Máte pocit, že na závodech v Quadcrossu pokaždé jedete na hranici možností svého stroje i těla, a pořád to není ono? Možná by stačilo trochu si pohrát s nastavením podvozku, páček a vůlí. A co pravidelná údržba? Víte, co všechno obnáší? Poradíme vám, jak na to.
Něco málo k základním pokynům výrobce
- před samotnou jízdou je nutné nastavit stroj na jezdce (uvedeno níže) a jezdec musí být vybaven ochranným oděvem, jako jsou:
- motokrosové boty, chrániče kolen, loktů, ledvinový chránič, hrudní chránič, krční chránič, helma a brýle
- oděv je na uvážení jezdce, ale nevhodnější jsou oděvy určené pro motokros, nebo enduro
- výrobce upozorňuje na možnost převrácení čtyřkolky při jízdě a na obrázku znázorňuje jak ovládat čtyřkolku
Nastavení ovládacích prvků stroje na jezdce
Řidítka
- nastavují se na jezdce, na řidítkách záleží, jak stroj bude ovladatelný na skocích
- řidítka musí mít rukojeti rovně, nebo pár stupňů dopředu
- spousta řidítek má stupnici na sobě napsanou
Rukojeti
- čtyřkolky se vyrábí s plynovou páčkou a někteří motokrosaři to předělávají na plynovou rukojeť
- v případě plynové páčky je možnost rukojetí se šroubovacím zajištěním (odpadne tím lepení a drátkování)
- v případě plynové rukojeti (heftu) se musí rukojeti přilepit a stáhnout drátkem
Páčky
- spojková a přední brzdová páčka musí být ovladatelná vsedě i vestoje
- jsou-li páčky příliš nízko budou se špatně ovládat vsedě a naopak.
- základní nastavení: sedněte na čtyřkolku, povolte objímky páček, tak aby se daly pootočit a nastavte je na svoji postavu. Konce páček musí být od okraje řidítka cca 1 cm.
- po nastavení se objímky dotáhnou tak, aby se neprotáčely, ale při nárazu se musí protočit a ne zlomit
Vůle na plynové páčce, rukojeti
- vůle na plynové páčce se nastavuje šroubem na plynovém lanku zajištěný kontra-maticí
- na plynové rukojeti se vůle nastavuje obdobně
- vůle je důležitá z důvodu napínání lanka při zatáčení, mohlo by dojít k nechtěnému přidání plynu
- předepsaná vůle 2-4 mm (v bodě A)
Vůle na spojkové páčce
- vůle se na spojkové páčce nastavuje stejně jako na plynu šroubem na lanku, nebo na motoru(záleží na konstrukci)
- vůle je důležitá z důvodu zahřívání motoru a roztažnosti materiálu
- při minimální nebo žádné vůli může dojít k nepatrnému vystavení spojky, jejímu prokluzu a vzápětí jejímu spálení
- u hydraulické spojky se vůle neřeší, spojkový válec si vůli nastavuje pomocí kapaliny sám
- jen je důležité jako u brzdové páčky aby spojková páčka byla v pohotovostní poloze pro jezdce
Přední brzda
- nastavuje se tak, aby se nestalo že jezdec domáčkne páčku až k řidítku a na druhou stranu aby nebral za páčku konečky prstů
Ovladače světel
- na quadkross světla nejsou potřeba a sundavají se společně i s ovladači a veškerou kabeláží
- nahrazují se jedním tlačítkem na start a trhačkou místo tlačítka on/off (u některých strojů KTM, Can-Am je trhačka v základu, nebo je pod plasty připravený konektor)
Pedál zadní brzdy
- vrchní hrana brzdy by měla být ve stejné výšce jako hrana stupačky
- (1) poukazuje na nutnost tažné pružiny
Řadící páka
- spodní okraj řadící páky by měl být ve výšce vrchní hrany stupačky(u některých případů je lepší mít řadičku o zub výš /kvůli vysedání/)
- po nastavení je nutné sednout na stroj do provozní polohy a zkusit zařadit (v sedě i ve stoje)
Nastavení podvozku
- k dosažení dobrých jízdních vlastností, se musí tlumiče nastavit na váhu jezdce
- z výroby jsou sériové tlumiče nastaveny na váhu cca 75-90 kg (každý výrobce má jinak nastavenou váhu, dle stroje)
