U 4kolky tohoto rázu jde však především o to, jak jede, nikoliv jak vypadá. Za jednoznačně dobrý počin inženýrů G4B tedy považuji osazení stroje variátorem
CVTech, závodní pákou
Moose racing, která má oproti originálu kratší chod a tím pádem motor rozmotá rychleji o pozměněné
hlavě válců s výměnou vačkových hřídelí nemluvě. To všechno se neobešlo bez výměny zapalovací svíčky a vstřikovače paliva a škrtící klapky. Sestavení motoru na mně působilo jako puzzle z nějaké daleké planety, vždyť na té sérii zůstal nepozměněn jen kryt motoru s nálepkou 500. Ale virtuózové z
Galaxy4bike věděli proč tyto změny dělají: motor oproti sériovému Renegade letí jako prase. Při odpichu se tuningová pětikoule chová jako slabší osmistovka, v nízkých otáčkách se jedná o silově vydařenou bázi, ale s dostřelem na
osmistovky mírně zaostává, což je pochopitelné. Při startech mi jezdci sedlající silnější stroje zmizí v oblacích prachu. S ohledem na sériovou pětistovku má tuningovka ve středních otáčkách hodně chuti do života, a když už si myslím, že ukázal úplně všechno, předvede další nástup. Na pětistovkovém motoru je příjemný její pružný chod, není tak ucukaný, komprese jezdce neukope a hladkou čitelnou křivku ocení každý. Pro mě osobně je motor ač slabší o několik kobylek (o
proti zbytku závodního pole v MMČR) dostačující a neunaví mě tolik. Je to taková pohodová slečinka do nepohody.
Vykuněné Fassty:
Fassty vám tu nemusím popisovat, nejednou jsme se o špičkových řídítkách rozepisovali, odpružená řidítka
Fasst se honosí brzdovou pákou
Magura s větším pístkem a možností nastavení tuhosti, ta tlačí brzdovou kapalinu do závodních pancéřových hadic. Na pravém řídítku je závodní plyn
Moose Racing. Docela banální, ale pro mě páčka plynu znamenala velký problém. Její tvrdá pružina odporovala mému palci natolik, že jsem první tréninky i dva následné závody, procházela peklem. Tvrdší pružina byla na mě příliš tuhá, tady musím říct, že se dámská ruka zapotí. Jezdec si s plynovou páčkou určitě poradí. Když už jsme vyřešili neadekvátní odpor páčky, nastal problém s delší linií páčky, kterou sebou nese charakter závodního pojetí.
Délka byla dobrá, ale poloha umístění páčky byla na palec krkolomná, ještě že se páčka dá nastavit do tří poloh, ve kterých si dlouhý i krátký palec nalezne tu svou polohu. Design nádržky a plynové páčky je zcela jiná než jsme zvyklý buď se líbí a nebo ne. Málem bych opomněla
kolébkový přepínač 4x4, který je v těsné blízkosti levého palce, pro snadnější přepnutí.
Brzdy - jsou vůbec nutné:
Magura znamená přesvědčivou složku rozhraní mezi sportovcem a jeho strojem. Nikdy před tím jsem
neměla tu možnost sahat po brzdě s nápisem M, nebo přesněji neměla jsem tu možnost závodit kompletní sezónu s tak přesnou a pohotovou brzdovou páčkou. Jednoznačně se jedná o absolutní kontrolu stroje s pocitem perfektního tlaku poutavého brzdného systému s povely od páčky
Magura. Krevní skupina M proudí v žilách každého z jezdců, který měl tu možnost osahat povedenou brzdu. Technická řešení jsou jedna věc – druhou a tou podstatnější jsou pojistné plochy, kvalitní materiály, zpracování a dostačující ergonomie. Naše tuningová novinka má Maguru na přední brzdě, při nečekaně zbrklých manévrech se mi Can Am štosuje na přední, občas vám povím, že byla hoňka se nepřizabít. Jakmile jsem pochopila, že existuje i citlivé brzdění, už jsem si se strojem pohrávala takřka jako se sportkou. Za to
pravá brzdná páčka je pro mě velkým zlem: nejen že na ní nedosáhnu, ale často si ani nevzpomenu, že jí mám. Díky odlehčení je stroj ořezán o centrální nožní brzdu, kterou i po tolika nalítaných hodinách stále hledám. Kdyby se vám na některé z fotografií zdálo, že stepuji, neděste se - hledám a šátrám po brzdě.
