Sněhu za okny neubývá, proto přinášíme letos již třetí testík sněžných pásů. Tentokrát půjde o v Čechách již poměrně známou značku Tatou, jejíž kompletní nabídku na webu najdete pod sympatickou doménou www.sneznepasy.cz. Jelikož naše redakce sídlí na stejné adrese jako výhradní dovozce těchto pásů, společnost
Mari Moto, domluvili jsme si testík pásů Tatou obutých na tom nejlepším, co bylo na showroomu k dispozici, a sice na
Yamaze Grizzly 700 s elektronickým posilovačem řízení. No a kam jinam vyrazit než na zasněžený milovický
Tankodrom.
Na rozdíl od prvních dvou testů pásů s jedním ramenem využívá Tatou
dvouramenný rám z ocelových trubek a tlumení rázů při jízdě po nerovnostech řeší pomocí dvojitých stabilizačních koleček. I u tohoto řešení se tedy můžete spolehnout na to, že pásy poberou nerovnosti obdobně
jako pneumatika a samotné odpružení čtyřkolky se postará jen o větší nerovnosti a křížení náprav. Hlavní hnací kolo každých pásů je o něco menší než běžné kolo čtyřkolky, což funguje jako redukce výkonu, takže čtyřkolka ztratí přibližně 1/3 ze své maximální rychlosti, ale je díky tomu zpřevodovaná více „do silna“.
U pásů Tatou 4S mě trochu zarazil o něco menší
nájezdový úhel než u dalších systémů, které jsme ve stejném termínu testovali. Je možné, že v metrovém prašanu by to mohlo být nevýhodou a pásy si budou hůř pěchovat hluboký sníh pod sebe, ovšem po celodenních zkušenostech v Milovicích si nedovedu představit podmínky a terén, který by Tatou ve spojení s pracovní sedmistovkou nevyjely.
Naopak větší styčná plocha předních pásů s terénem se pozitivně projevila na
ovladatelnosti, kdy čtyřkolka i na namrzlém povrchu poslouchala řízení a předek tolik neujížděl jako na stejném stroji osazeném pásy jiného výrobce s vyšším nájezdovým úhlem. Nutno ovšem podotknout, že za perfektní chování stroje s pásy lze do velké míry poděkovat elektronickému posilovači
Jako u každé čtyřkolky se z už tak mohutného Grizzlyho stal po nasazení pásů pořádný mamut.
Zvýšení čtyřkolky o 8 cm, nárůst hmotnosti o nějakých
90 kilo (pásy mají po 30 kg ale je třeba odečíst kola) a pořádné prodloužení i rozšíření se zvláště ve výjezdech docela hodí, protože takhle dlouhou a širokou věc prostě
nepřevrátíte a pásy se vyhrabou všude. O tom jsme se přesvědčili, když se nám Grizzly při řádění na ledu propadl do obří louže s hloubkou přes půl metru. Mašina se v gejzírech bahna za deset sekund sama vydrápala ven, tady si opravdu troufnu tvrdit, že na kolech by žádný stroj neměl sebemenší šanci, ostatně posuďte sami z videa.
Jediným problémem, který jsme při jízdě na kombinaci Grizzlyho s obutím Tatou 4S zaznamenali, bylo občasné
zadrnčení pásů o plasty blatníků na extrémních nerovnostech, kdy šly tlumiče až k dorazům. I prodejci ostatních typů pásů nám potvrdili, že po aplikaci sady na čtyřkolku je obvykle nutné upravit rohy blatníků či plasty podlážky.
Jaká další kritéria lze při
hodnocení pásů sledovat? Je to těžké, každá výkonná čtyřkolka změněná na pásák se vyhrabe naprosto všude a ovládání zase z velké míry závisí na posilovači řízení použitého stroje. U pásů Tatou mi přišlo, že při jízdě prašanem házejí víc sněhu kolem sebe a jezdec je za chvíli jako sněhulák, ale i tady platí, že jde spíš o řešení blatníků než vlastnost pásů.
Hlavním parametrem hodnocení pro budoucí zájemce tak asi bude především
spolehlivost a bezporuchovost, kterou se pásy Tatou podle diskuzních fór kanadsko-amerických čtyřkolkářů rozhodně můžou pochlubit. V Čechách pak dalším kritériem výběru může být široká servisní a prodejní síť dealerů.
Technické údaje:
- Celková šířka pásu 292 mm (přední), 318 mm (zadní)
- Délka sestaveného pásu (styčná délka) 1015 mm (přední), 1081 mm (zadní)
- Výška sestaveného pásu 560 mm
- Podélné přesazení od osy kola 611 mm (dopředu), 662 mm (dozadu)
- Boční přesazení pásu od náboje kola (jedna strana) 153 mm
- Typ pásu Flextrack 4S(přední)
- Standard 4S(zadní)
- Výška zubu 22 mm (přední), 30 mm (zadní)
- Hmotnost jednoho pásu 30 kg
- Materiál rámu ocel
- Styčná plocha pásů (všechny 4 celkem) 1,3 m2
- Změna světlé výšky čtyřkolky + 76 mm
- Ztráta rychlosti 30~40 %
- Doba montáže všech sestavených pásů na ATV 30 min.
- Poznámka od listopadu 2009 metrické závity
- Doporučené využití celoroční - univerzální