- drobné odchylky váhy lze nastavit ,,naklikáním“ tlumiče, pokud je to mimo rozsah je nutné namontovat odpovídající pružiny a k tomu nastavit tlumič
- tuningové tlumiče nejsou z výroby nastavené na stroj ani jezdce, neexistuje žádná univerzální(sériové) tabulka nastavení, každý stroj a jezdec potřebuje optimální nastavení
Předpětí pružiny
- nastavení pružiny ovlivnuje i samotný zdvih
- pružení nesmí být nastaveno tak, že by stroj nevyužíval plného zdvihu pérování
- u většiny tlumičů jsou dvě hlavní matice (A) dotažené vůči sobě, v dnešní době se již objevuje jedna ,,naříznutá“ hliníková matice se zajištivacím šroubkem
- matice se povoluje a dotahuje C-klíčem
- úplně stejně se nastavuje i zadní pružina (centrál)
- u vzduchových tlumičů fox se předpětí přužiny neřeší, pružinu plně nahrazuje vzduch
Tlumící jednotka
- nelze přesně definovat univerzální nastavení, podle kterého se lze řídit a které platí pro všechny druhy a značky tlumičů
- většinou u všech tlumičů lze nastavit vysokou a pomalou rychlost (kompresi)
- vysoká rychlost se nastavuje šroubkem 1 a pomalá rychlost venkovní maticí
- pro nastavení roztahování tlumiče (odskoku) nastavujeme pomocí šroubku 1 na obrázku v pravo (na spodní části tlumiče)
Jak se chová tlumič
Příliš
malé tlumení roztažení může zpusobit
- odskakování kola na nerovnostech
- nestabilní v zatáčkách a na skocích
Příliš
velké tlumení roztažení může způsobit
- odskakování kola na nerovnostech
- při stálém ponořování tlumiče se nestačí vracet a nefungují
- může se přehřát olej v tlumící jednotce a vzípětí napěnit
Příliš
malé tlumení stlačení může způsobit
- celkové snížení čtyřkolky
- neklidné na nerovném povrchu
Příliš
velké tlumení stlačení může způsobit
- snížení konfortu jízdy
- odskakování kol (špatný přenos točivého momentu)
Po nastavení na jezdce něco málo k údržbě stroje
- u těchto speciálů není tachometr a proto se musí na stroj umístit počítadlo Mth(bere to signál z vyskonapětového kabelu od svíčky) a nebo lacinejší variantou to lze počítat na litry benzínu
- v první řadě než se do čehokoli pustíte je důležitá čistota stroje (je možné to mýt tlakovým čističem, ale voda pod velkým tlakem se může dostat do ložisek, konektorů, bowdenů, k filtru,..
- a tímto způsobem může dojít k poškození, nebo úplné destrukci, proto raději zvolte šetrnější způsob, jako je mytí hadicí a houbou)
- místo filtru se namontuje plastová krytka a do výfuku se dá špunt
- další krok po umytí je potřeba vysušit stroj stlačeným vzduchem, vyfoukat vodu od oblasti konektoru, díry v hlavě pro svíčku a z chladiče (v protisměru jízdy)
Údržba
- důležitou součástí dlouhé životnosti motoru je vzduchový filtr a čistý nepřepálený olej
Vzduchový filtr
- je jediným přísunem vzduchu do spalovacího prostoru a je tedy zapotřebí, aby vzduch byl co možná nejčistší
- jak postupovat: filtr se naaplikuje čističem na filtry (ne benzínem nebo jiným odmaštovadlem)
- filtr se neždíme kroucením, mohlo by dojít k potrhání, jen se vymačká
- opláchne se vodou a vypere v jarové vodě (odstranění zbylých nečistot)
- nechá se uschnout
- namaže se přípravkem na filtry a může se hned použít
- filtr "K&N" má podobný postup
Výměna oleje
Každý výrobce předepisuje jiný olej i jiný interval, běžný interval výměny je 5-15 Mth (Can-Am DS 450 má prodloužený interval 25 Mth z důvodu většího množství oleje). Je důležité dodržovat předepsaný interval z důvodu, že se vyčerpají aditiva zvyšující užitnou hodonotu oleje a ten ztratí schopnosti které má, když je nový.