Výfuk – pádný argument:
Hravý motor na nejmenším zástupci řady Renegade vydechuje prostřednictvím duálního systému výfuků
RP Galaxy. Spolupráce Galaxy4bike s RP Tuningem zdaleka nepatří k prvnímu propojení těchto dvou zvučných firem. Již pár let spolu spolupracují a duální systém RP Galaxy patří k dalšímu kýženému ovoci dlouholeté spolupráce. Hned po nastartování se z nitra bestiální bestie ozve o poznání dunivější zvuk, duální
výfuky přidaly akustické kulise na dramatičnosti. Dramatické dunění už je řádným argumentem a to si pište, že tyhle výfuky umí pěkně znervóznit jezdce před vámi. Nyní už se nikdo nemůže vymlouvat – „já tě neslyšel“. Ohledně tlumení výfuku, zde si jezdci mohou zvolit mezi trojicí tlumivek. Pojedete-li v lese a budete chtít být tišší, hup
tlumivky do výfuku a jejich tlumené ševelení nepostřehne ani hajný, který zrovna spí na posedu. Já osobně sedlám otevřenou verzi, která je poladěna na zahraniční závody, kde jsou jasně dány
decibelové hranice, které se nemohou překročit. Design výfukového komplexu nezaostává za známějšími značkami, ale více nápaditosti by jí slušelo.
Jízdní vlastnosti - postřehy ze závodního okruhu:
FOX Podium opravdu stojí na evolučním žebříčku tlumičů na pomyslném vrcholu. Co vám budu povídat, tenhle podvozek opravdu funguje. Mohu s čistým srdcem napsat, že tlumiče jsou postaveny tak, aby si jezdci po důkladném nastavení opravdu užili jízdu, a ne se během jízd trápili a prožívali hororové chvíle. Často se mi stává, že hřeším a podvozek mě vždy podrží. Často špatně nalítnu do terénu, nepřečtu si trať jak bych měla a nemít tak poslušný podvozek, určitě bych proležela spoustu dní v nemocnici.
Foxy jsou podpořeny upravenou skrutnou tyčí zadních ramen, což zabezpečuje lepší odezvu tlumičů. Sice testuji jen pětistovku, ale na podvozek si podám o hodně silnější stroje. Během závodů plně využívám technických vymožeností a vědomostí
G4B, kteří mi tlumiče nastavili na míru. Několikadenní laborování přineslo pár pohárů v Mistrovských kategoriích jak u nás tak i na zahraniční půdě, není to tím, že bych byla tak excelentní jezdec, opravdu to je jedinečností Fox podium, které stroji poskytla stáj
ASP group.
Zatáčky, v těch se půllitr chová jako sportovní 4kolka, nenaklání se nepřeklápí, sedí jako přibitá, a zároveň nad 4x4 strojem neztrácím kontrolu. Váha stroje při driftech nehraje roli. Sešikmené plochy zase sportka, z kopců se při
dobržďování zapojuje motorová brzda, která se mi oproti sériovému stroji zdá šetrnější. Její nástup je pozvolnější. Při odpalu ze startovního roštu je pětistovka na štíru, ač oproti sériovému stroji je to změna razantní na vytuněnější rabijáky stroj nemá (
na 800 - 910). V letu si se strojem manipuluji jako bych pod prdelí neměla takového mastodonta, stroj zapomíná na své 4x4 předurčení.
Při přeskakování nakladených nástrah si se strojem počínám s citelnou hravostí, ale co je neodmyslitelně špatné je jízda s partou přátel v lese, kde je jízda pomalejší, klidnější. Tady to stroji nesedí a při
couvání štěká jako rumunský Baskervil. Stroj není konstruován na couvání, sice to umí, ale po pravdě se jedná o poslední použitelnou možnost. Ve vodě i bahně ITP drží stopu, do řídítek rázy nepouští, už jen díky specialitě
EPS. Při sepnutí
4x4 posilovač hraje prim.
