Can-Am brousí ostří
Nejen nové samolepky, ale hned celá řádka úprav postihla nejdůležitější modely v nabídce severoamerického Ca-Amu. Jde sice o modely 2010, ale značka informace o novinkách vypustila už během června.
V první řadě se podíváme na sportovní DS450. Tady to nebude nic zásadního, ale přišlo pár drobných změn, jako je třeba lehce přepracovaný předek mašiny s přidanou ochranou chladiče, kterou si jezdci často žádali. Pro modely řady X, tedy
DS450X-mx a
DS450X-xc je tu pár úprav navíc – všechny z továrny dostanou hliníkové nášlapy, tak aby mašina z krámu mohla prakticky hned na trať. Lehce se změnila grafika kapotek.
Úplné novinky pro další rok jsou ale jinde – tou první je nový
Renegade 800R EFI X-xc. Je to přímo na cross-country zaměřený model, který mimo dalšího dostane do výbavy konečně posilovač řízení (dual-mode DPS), abyste za řidítky vydrželi bez únavy minimálně celý den. Do toho se ještě přidává vylepšená uzávěrka předního diferenciálu Visco-Lok QE…
Závodění po americku
Jestliže už máte po krk věčných LTR a YFZ a dalších japonských sportovních vehiklů, je na čase poohlédnout se jinde. KTM už taky nikoho na zadek neposadí, ale třeba takový
Outlaw to pořád ještě umí.
Ve třídě 450 máte bohatý výběr sportovních strojů, aby taky ne, tenhle objem se jezdí snad všude na světě a tak nemůžete udělat chybu, když se při výběru sportky rozhodnete pro 450 ccm. Jenže mít doma to, co mají Franta, Pepík i Lojza z vaší vsi, to není nic pro týpka, co má styl a ví, že si to mezi ostatní quadery prostě nemůže přihasit na tuctovce. Jestliže cítíte, že tohle je vaše krevní skupina, nejezdíte oktávkou ani pasátem a prostě vás nezajímají ty obyčejné věci, po kterých ostatní šílí, tak zajděte k Polarisu. Tam mají pro sportovní čtyřkolkáře s tímhle postižením medicínu. Jmenuje se Outlaw…
Motokára s řídítkama
Sportovní
SMC Ram 500RR jsme už představovali loni. Letos ale přišla další varianta, která potěší hlavně ty, kterým nevoní bahno a terén a radši drbou gumy o asfalt – je tady motadrová verze Racing Edition.
Ram 500 patří mezi mašiny, ke kterým je dobře přistupovat aspoň trochu s respektem, protože půllitrový ostrý buchar (mimochodem původem u Fuji Heavy Industries neboli výrobce Subaru) má dost síly na to, aby s nezkušeným hejhulou dokonale zametl. Jestliže tohle platí o terénu, tak když vyjedete na silnici, je to pravda dvojnásob.
Tahle mašina s výkonem 55 koní a hodně hutným spodkem ale v rukách motardisty ožije a stává se zdrojem neutuchající radosti. Absolutně není od věci připravit se na silniční řádění někde stranou, abyste ze začátku někde před davem nebyli za degeny, když místo parádního driftu bude parádní bumbác v lepším případě do zábradlí…
Brutus
Asi se to dalo čekat. Tak jako před pár lety v motorkách, tak poslední dobou i ve čtyřkolkách začaly narůstat objemy motorů. V první řadě z důvodu prestiže. 650 býval objem vzbuzující respekt, pak přišla sedmikila, sedmpade, osmistovky. A nakonec litr v podání Arctic Cata. Polaris na něj zatím kontroval objemem 850, ale to určitě nebude jejich poslední slovo.