Postup:
- nejprve je potřeba motor (olej) zahřát na provozní teplotu, aby vytekl veškerý olej a vynesl s sebou nečistoty
- při každé výměně je nutné vyměnit i olejový filtr
- olejový filtr před montáží do motru je nutné nalít olejem, aby motor byl mazán již od prvního otáčení motoru
- nalejeme předepsané množství, nastartujeme, ohřejeme na provozní teplotu, vypneme motor a necháme 1-2 minuty olej stéct a vytáhneme měrku (nebo v okénku) skontrolujeme a dolejeme
- u čtyřkolek většinou bývá suchá vana a olej umísten před motorem v oddělené nádobě (větší množství oleje, delší interval na výměnu)
Chladící kapalina
- také podléhá ztrátě vlastností (jako je snižování bodu varu a zvyšování bodu tuhnutí /oproti vodě/)
- je tedy nutná výměna každý rok, u běžného použití po 2 letech
- musíme dbát na kontrolu bodu tuhnutí, aby při nízkých teplotách vlivem rozpínání nedošlo k poškození (roztržení) chladící soustavy
- musí se dbát na stav vody v chladiči (1) a expanzní nádobě (u některých typů)
- (zahřátý chladič přepouští vlivem rozpínání kapalinu do expanzní nádobky a když chladič chladne kapalinu si bere zpět, v případě malého množství může chladič vlivem příliš vysoké teploty prasknout)
Pokud se motor nechladí z důvodu velkého výkonu, nebo malého chladiče, lze přidat mezichladič na vodu, nebo olej
Údržba řetězu
- většinou se používá netěsněný řetěz (bez O, X nebo W-kroužku)
- někdo preferuje těsněný, v tomto případě se nesmí na čištění použít ocelový kartáč(dojde k porušení těsnících kroužků), benzín a jiná rozpouštědla (může dojít k rozleptání těsnících kroužků)
- v první řadě řetěz prohlédneme a pokud na něm není zaschlé bláto, nebo není orezlý, tak řetež pouze naaplikujeme čističem a po vyprchání naaplikujeme olejem na řetěz
- pokud má na sobě lehkou korozi a zachlé nečistoty použijeme ocelový kartáč, na o-kroužek plastový
- na odstranění starého mazání použijeme čistič na řetězy a vyfoukáme stlačeným vzduchem
- aplikujeme mazání na vnitřní stranu řetězu, může se naaplikovat i po venku z důvodu vnější koroze
Jak správně napínat řetěz
- na obrázku je znázorněno v jakém bodě se měří vůle řetězu
- tato hodnota je různá podle výrobce, většinou od 25-40 mm
- čtyřkolku si zvedneme na stojan, povolíme šrouby a do díry v excentru zasuneme kulatinu a pomocí zadních kol nastavujeme vůli na řetezu
- položíme zpět na kola, zatížíme vahou jezdce a vůli překontrolujeme
- při kontrolování je potřeba zatížit stroj natolik, aby osa výstupního hřídele z převodovky, osa kyvné vydlice a zadní osa byly v jedné rovině, to je řetěz nejvíc napnutý – v tento moment nesmí být řetěz přeplý, musí mít malou znatelnou vůli
- řetěz podléhá opotřebení a proto je za potřebí kontrolovat jeho opotřebení
- řetěz změříme několika způsoby
- měrkou, řetěz napneme, přiložíme měrku a pokud měrka propadne, řetěz je na výměnu
- měřením, řetěz napneme a změříme předepsaný počet čepů, počet udává výrobce (v tomto případě 272 mm)
- dále kontrolujeme opotřebení rozety a sekundárního kolečka. V případě výměny řetězu měníme i rozetu a sek. kolečko
