QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Slunce vychází nad CF Motem

Zdroj: Dan Pejzl | Datum: 08.12.2011 | Zobrazeno: 11213×

Slunce vychází nad CF Motem Čína, Čína… Když slyšíte to slovo, tak si jako první vybavíte jídlo v restauraci s lampiónky a pak hned zemi, v jejíž souvislosti se skloňují lidská práva ve všech pádech. Obrázek této obrovské země, kde populace k dnešku čítá neskutečných víc než 1,3 miliardy, je nám v médiích servírován hodně jednostranně a prakticky jenom z politické stránky věci. Pohrobci velkého Maa ovšem lehce upravili směr udaný velkým kormidelníkem…


Takže kromě toho, co už víte, je Čína země, která je dost pravděpodobně na pokraji ekonomického skoku, který ji vystřelí do nejvyšších pater světové ekonomiky. On taky obrázek, kdy milióny čínských dělníků jezdí ráno za kuropění do práce na kolech, jak to znáte ze školy, to už je taky velká prehistorie. Třeba v Hangzhou – průmyslovém městě na jihovýchodě země, kde sídlí námi navštívená společnost Zhengjiang CF Moto Power Company LTD. – jezdí mimo aut snad 80% lidí na elektrických skútrech, další na benzínových a jenom minorita na kolech. Mimo toho tu potkáte luxusní auta nevyjímaje Ferrari, Lexus či Mercedes… K tomu si připočítejte obrovské využití LED technologií (všechny závory nebo semafory, ne jako u nás žárovkové…), úplně nové dálnice, vlakové rychlodráhy a soustředění na stavbu výškových budov, jen v Hangzhou během naší návštěvy stavěli najednou desítky nových mrakodrapů. A letiště v Šanghaji? Jedno z nejmodernějších na světě – obrovské, čisté a přehledné. V tu chvíli vás postihne kulturní šok. Čekali jste prostě něco jiného…

Taky pověstné fabriky na výrobu čtyřkolek, o kterých vám prodejci konkurenčních značek budou vykládat, jak se to tam šroubuje v garážích…, vypadají trochu jinak. Tři roky stará továrna společnosti CF Moto si nezadá s provozy jinde ve světě. Moderní stavba splňuje představy Evropana na reprezentativní zázemí, a technické vybavení také nezaostává. Jediné, co je jinak, je opravdu vysoký podíl ruční práce, řekněme na finální montáži, případně při svařování rámů. Dané je to samozřejmě tím, že lidská práce má v Číně pořád velmi nízkou cenu, proč ji tedy ve velkém nevyužívat. Neodráží se to ale jen ve výrobě. Celé město a v podstatě všechna místa, co jsme viděli, zářila čistotou. Ve městě co chvíli potkáte zametače se smetákem a lopatkou, jak sbírají po ulicích i ty nejmenší papírky, na dálnicích zase ručně stříhají dělící živé ploty... Můžete namítnout, že jde o pozlátko pro cizince, je to možné, ale navštívili jsme za těch pár dní tolik běžně přístupných míst, že by to dalo hodně práce nechat je čistit jenom proto, že je potřeba, aby to někdo viděl…

Je to v detailu

Bude to v pečlivosti, s tou samou totiž třeba už zmíněná společnost CF Moto pečuje o své provozy. Za branou vás uvítá moderní fontána a udržovaná zeleň, ze střech do dáli září jméno továrny v latince i v čínských znacích. Ve vstupním foyeru velikosti tělocvičny na vás pak zasvítí na uvítání „Welcome to CF Moto“. Protože si tento producent své výrobky považuje a stojí si za jejich kvalitou, hned vedle vstupní haly má stylový showroom a v něm hrdě vystavenou celou modelovou řadu čtyřkolek, skútrů i motorek, doplněnou o paletu vyráběných motorů. Detaily jdou tak daleko, že logo CF Moto objevíte vytlačené i do písečku na zhášení cigaret u všudypřítomných popelníků… Tomu říkám smysl pro detail.
Rozepisovat se o vlastní výrobě nemá valný smysl – v CF Motu najdete všechny provozy, které jsou potřeba k vyrobení skútru, čtyřkolky nebo motorky. Příjemně potěší vysoký podíl přesných CNC strojů pro obrábění odlitků motorových součástí – těch je tu celá hala a obrábí postupně díly pro celou motorovou paletu CF Mota. Následuje ruční kompletace motorů ve vedlejší hale atd…
Na pozorování je nejzajímavější ruční montáž strojů, kde už poznáváte finální produkt. Ten hned po zkompletování zamíří ke stojanu s naturalem a dostane do nádrže minimální množství benzínu pro odzkoušení funkčnosti. Každý stroj následně míří na brzdu, kde ukáže, co v něm vězí. Pak zabalit do dřevěné bedny, do kontejneru a export lodí k jednomu z importérů.
Cesta do Číny na pozvání českého importu CF Mota – značky Journeyman – byla nepochybně hodně zajímavá zkušenost. Možná až trochu zamrazí v zádech, když si člověk začne uvědomovat, jaký pokrok udělala ještě před pár lety vysmívaná čínská výroba… Největší světový věřitel prakticky všech ekonomických mocností pracuje na technickém rozvoji tempem, o kterém se nám tu ani nezdá. Důsledně využívá prakticky neomezených lidských zdrojů a posouvá laťku patro po patru výš směrem k úrovni běžné v západním světě. CF Moto je jedním příkladem za všechny – Gladiator si nejen u nás udělal dobré jméno, teď bude stejně houževnatě útočit na dosud nedobytá vyšší patra.

Pokračování článku: Journeyman Gladiator X8


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.62 Známkováno: 8x

Další články časopisu QUAD magazín

Dvě pětiletky QUADU!

30.09.2015, Aktuálně v tisku
Nechce se tomu věřit, ovšem je to pravda. Quad tímhle číslem slaví desetileté výročí! Dvě pětiletky, dekádu, desítku, ať...

Quad 04/2015

10.08.2015, Aktuálně v tisku
Horké léto přineslo horké novinky pro sezonu 2016. Polaris nás všechny znovu ujistil, že nejsilnější UTV prostě dělá on,...

Quad 03/2015

15.06.2015, Aktuálně v tisku
Těsně před nástupem léta tu je další Quad, aby vám přinesl to nejaktuálnější ze čtyřkolek, co se odehrává v české kotlin...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.83s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce