Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Datum: 04.03.2025 | Zobrazeno: 35×
Čtyřkolka Snarler AT6, vybavená jednoválcovou šestistovkou, byla prvním ATV, s nímž americko-čínská značka Segway vstoupila nejen na český trh. My jsme od roku 2021 otestovali již tři verze s dlouhým rozvorem od nejlevnější po nejdražší a teď jsme se krátce projeli na té prostřední, která od loňského roku nese pár nových prvků. Bude to zlatá střední cesta?
Musíme uznat, že Segway má svou nabídku moc pěkně rozvrstvenou. Sice mezi ATV má jenom dvě motorizace a ještě poměrně blízko u sebe, pětistovku AT5 a šestistovku AT6, ale dokáže je nabídnout v hodně širokém cenovém i výbavovém rozmezí. Když ponecháme stranou pětikilo a soustředíme se výhradně na model Snarler AT6, tak napočítáme celkem devět možností! Pokud bychom se podívali na stroje homologované jako traktory, tedy T3b, je to šest modelů. Na spodním okraji nabídky najdeme jak krátkou S, tak prodlouženou verzi L se základní výbavou (trubkové nosiče, plechová 12“ kola, žárovky ve světlech) za shodných 159 990 Kč. Cena je to hodně lákavá, nicméně tohle je verze spíše pro půjčovny nebo občasné rekreační použití, bez posilovače řízení se Snarlerem určitě nebudete chtít každý den jezdit do lesa. Posilovač má verze AT6 L EPS za 189 990 Kč, která navíc přidává 14“ hliníková kola, kompozitní nosiče nebo Full-LED osvětlení a je to taková vstupní brána mezi ty „lepší“ até-šestky. Navíc od loňska má možnost spárování s mobilním telefonem, což umožňuje třeba nastavování posilovače řízení přes mobil, což je funkce, která doposud byla vyhrazena těm vyšším verzím. Ty už přihazují jenom drobnosti, Limited za 199 990 Kč má dusíkové tlumiče a Beadlocky na ráfcích, dalších pět tisíc dáte za Limited v barevném provedení Camo a nejdražší je Snarler AT6 L EPS Limited Black ABS, tedy čtyřkolka disponující vším výše jmenovaným a přihazující ještě protiblokovací brzdový systém. Za tu už dáte 209 990 Kč. Vedle „traktorů“ je ale možné si AT6 pořídit i jako motorku, tedy ve verzi L7e se zadním diferenciálem s uzávěrkou, čtveřicí kotoučových brzd a maximálkou 90 km/h, a tady máte na výběr mezi krátkou AT6 S za 169 990 Kč (proti „traktorce“ dostala 14“ hliníková kola) a dlouhými AT6 L EPS za 199 990 Kč a verzí Limited za 209 990, vždy tedy o deset tisíc dráž než za T3b. My jsme vyzkoušeli prostřední z „motorkových“ verzí a vlastně cenově ze všech dlouhých variant, tedy Snarler AT6 L EPS EU5. Jaká je?
Zatímco ostatní značky, převážně ty čistě čínské, mění své modely kolikrát i po roce, Segway AT6 vypadá pořád stejně jako na začátku. Vůbec poprvé jsme ho viděli na italském veletrhu EICMA na podzim roku 2019, to byl teda ještě takový předprodukční kousek a navíc v něm značka ukazovala hybridní technologii, která se ale zatím do sériové výroby nedostala, ale když se podíváte na první modely, které se na náš trh dostaly na konci roku 2020, uvidíte tu samou čtyřkolku. Teda skoro, pro loňský rok přišly drobné úpravy, které byste skoro mohli přehlédnout. Na první pohled vám letošní model prozradí vlastně jenom nová větší a hlavně ergonomičtější opěrka pro spolujezdce s celoprostorovou výplní, už to není jenom polstrovaný rám. Jinak je to pořád hodně chic strojovna, určitě jedna za nejhezčích čtyřkolek na trhu, která se svým designem zcela vymyká. Na Snarlera se podíváte a víte zcela jistě, že tohle je Segway a ne žádná jiná značka. A platí to i pro testované šedo-modré provedení (ta šedá je ale skoro černá), které je takové hodně decentní, ale pořád líbivé, protože v modré barvě jsou vyvedeny ochranné rámy, zavěšení kol i mřížky chladiče, resp. v zadních blatnících. Pro ty, kdo opravdu nechtějí vyčnívat, je určené šedo-černé provedení, naopak milovníci větších kontrastů sáhnou po černo-zeleném. A nemohou samozřejmě chybět klasické barvy Segwaye, tedy bílá s oranžovou. Ta už je skoro výstřední.
Tahle prostřední verze nabídne už také hodně bohatou výbavu. Něco už jsme zmínili, konkrétně elektrický posilovač řízení, kompozitní nosiče vpředu i vzadu s nosností 40 a 80 kg a úchyty Lock & Ride, 14“ ráfky z lehkých slitin, velkou opěrku pro spolujezdce a k ní madla na nosičích nebo osvětlení sestávající výhradně z LED diod, ale on Snarler AT6 L EPS nabídne mnohem víc. Třeba silný elektrický naviják s ovládáním ze řídítek, malé, avšak o to elegantnější ochranné rámy vpředu i vzadu plus ochranné rámy po stranách, velké kryty rukojetí (ty první verze neměly), homologované tažné zařízení nebo třeba nastavitelné pérování s progresivně vinutými pružinami. Nechybí samozřejmě ani elektrické zásuvky, jedna USB a jedna 12V, jenomže ty musíte chvíli hledat a najdete je v uzamykatelném úložném prostoru před řídítky. Druhý a o dost větší úložný prostor, opět na zámek, se nachází v zádi stroje.