- při výměně řetězu dbáme na správné nasazení spony – po směru jízdy jak je uvedeno na obrázku
Kontrola řízení a uložení tlumičů
- kulové čepy a čepy řízení jsou bezúdržbové, mají v sobě mazivo od výroby
- v uložení ramen jsou jehličková ložiska nebo v silonech a je potřeba každých 20 Mth, nebo vždy po umytí namazat (většinou na A ramenech bývají maznice, jinak se to musí rozebrat a namazat)
- uložení tlumičů je většinou na jehlových ložiskách a nebo na durbalech (také je důležité mazání)
- je zapotřebí sledovat, aby v uložení a čepech nebyla vůle
- nesmíme opomenout na spodní (3) a horní uložení tyče řícení (1,2)
- ve spodním je kuličkové ložisko
- vrchní je silonové futro s o-kroužkem a je nutné mazání
Kontrola ložisek v kyvné vidlici, přepákování a zadní ose
- v přepákování jsou jehlová ložiska a je nutná udržba každých 20 Mth
- v kyvné vydlici jsou také jehličková ložiska a je nutná udžba každých 20 Mth
- důležité je hlídání, aby v uložení nebyla vůle
- zadní osa je uložena na kuželíkových, zapouzdřených ložiscích, není nutná žádná údržba (jen axiální vůle, ta se vymezí maticí na ose, pokud to nepomůže, je nutná výměna ložisek)
Brzdy
- kontrolujeme mrtvý chod páčky, ten by měl být větší nebo roven 3 mm, pokud tak není, provedeme základní nastavení polohy páčky šroubem (1) na vzdálenost prstu
- kontrolujeme i u zadní brzdy, která má mít mrtvý chod pedálu 3-5 mm
- nutné kontrolovat brzdové hadice, zda nejsou prodřené nebo prasklé
- stav kapaliny kontrolujeme kontrolním okénkem (1), ta nesmí být menší jak spodní ryska min., pokud je hladina pod ryskou, vypovídá to o tom že je někde únik kapaliny, nebo sjeté brzdové destičky
- brzdové destičky můžou mít v sobě drážky, díky kterým víme jak je deska sjetá
- minimální tloušťka obložení nesmí být menší než 1 mm, pokud je menší je nutná výměna
- při montáži nových desek lehce potřeme brzdové čepy měděnou vazelínou (ne běžnou grafitovou)
- u brzdových kotoučů měříme jejich tloušťku, která nesmí být menší, než je předepsaná výrobcem (často vyražená přímo na kotouči)
Brzdová kapalina
- časem ztrácí své vlastnosti, protože je schopná vázat vlhkost, čímž se výrazně snižuje bod varu
- u závodních strojů (motokros) se brzdová kapalina mění po roce
- při normálním použití maximálně po 2 letech
- brzdových kapalin je několik druhů DOT 3, 4, 5.1. To znamená, že se do systému ve kterém je předepsaná kapalina 3 může nalít 5.1 ale DOT 5 nesmí, má jiné složení a mohlo by dojít k poškození brzdového systému (liší se od sebe především v bodu varu)
POZOR!
- nesmí se opomenout pravidelné promazání lanek!!!
- lanovody nejsou bezúdržbové
- jednak se namazané lanko neničí a nezůstane viset, nebo se pomalu vracet
- zaseknutý nebo pomalu vracející se plyn je nebezpečný
- spojka a brzdy se snadno spálí
- na lanko se nasadí speciální, cenově dostupný přípravek, pomocí kterého aplikujeme mazivo přímo do bowdenu
- je vhodné lanko nejprve vystříkat čističem brzd (pro odstranění starého maziva a nečistot)
- následně můžem lanko promazat tekutým olejem nebo speciálním sprejem (nesmí v lanku ztuhnout a tudíž nepoužívat spray na řetěz)