Design:
S tímto velikánem jsme vás již seznámili v tomto
článku. Prodloužení je patrné, že Jumbo dostalo prima bráchu v Long úpravě vidíme na první pohled. Dvacet
centimetrů k dobru spoutalo stádo slonů do trubkového rámu. Z každého detailu je cítit, že se styl tohoto modelu podobá svému kratšímu předchůdci až na boční oplastování s ventilovými násosy. Které se ostře rozřezávají do bočních hran sloniska. Na očích je propracovanější sedlo s oddělenou opěrkou spolujezdce, to celé sedí na dominantním podvozku se širokými koly. Už nazutá sériovka do
BigHornů vypadá pořádně. Řídítka neprodělala žádné zásadní změny, až na přesun parkovací brzdy z levého řídítka na pravé, jako tomu je třeba u
Gladiátorů.
Motor:
Oproti krátké verzi se model nenatahovalo jen do délky, ale hýbalo se se zásadním umístěním motoru, který je takřka o deset centimetrů posunutý směrem k zadní nápravě. Díky prodlouženému šasí agregát mohli posadit do rámu jak bylo potřeba a ne jak to vyšlo, což je pro vyvážení 4kolky vždy dobře. Když vodou chlazený jednoválec osolíte říkáte si, že tento slon nebude krotkým beránkem.
S dnešní úrovní karburátorového (
Mikuni) dávkování benzínu Jumbo umí jezdit hladce a zlo vypustí až při akceleraci. Motor se svižně sebere i ve středním pásmu, jenže se nejedná o porno, které by se mělo vysílat po desáté hodině večerní. U tohoto motoru totožného s krátkou verzí si je jezdec stále vědom toho co od něj má očekávat, nejedná se o náladový motor u kterého si jezdec láme hlavu se spojováním nebo s plynulým dávkování plynu. 24 litrová
nádrž už snese nějaký ten kilometřík navíc i když za plyn potaháte.
Displej:
Osvědčený displej má uprostřed umístěný otáčkoměr s dostatečně velikým vyobrazením dané rychlosti. Na levé straně displeje si můžete nastavit funkce trip, druhý trip, celkovou ujetou vzdálenost, maximální otáčky/rychlost/ teplotu motoru, které jste dosáhli...
Pravá strana Jumbo displeje patří vyobrazení půdorysu čtyřkolky, který prozrazuje, jestli máme zapnuté 4x4 nebo jen zadek, informuje i o sepnuté uzávěrce předního diferenciálu. Pod podsvíceným displejem jsou kontrolky neutrálu, zpátečky, vodního chlazení, signalizace dobíjení baterie. Velké ovládací knoflíkyReset/Mode jsou připravené pro práci v rukavicích.
Sedadlo:
Cestovatelský půdorys připravený pro pohodlné cestování se snoubí s hafo místem pro dva. V mém případě i pro tři. Prošívané měkké sedlo z housenkové verze sundáte otočením klíčku v zapalování. Cvaknutí napoví, že je sedadlo
odjištěné a připravené na odejmutí. Nandavání už není tak jednoduché, zde se z počátku potýkám s hodinářským nasazování, asi věc praxe. Co dodat, asi jen to, že by se toto sedlo mohlo zařadit do cestovatelsky přívětivého gaučária. Změkčené rantly, nikdy žádné ostré hrany, jen při naskakování z výšky se sedlo projeví tvrdším charakterem.
Jízdní vlastnosti:
Jumbo je mezi koleny úzké, i přes
4x4 Long linii se mi na něm sedělo docela dobře. Stroj připravený pro cestování ve dvou, má raději šotolinové cesty, ve kterých si pevně drží stopu. Do tobogánovitých zatáček se skládal snadno i když oproti krátkému provedení tu musíte počítat s jinými nájezdovými úhly. Maska se ponoří do zatáčky s chuligánským náklonem se kterým se musí dopředu počítat. Nečekaně uvolněně se Jumbo chovalo ve výjezdech, pro spolujezdce na zadní vyvýšené sedačce je každý výjezd
Hardcore. A právě při tomto testu jsem na zadní sedačce paradoxně strávila nejvíce času. Zajímalo mně jaké to je být v pozici spolujezdce. Ještě dnes mi zní v uších „
bojíš se“? Má odpověď „
nebojím“ se mi nyní zdá být pošetilou. Při sjezdu do písečného kaňonu pod plynem, mi došlo, že se bojím. Tudíž jsem se zapřela do zvětšených stupen a na místo držení se krátkých madel v zadní části 4kolky, jsem zvolila přitulení se k řidiči. Problémy se stabilitou jsem nepociťovala až na ony krátké madla, které sebou přináší nepřirozeně zalomené posezení.
Vyvýšený límec sedačky odděluje místo jezdce od vyhrazeného místa spolujezdce, tento límec mne držel v mém hracím prostoru. I tak se mi párkrát podařilo nenápadně přelézt bariéru a rázem jsem byla na sedadle jezdce. Z pozice spolujezdce mohu ohodnotit jízdu po schůdnějším terénu, kde si hravé slůně ševelilo a já se cítila jako v bavlnce. Až do doby kdy jsme vjeli do race hrubšího terénu, kde tlumení
neobstálo a já se na sedadle mrskala. Jakmile roztočíte kola ani nepomyslíte na posilovač řízení, u toho jsme si zvyklí již u krátké verze. A právě
lehké ovládání si zachovala i Long úprava, terénem jsem s ní proprlouvala klidně ať šlo o kombinaci trialů, nebo jen pojezdy po lesních cestách či při zapřažení plně naloženého vleku. Long Jumbo jsem vyštenglovala i ke
skokům, při kterých se chovalo vyváženě, tlumení po doskoku by potřebovalo injekci, ale tak nějak to taky ušlo. Předsunutá maska s navijákem je těžkotonážnější.
Otáčení na místě je velkorysé, řízení nekladlo odpor.
Změny:
Vedle krátkého
Jumba 720R se ukázala rovnou i dlouhá verze z divize Journeyman. Má pořád ten samý design, až na zásadní natáhnutí a pár účelných staronových inovací. Na pohled velká, prostorná a variabilní – taková je prodloužená Taiwanská 4kolka Jumbo 720R. I při tendenčním
zachování stejného designu se
dlouhán liší výrazně delší konstrukcí, posunutým motorem, odděleným sedlem, propracovanějšími stupačkami spolujezdce, parkovací brzda je namísto levého řídítka na pravém, přívětivěji posunutý pedál zadní brzdy, jsou tu i mírně pozměněny plasty chránící ramena a poloosy. Nepříjemná změna na úkor místa pro spolujezdce přináší
zmenšený zadní nosič. Jinak jsou zachovány čtyři odkládací kaslíky, dvě naleznete v předních blatnících, jednu pod sedlem, poslední uzamykatelný kaslík je umístěn v zadních partiích 4kolky. Samozřejmě se jedná jen o účelové kaslíky, nejedná se o stoprocentně voděodolné prostory.
Technické údaje:
- Motor: vodou chlazený jednoválec
- Zdvihový objem: 675 ccm
- VrtáníX Zdvih: 100x86 mm
- Max výkon: 51 Kw (38 Kw)/ 6550 ot./min.
- Max Točivý moment: 57 Nm/550 ot/min.
- Plnění motoru: Karburátor Mikuni BSR 42
- Převodovka CVT
- Pohon: 2WD/4WD
- Brzdy vpředu: hydraulické kotoučové
- Brzdy vzadu: hydraulické kotoučové
- Pneumatiky vpředu: 26x8-14
- Pneumatiky vzadu: 26x10-14
- Rozměrydxšxv: 2225 x 1195 x 1245 mm
- Rozvor: 1490 mm
- Světlá výška: 300 mm
- Výška sedla: 930 mm
- Suchá hmotnost: 340 Kg
- Nádrž: 24 l
- Barvy: bílá, černá
- Cena: Od 179.990 Kč