Text: Honza Zajíček | Foto: Jiří Jevický | Datum: 19.03.2024 | Zobrazeno: 8000×
Původně americká, dnes už čínská, značka Segway se svými čtyřkolkami vtrhla do světa rázným krokem. Její Snarler AT6 je povedený quad za slušné peníze, paradoxně to teď na trhu ale bude mít o fous těžší díky novince z vlastní stáje. Pokud za každou cenu nepotřebujete sílu většího motoru, tak s novou AT5 můžete ušetřit, případně můžete mít za stejné peníze víc výbavy.
Pojďme na to pěkně zostra. Testovanou verzi AT5 L EPS Limited, tady novinku v nejvyšší výbavě, dostanete za 169 900,-. U větší AT6L se musíte rozmyslet, jestli ještě 10 000,- ušetříte, v tom případě dostanete prodloužený základ bez posilovače, nebo naopak přidáte 20 000,-, abyste dostali prodloužené AT6 s posilovačem a hezkými koly jako bonusem navíc. O fous menší pětka vám ve své výbavě přitom nabídne prodloužený podvozek, pěkná hliníková kola, nastavitelný elektronický posilovač, komplet LED světla, kompozitové nosiče, opěrku spolujezdce... No prostě všechno, co od vybavené čtyřkolky chcete a co vlastně dostanete i u některých levnějších verzí nové pětikule. Nejvyšší verze Limited k tomu navíc přihazuje protiskluzové nášlapy a mobilní konektivitu.
Nojo, výbava je sice hezká, ale s menším motorem dostanu také menší výkon, nebo ne? Jasně, ale zase tak dramatické to není ani na papíře. Větší AT6 má čtyřtaktní vodou chlazený jednoválcový čtyřventil s objemem 570 cm3, který ze sebe dostane 44 koní a 48 newtonmetrů. Levnější novinka má proti tomu také kapalinou chlazený čtyřtaktní čtyřventil, ale s objemem 499 cm3, výkonem 39 koní a krouťákem 44 newtonmetrů. Máme tady tedy rozdíl pěti koní a čtyř newtonmetrů, přitom je novinka o 10 kilogramů lehčí, čímž by se rozdíly ve výkonu mohly docela smazat. Na druhou stranu, pokud chcete tahat opravdu těžké věci, je větší čtyřkolka vždycky výhodnější, hlavně protože je robustnější a víc toho uveze. Takže zatímco za AT6 můžete zapřáhnout až 1028 kilogramů, AT5 odtáhne jenom 600 bržděných kilogramů. To může být pro někoho rozhodující, naopak u nosičů rozdíly nejsou. Manuály uvádí shodně 40 kilogramů vpředu a 60 kilogramů vzadu.
Jenže znáte to, papír snese všechno, tak se pojďme podívat, jaká je realita. Když usednu do sedla, tak první, čeho si všimnu, je jeho měkkost. Velká měkkost. Na první pohled to je pohodlné ale ze zkušeností vím, že takhle měkké sedlo se po nějakém čase prosedí. Záleží tedy, na co čtyřkolku chcete. Jestli na občasnou práci, nevadí, jestli na delší výlety, mohlo by to vadit. Lavice je to ale dlouhá, rovná, což je naopak plus. Řidič tu má místa hromadu a stejně tak je na tom spolujezdec. V tomhle ohledu není nijak znát, že by to měla být vyloženě menší čtyřkolka. Prostor pro nohy je fajn, vybrání v plastech není tak efektní, jako u „šestky“, je tady ale schránka na drobnosti a dvojice zásuvek. I tady je ale proti dražšímu sourozenci rozdíl, schránka není zamykatelná a zásuvky jsou venku. Další rozdíl je u řídítek, která mají příjemný tvar, ale na pohled jsou hezčí u menší nové AT5. Ta má totiž místo univerzálních čínských ovladačů svoje krásné designové, které nejen hezky vypadají, ale mají i příjemný hodnotný chod. Jen to tlačítko blinkrů by mohlo být vystouplé o fous víc. Zrcátka jsou stejná jako u „šestky“, bohužel i v tom ohledu, že moc nedrží svou pozici a stejná je vlastně i přístrojovka. Ať už jde o AT6 nebo o testovanou AT5, vždycky dostanete slušně čitelný LCD displej, kde nechybí nic důležitého. Verze Limited vám navíc dovolí spárovat ji s mobilním telefonem. Tohle spojení nabídne pár zajímavých vychytávek, můžete například na dálku zapnout nebo vypnout čtyřkolku, hodně zajímavé je také automatická nouzová zpráva, kdy po nehodě nebo převrácení z telefonu odejde zpráva předem vybranému kontaktu včetně GPS souřadnic. Aplikace dál umí zaznamenávat jízdu spolu s daty nebo nastavovat elektronický posilovač.
Ten je nastavitelný ve třech úrovních a je hodně účinný, proto ale musíme nejdřív čtyřkolku probudit k životu. Motor na volnoběh běží normálním civilizovaným chodem, lehký zápas bohužel předcházel nalezení vhodného rychlostního stupně. To se opakovalo celý den, chce to najít grif a správnou sílu, každopádně tenhle kousek patřil ke čtyřkolkám, kde se rychlosti nevolily moc dobře. Nutno ale dodat, že to je ve světě quadů poměrně běžné a nevyhýbá se to ani věhlasným značkám. Po rozjetí se ukazuje, že je motor příjemný, živý a hezky ovladatelný. Úvodní přejezd vede po silnici, kde je prostor prověřit cestovní a vlastně i výkonový potenciál a musím říct, že 80 km/h tam bylo hned. Čtyřkolka by šla ještě i kousek dál, každopádně cestovní osmdesátku není problém držet stále. Hned za barákem jsem si také všiml typických vibrací do nohou, jenže tak jako u sourozence si jich i tady nebudete nijak všímat, respektive vás ony nebudou nijak rozrušovat, do zadku a do řídítek nejdou vůbec, a to je to, co se počítá.
