Zcela nový model z dílen CF Moto byl představen na loňské Eicmě, do sériové výroby model dojde v létě, ale nám již nyní stojí ve Stránčicích první kousky. Novou 450tku jsme vzali na projížďku s letitou ověřenou stálicí, pětistovkou Gladiatorem 510, tak aby bylo možné pěkně za čerstva porovnat odcházející koncepčně starší pětistovku a nadcházející moderní novou čtyřstovku, která v segmentu CF Moto jednoválců nahradí všechny staré modely. Gladiator X450 bude produkován v krátké i dlouhé verzi, k dispozici budou obě verze i s posilovačem řízení, který v této kategorii rozhodně není běžnou záležitostí.
Kapalinou chlazený jednoválec plněný vstřikováním, vychází z větší pětistovky Gladiator X550: stejný píst, hlava i spodek motoru, jen tu je kratší zdvih. I proto má čtyřstovka dost podobný projev jako loni představený nástupce šestistovek -
Gladiator X550. Nová čtyřistapadesátka nám sice nenabízí tolik točivého momentu jako X550, ale i tak se Gladiator X450 dere kupředu s velkou chutí. Při rozjezdu je houževnatější a dravější než stará karburátorová pětistovka
(svou roli hraje i úbytek hmotnosti). Když jsme porovnávali jízdní vlastnosti, nový Gladiator X450 za pětistovkou vůbec nezaostával, ba naopak, se svými
32 koňmi a variátorem bez rozběhové spojky (v základu je kompletní vario od kanadského CV-techu) svého pětistovkového odcházejícího bratra převyšoval jak bezeztrátovými rozjezdy, tak maximálkou a brzdným účinkem.
Jako v mechu:
Podvozkově je Gladiator X450 oproti 510 celkově užší, i tak se celek choval velmi pohodlně a komfortně, zejména při blbnutí na čerstvě posekaném poli. Nechybí
stabilita při rychlé jízdě
rovně, citelný je i
lepší poloměr otáčení. Jako by čtyřstovka byla celkově přetáčivější, hravější. Do kopců se kraťas hrnul vyváženě, a z vinglů se vyjíždělo houževnatěji než-li s
pětistovkou. Ačkoli se mi moc nelíbí provedení řídítek, ty svou práci odvádějí dobře, po celou dobu testu jsem se s řídítky nijak výrazně neprala (
oproti pětistovce má měkčí provedení gripů), ani při sepnutí
4x4 řízení výrazně neztuhlo. Brzdy jsou kupodivu velmi účinné, ale pocitově mi prostě ta levá páčka chyběla. Docela příjemně je zpřevodována i pomalá rychlost, která snese i rychlejší nástup. Ohledně celku řazení nemám vítky, rychlosti padaly jak měly.
Krátká varianta má dobře zpracované stupačky (
jsou výrazně širší oproti pětistovce), které drží botu a dobře chrání jezdce před jakýmkoli nebezpečím. Také velmi kvituji subtilnost stroje, ta je k užitku, skvěle se na stroj nasedá.
Sedadlo je, na to že se jednalo o krátkou verzi, také prostorné a i dva jezdci se na něm celkově pohodlně svezou. U dlouhé verze pak můžete přemýšlet, že nemusíte jet jen ve dvou… Co mi úplně nevyhovovalo, bylo zpracování řídítek, které jsou vytažené nahoru, a displej, který je zapuštěn do přední kapličky tak, že jsem se musela hodně sklánět hlavu. Co naopak potěšilo, byly dva drobné, ale praktické detaily -
dvojice USB konektorů pro dobíjení a šikovně vyřešený způsob zamykání řadící páky přímo na kulise řazení.
Eduard Šlampa nám novinku shrnul ve velmi rychlém sledu:
Novinka, která definitvně nahradí staré „vstupní“ modely se staršími typy motorů, má za sebou náročné testy v extrémních podmínkách a během léta se dostane do finální sériové výroby. Dle zkušeností se vstupními modely v lákavé cenové kategorii je téměř jisté, že Gladiator X450 bude určitě prodejním hitem, neboť ve všech parametrech převyšuje modely se staršími 500 ccm motory a i po stránce designu se jí staré modely nemohou rovnat.
