočil.
Jezdit jsem začal na půllitru. Ten se projevuje velice
příjemným zátahem v nízkých otáčkách, vcelku sympaticky se sbírá a není třeba ho držet, jak se říká pod krkem. Co jednoválec nažene v nízkých otáčkách, ztrácí ve špičce, kde už to není úplně ono. To už se ale čtyřkolka na Háčkový převod žene rychlostí okolo stovky, což bohatě stačí.
Oproti tomu osmistovka je úplně o něčem jiném, točit, točit a točit, to je to, co se jí líbí. Ne že
by v nízkých otáčkách nejela, ona jede všude, ale teprve když se otáčkoměr přehoupne přes 4000,
začnou se dít věci. Osmpade protočí kola na jakémkoliv povrchu a následuje opravdu zajímavá akcelerace, kdy má jezdec co dělat, aby se udržel řidítek. To trochu komplikuje
posilovač řízení s konstantním průběhem. V pomalých a trialových pasážích funguje dokonale, jakmile ale potřebujete jet rychle, je dost citlivý a jezdec nemá adekvátní odezvu od řízení. To platí bohužel pro oba stroje stejně.
Co do podvozku jsou si oba stroje velice podobné, nicméně osmsetpadesátka je přeci jen o něco
komfortnější, na rovině nerovnosti téměř necítíte. V zatáčkách ale přichází pocit, že jde všechno samo. Podvozek snese opravdu hodně, ale nedá jezdci patřičnou odezvu, neštěstí pak může být na světě. Na rychlé průjezdy tratí ale tyto stroje opravdu nejsou, takže se soustřeďme raději na
těžší terén. Všechny překážky, které jsme našli se podařilo bez větších problémů projet, čtyřkolka má po zapnutí 4x4 neuvěřitelnou prostupnost terénem a díky prodloužení nemá ve výjezdech ani tendence k jízdě po zadních.
To, čeho jsem se bál nejvíc, se ale nakonec nekoná. U prodloužených verzí bývá často problém se zatáčením a moc ochotně se jim otáčet nechce. U Polarisu vyřešili geometrii tak, že opravdu
nemáte problém s jakýmkoliv poloměrem zatáčky v jakékoliv rychlosti. Tady mají ode mě oba stroje velké plus.
No a konečně, jak je na tom spolujezdec? Na obou strojích se mu jede luxusně, ale přeci jen tu vítězí 850 se svým odtlumeným sedlem a sametově jdoucím motorem. Naopak na půllitru je jízda přeci jen o něco
agresivnější a cukavější. Tady je hlavně vidět rozdíl mezi jednoválcem a dvouválcem. Madla jsou na svém místě a spolujezdec má perfektní stabilitu. Plotny pro nohy jsou
dostatečně velké a spolujezdec není ničím omezován, ani neutlačuje řidiče.
No a jaký je verdikt našeho testování? 850 pochopitelně při vzájemném srovnání vítězí, ale pouze do doby, kdy přihlédneme k
pořizovací ceně obou strojů. Cenový rozdíl je 82 tisíc, což není úplně málo. U 850 samozřejmě dostanete vyšší výkon, měkčí motor a posilovač řízení. Spousta jezdců naopak ocení hrubší jednoválec a přímý kontakt s řízením. Rozhodněte se tedy sami, ani s jedním strojem rozhodně
neuděláte krok vedle.