Když se nalodíte na palubu, chtělo by se říci, že je člověk ve starém známém prostředí. Po těch pěti letech, co na Snarlerech jezdíme… Jenomže chyba lávky, tady najdete další z malých změn, a sice nové ovladače na řídítkách. A můžete si říkat, že to je úplná pytlovina, která je pod vaši rozlišovací schopnost, jenže tohle prostě vidíte hned. Je to něco, co máte před sebou po celou dobu jízdy, a podle mě právě tyhle ovladače (nebo nějaké jim podobné) měl Segway nasadit do svých čtyřkolek už od začátku. Protože ty původní, jaké jsme znali ze všech starých čínských čtyřkolek, do strojů, které si hrají na „něco víc“, prostě nepasovaly a rozčilovaly mě pokaždé, když jsem se za řídítka Snarlerů posadil. Tyhle nové jsou podstatně elegantnější a je to nejen o tvarech, ale barvách. Když už je může mít i Linhai, Segway by rozhodně neměl zůstávat pozadu…
Jinak je ale vše při starém. Před sebou máte pořád ten samý světlý LCD displej, který je sice rozměrný a ukazuje vše potřebné, ale jeho grafika už není úplně nejmodernější a malá číslíčka nejčitelnější. Když už v Číně měnili ovladače, mohli s tím jedním vrzem vzít i displej a třeba ho zkusit aspoň trochu pootočit, protože při jízdě vsedě na něj vidíte v pohodě, ale jakmile se postavíte, už to taková hitparáda není. Na druhou stranu, široké sedlo a vůbec rozložitá stavba střední části čtyřkolky znamenají, že se na Snarleru daleko lépe sedí, než stojí, takže vás to úplně trápit nemusí. A ta jízdní pozice vsedě je fakt pohodlná, ergonomický trojúhelník je naprosto v pořádku a sedlo vám také zadnici nezvalchuje.
Je to i zásluhou toho, že se k němu zase tak moc otřesů nedostane. Tohle sice není verze Limited s plynokapalinovými tlumiči, avšak i tyhle standardní fungují obstojně. Jako jízda na kouzelném koberci to není, ale vytřasadlo také ne. Dlužno říci, že tentokráte jsme Snarlera testovali v úplně jiném prostředí než dříve, bývalý lom se štěrkem a kamením jsme vyměnili za rozbahněnou motokrosovou trať, která sama o sobě fungovala jako tlumič. Na druhou stranu také přinášela logické trable s trakcí a těžko říci, jestli to bylo právě tlumiči, nebo zvoleným obutím, že jeden takový rozbahněný kopeček Segway nedával úplně s prstem v nose, zatímco další testovaná čtyřkolka od úplně jiného výrobce v podobné cenové hladině, avšak s dusíkovými tlumiči, tam vždycky vyletěla jako střelená. Ale ono to spíš bylo obutím, na Segwayi je takové univerzální.
Příjemným kámošem zůstává motor, který přijíždí vybavený jiným variátorem IBC, stále od ověřené kanadské značky CVTech. Ten má zajistit plynulejší přenos výkonu, navíc je tady jiný zadní diferenciál s vylepšenými poloosami. Upřímně, z uživatelského hlediska a s víceročním odstupem od posledního svezení na Snarleru jsem rozdíl nepoznal. Nicméně nemám, co bych převodovému ústrojí vytknul, ono se to asi pozná především na odolnosti plus určité drobné odlišnosti by mohl postřehnout majitel předchozí generace. Zmíním ještě pořád poněkud nezvyklé umístění řadicí páky na pravé straně, napravo je i brzdová páčka na řídítkách, což u čtyřkolek moc nemusím, jsem radši, když pravačkou ovládám jenom plynovou páčku a levou ruku mám na brzdě, na druhou stranu je tady pořád nožní brzda a ono navíc taková čtyřkolka toho ubrzdí motorem po ubrání plynu víc než dost… Jednoválcový agregát o objemu 570 cm3, chlazený vodou i olejem, si zachovává své skvělé parametry 44 koní a 48 newtonmetrů, jeho projev však není neurvalý a svou sílu dávkuje rozvážně a kultivovaně.
Snarler AT6 L EPS je střední cestou mezi šestistovkami značky Segway, nicméně nejsem si jistý, jestli bych ji označil za zlatou. Funguje velice dobře, vypadá velice dobře a i cenově je to příjemná záležitost. Rozhodně bych po téhle verzi sáhl raději než po základu bez posilovače a dalších výbavových prvků, i když je cenový rozdíl nemalý. Naopak malý je cenový rozdíl mezi tímhle provedením a verzí Limited, u níž by mě lákaly především ty lepší plynokapalinové tlumiče, takže podle mě je zlatou střední cestou spíše Limited, která navíc v homologaci T3b stojí úplně stejně jako testovaný stroj.
16.01.2025, Redakční testy
Dalo by se říci, že tahle čtyřkolka je vlhký sen českých chalupářů. Tedy lidí, kteří nejsou čtyřkolkáři, ale potřebují č...
26.12.2024, Redakční testy
Tak rychle se nemění ani vlády v době politických krizí, s jakým tempem přichází značka Linhai s novými top modely. Zkra...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.05s