Při případných silničních přesunech rozhodně nebudete mít se čtyřkolkou problém, a co se výkonové stránky týče, není tu mezi pětkou a šestkou nějaký zásadní rozdíl. Příjemné zjištění ale je, že nijak nebudete strádat ani mimo silnici. Hodně příjemně mě překvapil podvozek, který má své kvality, je pohodlný a příjemně měkoučký a snese srovnání s tím na dražší čtyřkolce. U AT6 jsem v jednom testu řešil, jestli má smysl připlácet za Limited, kde jsou nastavitelné s externí nádobkou, nebo stačí nenastavitelný základ. V obou případech jsem napsal, že to je jako na obláčku a jsem fakt rád, že to samé můžu napsat i o menší a levnější AT5. Ta má dokonce vpředu o fous větší zdvihy, předek i zadek má rovných 200 milimetrů, zatímco AT6 má 185 a 210 mm. Na nějaké brutální terény a skákání to samozřejmě není, ale jak jsem se přesvědčil, nechá si líbit i vcelku vysoké rychlosti na polňačkách, kdy je pořád komfortní, nemlátí do rukou a nechodí po dorazet. Držet šest pětek je úplně v pohodě a i k té maximálce se dá dostat v klidu a bezpečí.
Velký podíl na tom má i posilovač řízení, který je tady hodně aktivní. Nechci říct úplně přeposilovaný, na nejmenší účinek je to tak akorát, aby se člověk nezapotil, je ale fakt, že to chce být na kolku trochu jemnější. Hlavně ve vyšších rychlostech, na druhou stranu, i když jsem na silnici v osmdesáti zavrtěl řídítky, byl Segway pěkně čitelný a rozhodit se nenechal. V terénu to pak má obrovský benefit v tom, že ve výmolech netahá mašina za řídítka, a když něco trefíte, udržíte jí snadno ve směru a nepošle vás do lesa. Dvojnásob to platí pro prostřední nastavení a šestinásob pro největší intenzitu posilovače. Kdo má zkušenosti, poradí si ale i s tím. Na vysokou úroveň je to spíš o lehké nejistotě ve vyšších rychlostech, na medium stačí nedávat přehnané impulzy a můžete letět o sto šest. Naopak když se jede technický terén, je řízení lehčí než řízení nákupního košíku v supermarketu.
Tuhle čtyřkolku uřídí úplně každý. Kluci, holky, tlustí, tencí, svalnatí, vychrtlí. V tomhle ohledu je silný účinek posilovače fajn a své k tomu přidává i motor. Jeho dávkování je i v terénu příjemné, dá se s ním hezky cukrovat v technických pasážích, má pěkně progresivní průběh, lehký chod plynové páčky tomu všemu zase přidává kousek grácie. Nezkušení si s ní poradí, zkušené naopak pobaví, protože se s ní dá i přes svou vlídnost docela tlačit, valit ve větším tempu a užívat si krásně kontrolovaných driftů. Samozřejmě to není úplně heavy duty offroadový stroj do extrémů, ale takhle svižně se sklouznout po práci, to zvládá parádně. A zvládá parádně i výjezdy, kde potěší dostatkem trakce a dvojicí uzamykatelných diferenciálů. Ty ale přijdou vhod až v opravdu velkých extrémech, v 90 procentech si vystačíte s náhonem na zadek.
Jako bonus k tomu všemu ještě zvládá také dobře vypadat. Segwaye už od začátku dokázaly zaujmout svým vzhledem a AT5 není výjimka. Je fajn, že nižší objem a cena se na celku nijak zásadně nepodepisuje. AT5 přitom není jen zmenšenina šestky, má svůj svébytný design s menšími světly, díky nim víc vynikne naštvaná mřížka chladiče a vyloženě mě baví pohled zezadu. Ten je hodně minimalistický, na druhou stranu je to troch vítězství formy nad funkcí, protože od zadních kol bláto hodně lítá.
Takže co myslíte, měl jsem pravdu? Nasadil Segway sám sobě konkurenci? Pokud neplánujete tahat hodně těžké věci, hrabat hromady těžkého mokrého sněhu nebo dávat na čtyřkolku pásy, tak ano. Kdo nepotřebuje hrubou sílu a stačí mu vyvážený pracant s dostatkem výkonu na běžnou práci za dobrou cenu, ten může s klidným svědomím místo AT6 sáhnout po AT5 a za stejné peníze si tak dopřát lepší výbavu nebo jenom výrazně ušetřit. Nová AT5 totiž není jenom o testované verzi Limited za 169 990,-, Segway jí umí také v prodloužené verzi s posilovačem za 159 990,- a také bez posilovače. Dlouhá v tom případě stojí 149 990,-, krátká 139 990,-. To už je úplně holátko s plechovými koly a obyčejnými nosiči, každopádně je to pořád ušetřených 20 000,- proti AT6. Tak co, jakou cestu si vyberete?
13.04.2024, Redakční testy
Značka Segway se začíná pěkně rozmachovat a na začátku listopadu v italském Miláně v rámci veletrhu EICMA představila da...
03.01.2024, Redakční testy
Když vynecháme kratší jednomístnou verzi, máme díky tomuhle testu za sebou svezení na všech provedeních čtyřkolky Snarle...
10.01.2023, Redakční testy
Na jaře roku 2021 jsme měli v testu čtyřkolku s téměř identickým jménem. Vlastně s úplně stejným, jen na konci místo EPS...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.82s