Jízdní vlastnosti, neuvěřitelně „živý“ zcela nový motor (de facto shodný s modelem X550, jen má nižší zdvih), špičkový kanadský variator CV-Tech (přední i zadní řemenice), vynikající posilovač řízení (volitelně), silné “eLko" a naprosto precizní motorová brzda, to jsou jen některé poznatky z několikaměsíčního testování dlouhé verze s EPS. Ani po stránce designu a celkové ergonomie není stroji v zásadě co vytknout, subtilnost stroje je k užitku, skvěle se na stroj nasedá, což ocenili mj. i handicapovaní čtyřkoláři, kterým byl stroj na testy také zapůjčen. K testované dlouhé verzi v červnu přibyl kratší bratříček bez EPS, tedy úplný “entry” model, u nějž bude krom všeho zmíněného hrát zajisté prim fantastická cena….“
Nový
Gladiator X450 se při prvním setkání jevil jako více než důstojný nástupce loučící se legendy a toto krátké představení budiž lákadlem na opravdový test finálních verzí, kterých se dočkáme ještě v průbehu tohoto roku.
Rozhovor s Eduardem ŠLampou:
Edo, všichni jdou spíše kupředu výkonu, proč saháte k menším obsahům, neni to krok zpátky?
"
Kdo sleduje vývoj v auto-moto průmyslu, tak určitě dobře zná pojem “downsizing”. Je to věc běžná u aut, a bylo otázkou času, kdy se projeví i v jiných odvětvích. CF Moto po celosvětově úspěšném tažení s velkým 800 ccm motorem šlo letos tímto směrem také, a o správném rozhodnutí jít tímto směrem svědčí i fakt, že novinka X550 je podstatně úspěšnější, než předchozí 600 ccm modely. Jak jsem již zmínil, menší obsahy jsou v kurzu i u ostatních velkých hráčů na trhu, rok 2015 je pro toto “snižování” stěžejní. Důležité je ovšem říci, že je to snížení de facto jen “papírové”, reálně nové motory mají podstatně lepší vlastnosti, výkon i spotřebu."
Tento model ještě neni finální, co všechno ještě novou čtyřstovku čeká než se u nás začne oficiálně prodávat?
"Krátká čtyřstovka už v podstatě finálně vypadá, co se designu týče, tak tam už k žádným změnám nedojde. Předprodukční kusy nemají levé páčky brzdy, uvidíme, zda u finální verze budou. Osobně si myslím, že by ani nemusely být, brzdný účinek je i díky precizní motorové brzdě a dobře dimenzovaným brzdám více než dostačující. Ještě se ladí barevná provedení, jinak už je stroj v takřka konečném provedení."
Podařilo se vám už najít nějaké nedostatky na kterých se bude muset zapracovat?
"Kdo sledoval na webu a facebooku naše zátěžové testy, viděl, že jsme si servítky nebrali a snažili se stroji dát opravdu za “uši” a najít případná slabší místa. Nějak se nám to ale moc nedařilo. Vzhledem k faktu, že se jedná o neseriové kusy jsem očekával nějaké “mouchy” (pazvuky, pasování plastů apod.), nic z toho se ovšem nekonalo. Stroje drží a fungují nadmíru dobře a nějak jsem nenašel nic, co by mělo vadit, nevyhovovat. Jedná se sice o subjektivní názor, ale i slova od dealerů a jiných importů více méně tento názor potvrzují. Můj report do fabriky byl takřka z 90% kladný, těch 10% jsou zanedbatelné drobnosti."
Spolupracují na vývoji i jiné země?
"Ano, a tato spolupráce je velkým projevem důvěry fabriky ve spolehlivé importéry. Jsme patřičně hrdí, že jsme pravidelně osloveni s žádostí podílet se na finálním vývoji nového stroje."
Disajn je absolutně odlišný od 500, jakou má odezvu?
"Ano, je výrazně odlišný, a je to dobře, CF Moto zcela modernizovalo všechny své řady, 450tka je pak nápadně podobná zatím největšímu modelu od CF Moto, dvouválcové X8. Logicky tak interně dostala přezdívku malá osma:). Odezva převažuje výrazně pozitivní."
Tys jezdil na obou dvou strojích, jak bys je oba popsal, v čem se liší a včem naopak vyniká novinka?
"Popis by byl zbytečně dlouhý, tak spíš jen pár poznatků. Stará 510 mě ničím nepřekvapovala, byl to pro mě hlavně pracák, kterému trochu chyběl “fun factor”. Ten naopak rozhodně nechybí novince 450, přitom stále zůstává plnohodnotným pracantem 4x4 s uzávěrkou. Osobně preferuji vždy kratší verze, a tento testovací kus bez EPS mi v podstatě vyhovuje. Díky váze a výborné ovladatelnosti jsem si ale hodně dobře potykal i s dlouhou verzí s EPS, která bude určitě hodně lidí zajímat ;). Určitě je důležité připomenout, že se jedná o vstupní model nejprodávanější značky za opravdu velmi sympatické ceny v nejprodávanějším cenovém segmentu. Věřím, že nový Gladiator X450 bude více než důstojným nástupcem historicky nejprodávanější pracovní čtyřkolky, Gladiatora 510 RX. Má k tomu všechny předpoklady a ještě to “něco” navíc."