SMC jsme vzali na
bývalou MX trať, poblíž které jsou nejrůznější terény od hlubokých brodů až po bahnité úseky. Zezačátku mě trochu mrzelo, že v areálu nejsou rychlé rovné úseky a lavice, ale po pár desítkách minut v sedle RAM mi to rozhodně vadit přestalo. Ale k tomu později. Nejdřív bylo třeba SMC sundat z vleku na sluncem zalitou louku a pořádně se na ní podívat.
RAM si rozhodně
na nic nehraje, design je jednoduchý, vepředu agresivní světlo, pod blatníky umístěné blinkry jsou trochu na ráně, ale kdo chce závodit, ten je sundá a kdo nechce, nemá moc šancí je utrhnout. Celkově není na quadu nic, vyloženě zvláštního. V době hliníku je zajímavá
ocelová kyvka a vedle ní umístěná malá rozeta, která naznačuje, že Ramka s motorem od Subaru bude pořádně upalovat. Na druhou stranu jsem se trochu bál, aby s tak rychlým převodem byla nějaká zábava. Z designu zaslouží pochvalu ještě
nerezová koncovka výfuku. Naopak první věc, která by letěla do koše v mé garáži, jsou široké gripy.
Jízda
Dost ale bylo očumování, vytahuji sytič umístěný na levé rukojeti pod
klasickými ovladači a mačkám spojku a startér a ….
a nic. Tuhle potvoru musíte startovat i se zmáčknutou brzdou. Jsem zvědav, co si na nás vymyslí příště. Motor ale ochotně naskakuje a za chvíli můžu stáhnout sytič. Zvuk je příjemný, není to
žádný závodní kravál, ale ani udušené ševelení. Řadím jedničku a opatrně se rozjíždím. Spojka má krátký chod a zabírá až úplně na konci, je třeba si na to trochu zvykat, ale pak funguje perfektně. Přidávám tedy více plynu a přední kola míří k nebesům. Zábava s tím tedy asi bude.
První zkouškou je rovnou
bývalá trať rozemletá od vody a rozbitá od endur. Zkouším jet trochu svižněji, ale přední tlumiče mi naznačují, že je třeba se k nim chovat trochu ohleduplně. Mnohem víc než rychlé a tvrdé průlety zatáčkami jim svědčí
technická jízda ve stylu cross country. Hodně mě překvapilo, jakou má čtyřkolka prostupnost terénem. Jedu za Filipem na modrém pracovním Kymcu a pouštím se do stejných pasáží jako ATV 4x4. Ramka vesele poskakuje po kamenech a kolejích a přední ramena efektně
kopírují nerovnosti. Pro trialové řádění hraje i váha stroje a užší stavba než u konkurenčních sportek.
Do úzkých mě dostává až
odložení kyvky na vyvýšeninu mezi kolejemi, tam už musí nastoupit naviják modrého traktůrku. I tak mě ale prostupnost terénem a celková vhodnost na výletní ježdění velice překvapila. No a když už vás omrzí ježdění po lesích a tratích, stačí si najít rovný plácek a zkoušet čtyřkolku dostat na různé kombinace dvou kol. Na zadní jde Ramka
sama za plynem, nebo jen s lehkou pomocí spojky a výkon se dá celkem bez problémů kontrolovat. Horší už je to s jízdou po dvou, tam jezdce hodně omezují pneumatiky, které nemají moc dobré boční vedení a na trávě
stále podkluzovaly. Takže obout na něco hrubšího a hned by to šlo. No a nakonec na předek. Při pokusech o stoppie jsem narazil na největší bolest tchaj-wanských čtyřkolek, kterou jsou brzdy. Tupý nástup a pak už jen zablokování předních kol. Chybí tu ta pravá odezva a citlivější chod páčky.
Zajímavým zážitkem pak byla pasáž plná
brodů a tůní. Přesto, že jsou brody doménou spíše pracovních strojů, byla tu Ramka "jako doma". I s nepříliš vhodným obutím se vydrápala snad do všech mokrých svahů a drift mělkou tůní je opravdu zajímavým zážitkem (o něco méně nadšený je z toho fotograf). I při takových hrátkách musím
znovu pochválit motor a jeho pružnost. Na břehu si stačí vrknout plynem a už vjíždíte do brodu s lehce nadzdvihnutými předními koly. No a když se mi podařilo zajet kam jsem neměl, stačilo otočit ovladačem vpravo od řidítek, a namačkat kvalty úplně dolů. Ramka pak s klidem vycouvala. Ovladač bych si ale raději představil na levém řidítku jako je tomu u konkurence, přeci jen třeba se studeným motorem je složité pustit páčku plynu a otočit ovladačem zároveň se stisknutou spojkou.
Závěr
Takže jaká je vlajková sportovní loď od SMC? Rozhodně je dobrá. Oproti očekávání se hodí spíš na
enduro tratě a vyjížďky do lesů a na tankodromy. Na MX trati se samozřejmě taky svezete, ale nebude to úplně ono, na motokros by Ramka zasloužila jiné odpružení. Sériové tlumiče při normální jízdě vyhovují, ale jakmile přijde
série větších nerovností ve vysokém tempu, jsou rychle na limitech. Nicméně opět je třeba počítat s tím, k čemu je tato čtyřkolka určená. Za své peníze dostane jezdec stroj s homologací na silnici,
špičkovým motorem a převodovkou se zpátečkou a jednoduchou kvalitní konstrukcí.