První generace X8 slušně zamávala s trhem čtyřkolek. Přinesla skvělý poměr cena výkon a našla si spoustu spokojených zákazníků. A aby v tomhle nastoleném trendu mohl pokračovat i její nástupce s krokodýlím jménem, přiváží sebou velké množství změn. V první řádě si všimnete designu. Ten na jednu stranu přiostřil, na druhou stranu působí čtyřkolka uhlazenějším a modernějším dojmem. A není divu, že se nový vzhled povedl, vždyť ho má na starosti renomované rakouské studio Kiska. Nový tvar masky vyniká ostřejšími hranami a hlavně dvojicí světlometů s LED technologií. Dalším výrazným prvkem je nahrazení trubkových nosičů plochým se standardizovanými otvory. Podobně jako předek na vás zapůsobí čtyřkolka i zezadu. Vyšší prdelka s LED světly vypadá opravdu dobře. Abychom obhlídku čtyřkolky dovedly do konce, prohlédneme si jí z profilu. I přes to, že rozvor kol zůstal na stejné hodnotě 1480 mm, je novinka o 10 milimetrů kratší a kdyby člověk neviděl čtyřkolky vedle sebe, nevěřil by, jaký je to pozitivní rozdíl. Gladiátor působí kratším a obratnějším dojmem.
stará X8 a tady její nástupce s novým kukučem
zadek působí lehčeji a agresivněji
Když už jsme zabrousili do výbavy a úložných prostorů, musíme zmínit, že zmizel odkládací prostor pod sedlem, kde je nyní větší nádrž. Ostatní věcu už jsou ale příjemné. Blástry na řídítkách jsou s ocelovou výstuhou, nášlapy mají vyšší a kvalitnější stupačky, sedlo pro řidiče je o něco širší a to spolujezdcovo je hotovým křeslem s větším sedákem, opěrkou a integrovanými madly. Pilota zase potěší nový větší displej, kde je mimo jiné počítadlo motohodin. Chválíme!
pod sedlo nic nedáte, spolujezdce povozíte královsky
na povedeném budíku bohužel snadno nerozpoznáte, jaký máte pohon
Co jde vidět méně, jsou změny na technice. Srdcem každého stroje je motor, ten Gladiatorův dostal jiné naladění, díky čemuž získal pět koní k dobru (68 k vs. 63 k), poskočila i hodnota krouťáku z 72 Nm na 75. To není nijak závratné číslo, důležitější proto je, že ho dosahuje o 700 otáček níž a že je celý spodek šťavnatější.
na první pohled to je pořádný kus mašiny
málokdo bude potřebovat víc
S motorem souvisí i upravený pohon. Variátor už, po vzoru jednoválcových modelů, nepoužívá rozběhovou spojku, díky čemu by měl být nástup výkonu rychlejší, s menší ztrátou a s lepším dávkováním plynu. Změn se dočkala i samotná převodovka, která má upravený pomalý převod pro lepší využití krouťáku při práci a v těžkém terénu. Pohyb v těžkém terénu má usnadnit i jiný zadní samosvorný diferenciál typu torsen od firmy Eaton se 100% svorností. Když to tak vezmeme, ona se na podvozku odehrála menší revoluce. Vše začíná u úplně nového rámu s kruhovým profilem trubek a nových náprav. Zadní lichoběžníky vystřídala vlečná ramena, ty přední jsou zase delší a navíc mají spodní trojúhelníky prohnuté směrem nahoru. Díky všem výše zmíněným úpravám se zvýšila světlá výška a průchodnost čtyřkolky. Prsty v tom mají i nové tlumiče s delším zdvihem a hustším vinutím pružiny. Novinka je už také standardně vybavena posilovačem řízení. Bez něj stroj nekoupíte, oproti předchůdci má progresivnější charakteristiku.
zastihlo nás krásné čtyřkolkářské počasí :)
tohle všechno je tu nové, nebo vylepšené
Dost už suché přípravy, na lepší počasí taky nemá cenu čekat, vzhůru do sedla! Gladiátor na první pohled působí mohutně a člověk si říká, jak se s ním popere v techničtějších pasážích a utaženějších zatáčkách. A rovnou vám prozradím, že to není žádný problém. Díky posilovači je čtyřkolka snadno ovladatelná a nedělá jí, navzdory dlouhému rozvoru, problém ani otáčení na okresce. V našem případě to bylo ještě jednodušší. Díky výkonnému motoru stačí odepnout předek, vytočit rejd a dát tam o něco víc plynu, než by bylo zdrávo. V zasněžených uklouzaných podmínkách byl dlouhý rozvor naopak výhodou, protože se dalo snadno jezdit s vypnutým předkem a užívat si dlouhých dobře kontrolovaných driftů. Tohle že je nudná pracovní čtyřkolka? Ani náhodou! Když jde do tuhého, nebo pokud chcete jet, jako po kolejích, zapojíte přední náhon a máte super stabilní čtyřkolku, která vám dá spoustu jistoty. Cítíte se pomalu jako v tanku, co projede čímkoli. V počasí, které jsme při krátkém seznámení měli, nemá moc cenu hodnotit výkon motoru a čtyř kotoučových brzd. Na sněhu a blátě obojího bylo až až, podrobnější hodnocení si proto necháme na pořádný test za lepšího počasí.
po práci legraci
čtyřkolka nemá problém téměř s ničím, navíc s dostatkem pohodlí
Co se ale i v tomhle počasí dalo ověřit, je fakt, že pro dva cestující poskytuje čtyřkolka velkorysý prostor a pohodlí, nové stupačky jsou povedené a dobře drží nohu na svém místě. Všechny základní ovládací prvky jsou intuitivně tam, kde mají být, tedy až na páčky brzd na řídítkách. Ty jsou trošku dál a jejich pozici bych si potřeboval upravit. A taky není úplně snadno rozpoznatelné, jestli máte zapnutý pohon 4x4 nebo ne. Jinak je ale grafika displeje povedená a k čitelnosti nemáme výtku. Uvidí se, co na to přímé slunce.
přední kolo ve vzduchu a spolujezdec se veze jako král
při pohonu 4x4 máte k dispozici spoustu přilnavosti
Větší soudy o novém Gladiatorovi si necháme na později, až se svezeme na normálním podkladu a dáme mu trošku víc do těla. Ale i z toho mála, co jsme měli možnost vyzkoušet, je jasné, že CF Moto neudělala krok zpátky a ani nepřešlapuje na místě, ale že vykročila správným směrem. Vypadá to, že X osmička má důstojného pokračovatele.
;)