Pod drobnohledem - pro koho je stroj určen:
Motor je výjimečně pružný a
zatahuje už od středních otáček. Pokud v rychlém módu automatické převodovky podržíte plyn o několik sekund déle, zábavu zastaví až omezovač. Pružný, měkký a velmi poslušný motor by mohl padnout začátečníkovi i pokročilejšímu jezdci a hlavně jezdci, který nedisponuje s velkým fyzickým fondem. Koncepce stroje odpustí hrubší chyby, zvláštností je, že suverénní závoďák tyto chyby neoplácí, ale pohltí je a nastalou situaci vyřeší za jezdce. Němečtí jezdci bestii přezdívají
Hi-Tech traktor, a on jím opravdu je. 4x4 s velmi lehkým ovládáním, s přesnými nájezdovými úhly a vizáží velké dospělé 4kolky. Kdyby stroj neztrácel tolik při rozjíždění a nebyly na plastech nálepky 500, nikdo vám nebude věřit, že se jedná o stroj s pouhým
označením 500. Svý pověstným charakterem Can-Am rodiny a spolupráce s Galaxy4Bike vám sousedi budou závidět a jistě vás jen tak nespustí z očí. Mohu-li pětistovku srovnat s tuningovým předchůdcem čili devítikulí, jednoznačně se jedná o mírného beránka v rouše
Galaxy4bike.
Shrnutí – Devítikilo nebo Pětikilo:
Oproti devítistovce si jezdec užije
pokorný nástup, nemusíte se bát dvou poloh
On a
Off, protože devítistovka umí jezdit jen na plno nebo vůbec, ať jsem se snažila jak jsem chtěla stroj sem neudržela ve středních otáčkách. To u půllitru nehrozí, tomu střední otáčky sedí.
Stoprocentně hlasuji pro půllitrovou bestii.
Přeber si to po svém, aneb stručně o některých změnách:
- EPS - posilovač řízení. - (Český unikát jelikož nikdo ještě neinvestoval čas ani finanční prostředky k tomu, aby vybavil tohoto nejmenšího zástupce nejsilnějších čtyřkolek EPS - posilovačem řízení. Nejen, že samotný posilovač stojí nemalý obnos, ale je k němu ještě potřebná celá elektrická soustava, silnější magneto - z důvodu vyššího odběru proudu, tachometr a také usměrňovač proudu.)
- Variátor CVTech - (Od roku 1969 se CVTech zaměřuje na činnost výhradně vyrábějící pro ATV, Quad, sněžné skútry, skútry nebo elektrická vozidla...)
- Chladící soustava - (Chladící soustava dostala nerezové potrubí z důvodu většího odvodu tepla a také větší vodní pumpu, která zabezpečí až o 2/3 rychlejší oběh chladící kapaliny.)
- Pneumatiky ITP Terra cross. - (novinka roku 2008, Terra Cross R/T, je pneumatika využívající nejnovější prvky pro nejtěžší podmínky. Konstrukce s vloženou postranní vrstvou, zvýšenou boční stěnou a silným nárazníkem pro zvýšenou odolnost proti průrazu.)
- Disky ITP beadlock - (Jedinečný tuningový vzhled spojený s dlouhou trvanlivostí a velice lehkou konstrukcí dosaženou tecnologicky vyspělým ITP výrobním procesem.)
- Brzdová páka Magura - 16mm pístek, nastavitelná tuhost páky, větší účinnost-méně vynaložené síly. - (Magura znamená výkon a emoce - již více než 100 let se německá firma zabývá poskytováním technických řešení v oblasti ručních strojů, od jízdních kol k motokárám, stavebních a zemědělských strojů, stejně tak i v malých letadel nebo ručních systémech všeho druhu).
- Závodní plyn Moose racing - (Malá zajímavost o závodním teamu Moosse racing - za team aktivně závodí jezdci: Angel Atwell, PRO Cody Gibson, Andy Lagzdins, Josh Frederick, Jarrod McClure...)
- Přední nárazník a nášlapy od firmy XRW. - (Komponenty XRW sedlá i Lukáš Studený z region Racing teamu.)
- Závodní polepy.
- Vyměněná spodní A-ramena.
- Zadní ramena - kompletně vyztužená.
- Zásah se týká i řídící jednotky.
- Překopaný palivový systém.