Dynamika, s jakou rostou obchodní úspěchy holandské základny, nemá v současném čtyřkolkovém světě obdoby. Firma za posledních pět let zdvojnásobila produkci a neskrývá své ambice k dalšímu růstu. S navýšením výroby jí hodně pomáhají giganti jako
Yamaha,
Maxxis,
Kolpin, ale kompletní know-how se pořád rodí prakticky jen v Holandsku. Vítejte v srdci firmy Schuurman BV! Již více než
40 let produkuje tato ryze evropská firma doplňky, racingové komponenty a náhradní díly pro motocykly, UTV, SidexSide, čtyřkolky, sajdy, ATV a samozřejmě i pro motokáry. Vedle doplňků Schuurman BV na evropský trh chrlí samotné stroje, především se jedná o značku Yamaha a
Suzuki. Ale pozor jedná se o firmu, která nedodává koncovým zákazníkům.
My jsme byli pozváni do Holandska, do sídla Schuurman BV, abychom se seznámili s firmou. Jeden z prvních impulzů pro vznik vlastní 4kolkové divize vznikl před 30 lety, kdy
Harm Schuurman začal vyvíjet jednotlivé komponenty zprvu pro motokáry, poté se firma začala rozšiřovat o kompletní sortiment právě i pro čtyřkolky a nyní je jednou z ikon, která zásobuje celou Evropu.
I když se část distribuce odehrává v kancelářích na monitorech počítačů, stěžejní data pochází z hlavních zásobovacích hal v přízemí budovy. Do nich procházíme přes uvítací halu, kde stojí nejnovější modely sportovních čtyřkolek
Yamaha. Vedle Yamaha
Raptora 700 modelového roku 2016 jsou umístěné stojany s pneumatikami Goldspeed. Příznivce motokár u vchodu potěší naladěný závodní speciál. Schuurman si odjakživa zakládá na úzkém propojení mezi distribucí
"civilních" a závodních
strojů a příslušenství. Že tato slova nejsou jen prázdným reklamním sloganem jsme poznali hned po otevření první haly, která působí impozantně. Prostorná hala s regály až do stropu plnými náhradními díly a doplňky. Holanďané jsou hrdí také na to, že kompletní distribuci po celé Evropě zajišťují vlastními silami - od příslušenství po mašiny. Pro distribuci na ostatních kontinentech používá partnerské subjekty, s vyjímkou USA kde vlastní své druhé logistické centrum.
Není divu, když prakticky každá součástka má svůj vlastní regál, přece jen se z tohoto centrálního skladu zásobuje celá Evropa. Halu jsem si interně rozdělila do sektorů – oddělení
gum –
Maxxis,
Goldspeed - kde vedle napěchovaných regálů byly stejně tak našponované regály s ráfky. Za zmínku stojí i kompletní sortiment
HiPer disků ve všech barevných modifikacích. Další sektor patří příslušenství
Kolpin, kde se nachází
nejen kufry všech rozměrů. Sekce zaměřená pro 4x4 je propojená schodištěm, které nás zavádí do prvního patra, ze kterého je kompletní výhled na část haly. V prvním patře jsou umístěné menší regály, ale o nic míň naplněné. Zde opět nalézáme kompletní sortiment pro jezdce zaměřené na závody, ale i mimo ně. Zdálo by se jako by exkurze měla končit, ale opak je pravdou.
Po sešplhání zpátky dolu z prvního patra, procházíme halou do další části, kde stojí kompletně upravené nejnovější
SidexSide Yamaha. U těchto mašin se pozastavíme, ale pouze jen na pár fotografií, tyto mašiny již mají své majitele. Další sekcí hal, která stojí za zmínku je kompletní sortiment pro motokáry. Závodníci by plesali,
nadčasové technologie vykukují ze všech regálů.
Přísně zakázáno!
Statisícová produkce by se ale neobešla bez solidního zázemí vývojového a zkušebního centra. Vývojáři, inženýři a nejrůznější kapacity mají v poměru s velkými skladovými halami menší zázemí, za to se tu výzkum posouvá geometrickou řadou a to zejména u pneumatik.
V prostorných regálech se těsnají pneumatiky
připravované do příštích sezónu. A protože všechno se nedá nasimulovat, testuje se na různých místech po celém světě zejména ve spolupráci se samotnými jezdci.
Zabouchnutím velkých kovových dveří tak opouštíme technologii
"Nasa" a vcházíme do poslední části fabriky –
jediného motokárového muzea na světě, kde v uplynulém měsíci byla představena světu vůbec první motokára.
Jde vidět, že
Schuurman BV opravdu ví co dělá a neustále najíždějící náklaďáky s náhradními díly jsou vypovídající hodnotou samo o sobě.