Podle firemních materiálů přichází nová střední řada pracovně-rekreačních čtyřkolek Arctic Cat Alterra 400 a 450 na trh jako dosud nejkomplexnější kombinace perfektního odpružení, vysoké ovladatelnosti, atraktivního designu a funkčnosti. Celá řada se původně jmenovala XR, ale pak to amíci nějak přehodnotili a nová řada dostala jméno
Alterra. Jméno vychází z anglického
All Terrains, protože nové Arctic Caty by měly být doma všude - ve všech terénech. Obě novinky střední třídy, Alterra 450 i 400, jsou od svých větších sourozenců k rozeznání podle černých
ocelových práškově lakovaných kol obutých do pneumatik Kenda Pathfinder, ale od sebe se dají rozeznat snad jen podle samolepek na blatníku.
Pohon
Pohonná jednotka čtyřkila vychází z osvědčeného vzduchem a olejem chlazeného jednoválce 366 ccm, Alterra 450 používá čtyřventilový motor SOHC, který je modifikovaný z modelu XC 450I. Nějaký rýpavý pučmidrát se teď možná zeptá (ostatně oprávněně): proč 450 i 400? Proč dva tak blízké objemy? Důvodem je, že o novou řadu Alterra je ve Státech, v Evropě a vůbec ve světě takový zájem, že to Arctic Cat plně opravňuje vyrábět kompletní modelovou řadu od 400 až po 700 ccm.
Ale zpátky k pohonu. Výkon jde z motoru na automatickou převodovku
Duramatic, která je doplněná o odstředivou rozběhovou spojku. Díky tomu může zůstat primární spojka variátoru neustále sepnutá, a to umožňuje
minimalizovat opotřebení hnacího řemene, záběr je rychlejší a plynulejší. Převodovka Duramatic má v obou motorizacích polohy L/H/N/R alias dopřednou rychlost, redukci, neutrál a zpátečku, a samozřejmě nechybí
motorová brzda pro jízdu z kopce. Co se dalšího přenosu pohonu týče, obě Alterry mají
elektricky připojitelný pohon 2WD/4WD.
Podvozek
Podvozek je od základu úplně nový a včetně rámu stejný u obou modelů. Dává Alterrám
nižší těžiště a rozvor prodloužený o 5 cm, obě změny přinášejí lepší stabilitu při rychlé jízdě i v zatáčkách, ale i přes delší rozvor zůstala celková délka čtyřkolek stejná jako u předchozí generace. Nový podvozek dává Alterrám také lepší ovladatelnost, vyšší obratnost a lepší jízdní vlastnosti v terénu.
Motor je v novém rámu navíc
posunutý o 8 cm víc dopředu oproti předchozím modelům, takže nášlapy vycházejí delší a ve stupačkách je teď více místa. V místě stupaček je Alterra také užší, takže při jízdě nemusíte tolik roztahovat nohy, což přináší lepší cit pro stroj. Na ergonomii se v Thief River Falls při konstruování nové generace čtyřkolek vůbec zaměřili důkladně.
Jízdní poloha je nyní vzpřímenější, přirozenější a uvolněnější než dříve, což by mělo opět přispět k lepší ovladatelnosti a snížené únavě z jízdy. K nižší únavě při jízdě přispívá i
přepracované řízení se zmenšeným poloměrem otáčení, které vyžaduje menší zásahy řidiče.
Výbava
Velikou a viditelnou novinkou nové modelové řady Alterra jsou úplně nové moderní
kompozitové nosiče SpeedRack II.
generace vpředu i vzadu. Nosiče jsou vyrobené z odolného, ocelí vyztuženého kompozitního plastu s protiskluzovým povrchem TPE. Tenhle materiál má být kompletně nárazuvzdorný, mrazuvzdorný a rezuvzdorný - pravděpodobně bude i ve vodě nerozpustný.
Uchycovací systém SpeedRack II poskytuje pevnou a stabilní platformu s množností rychlého a spolehlivého upínání příslušenství jako pouzdro na pušku, držáky nářadí, motorové pily, kanystrů a podobně, aniž byste se museli obávat, že cestou něco ztratíte. Přední nosič je dimenzovaný na 35 kg, zadní na 68 kg. I přes podařené ceny mají obě nové Alterry už v základní ceně všechno, co člověk může potřebovat pro normální používání čtyřkolky -
elektrický naviják s tažnou silou 3000 lbs, elektricky přepínatelný pohon 2WD/4WD,
duální halogenové světlomety a přehledný digitální multifunkční displej. A s homologovaným tažným zařízením, kompozitními nosiči SpeedRack 2 (obojí také v ceně) a tažnou silou 476 kg se s Alterrou 400 a 450 nemusíte bát vzít pořádně za práci.
Obě Alterry 400 i 450 jsou v současné době už
skladem v ČR, takže je můžete koupit prakticky okamžitě. Alterra 400 stojí
155.990 Kč, Alterru 450 pořídíte za
175.990 Kč (ceny vč. DPH).
Video