Máte doma postarší šestsetpadesátku a poohlížíte se po něčem silnějším? Proč? Kolik výkonu umíte v terénu přenést? 40, 45 nebo i padesát koní? Kolik by vám stačilo ke štěstí? 60, 70 nebo ještě víc? Když se takhle začnete ptát, tak nejste ti správní zákazníci pro
Arctic Cat Thundercat 1000. Tahle mašina se nekupuje rozumem ale srdcem, prostě víte, že jí chcete. Někde vzadu v hlavě máte zasunuté i argumenty typu super zpracování, neutuchající síla, jedinečnost… Ale stejně si ho půjdete koupit proto, že je to prostě litr a nad něj zatím ve čtyřkolovém světě není…
Souboj čínských S
Jednoho hnusného letního dne, (no jak jinak letos v červenci…) se nám v redakci sešly dvě mašiny, co spolu zase nemají tolik společného. Ale pojí je jak původ, tak i podobná cena. Proto, když už tam byly, se jejich porovnání přímo nabízelo. Prvním z nich je
Journeyman alias Linhai Stormer 420, druhým
Emu Alltrack neboli Hisun Sporty 500, oba číňani jak poleno a oba s náhonem 4x4. Každý to ale s tím 4x4 myslí úplně jinak a když co chvíli přesedáte z jednoho na druhého, tak vyplouvají na povrch ty jejich rozdíly nejvíc. Bohužel tradičně ani jedna mašina neměla skoro nic najeto, tak se jejich písty teprve seznamovaly s válcem a plnému výkonu každému z nich něco chybělo. Sporty už ale i při najetých třiceti kilometrech měl za sebou výlet před boudu, takže u něj by se dalo brát, že tak nějak zajetý je…
Není výbrus jako výbrus!
Ne vždy, když svůj milovaný válec svěříte do rukou firmy zabývající se broušením válců a dalšími odbornými činnostmi, si můžete být jisti 100% kvalitou. Následující text vás uvede do problematiky výbrusů a prozradí, na co si dávat pozor.
Výbrusy válců – honování
Jedná se o vybrušování vnitřních ploch válců honovacími kameny upnutými v honovací hlavě. Ta má po obvodu – podle svého průměru 3 až 12 brusných kamenů. Při práci kameny konají sdružený pohyb – točivý a přímočarý, ve směru své osy. Kameny honovací hlavy tedy vykonávají šroubovitý vratný pohyb – dráhy brusných zrn se překrývají. Je nutné volit různou hrubost honovacích kamenů i jejich druh.
Technologické i praktické zkušenosti jsou různé, ale na honování v podstatě dle vložky válce používáme honovací kameny – karborundum, umělý korund a diamant, respektujeme druh kovu, ze kterého vložka válce je. K chlazení a odplavování obrobených třísek se používá honovací olej. Je to emulze…
Česká škola
Jawa. Jméno, které mělo před padesáti, šedesáti lety zvuk jako dneska Aprilia nebo KTM. Jenže díky otcovské péči komančů sláva vadla a vadla, až uvadla, a dneska jsou její výtvory spíš k pláči, než, že byste toužili je mít doma v garáži a kmoši vám je záviděli. Co ještě funguje na evropské úrovni, už pod vlastní jawskou fabriku dávno nepatří…
Na foxech se to jede…
Půlka sezony je tady a tak nebylo od věci popovídat si úřadujícím šampionem českého quadkrosu ve třídě do 450 ccm Martinem Liškou. Letos jede novou mašinu, má slušného sponzora a zase si drží průběžně první místo v tabulkách.
Martine, jak ti to letos jede?
Myslím, že v českém mistráku se mi docela daří. Je velká škoda mého největšího soupeře Pepy Císaře, že se zranil a letos už asi nepojede.
Jak se ti jezdilo proti němu, ty aktuálně nejlepší jezdec, on bývalý neporazitelný šampion?
Pepa neměl dlouho na čem trénovat a čtyřkolku letos sehnal na poslední chvíli. Takže všichni byli zvědaví na to, jak pojede. Po zimní přípravě jsem si říkal, že jsem se na něj docela dobře připravil a že snad budu lepší, což se pak ukázalo hned v prvním závodě, ale tam měl Pepa navíc nějaký problém s mašinou. V dalších závodech pak byl vždycky o kousek lepší. Bylo vidět, že se postupně zlepšuje, ale vybral si dost smůly s technikou…