Firma Suzuki po 26 letech zkušeností s výrobou quadů uvedla na trh dva modely čtyřkolek, které jsou vybaveny posilovačem řízení. Tento systém se dostal k modelům
KingQuad 750 AXi Power Steering a
KingQuad 500 AXi Power Steering, který je naprostou novinkou na trhu. Posledně jmenovaný se mi podařilo dostat do spárů a prohnat jej krátkým testem.
Dvojče
První zmínky na téma vzniku nového modelu KingQuad 500, které obletěly svět již v před rokem naznačovaly, že to bude
vylepšená verze KingQuadu 450. Avšak po důkladném vnějším prozkoumání a s přihlédnutím na technické údaje čtyřkolky se domnívám, že se jedná spíše o
dvojče KingQuadu 750, vybavené menším motorem.
KingQuad 500 AXi je poháněn čtyřdobým jednoválcovým kapalinou chlazeným motorem o obsahu
493 ccm původem z KQ 450. Zmodernizován byl systém rozvodů – dvě vačkové hřídele jsou zastoupeny jednou. Části, jako jsou převodová skříň, nezávislé zavěšení vpředu i vzadu, brzdy v podobě dvou kotoučů vpředu a utěsněného bubnu zadní osy, pocházejí z největší ATV od Suzuki. Co se týče vzhledu prostředního Kinga, nenalezneme zde žádné přelomové změny. Štíhlá a vkusná světla, velká a prostorná sedačka, hodně exponovaný přední nárazník pokrytý plastovými částmi s měnícím se logem Suzuki – to všechno jsme už viděli u 750-tky. Také rozměry zůstaly ty samé, a rozdíl ve váze těchto dvou ATV představuje
pouhých 5 kilogramů.
Lehkost a pohodlí řízení
Test nejnovější ATV od žlutých jsme provedli během akce
Suzuki Quad Adventure, jejíž čtvrtý ročník se konal na velmi zajímavých a rozmanitých terénech v okolí města
Ogrodzieniec. Organizátory akce připravené úseky ideálně přály křtu ohněm prostředního KingQuadu.
S oživením motoru Kinga 500 není nejmenší problém. Zmáčkneme brzdu, potom tlačítko startéru a za chvilku k našim uším z výfukového systému doléhá tiché, basové bručení, které láká k jízdě. Vstřikování paliva, který dodává směs do motoru pracuje perfektně. Motor má čitelný plynulý nástup a klasický jednoválcový charakter. Nemusíme se obávat náhlého a nečekaného opuštění čtyřkolky při prudkém přidání plynu „na podlahu".
Za řídítky KingQuadu 500 se jede velmi pohodlně. Nezávislé zavěšení, disponující regulací vstupního napětí pružin v kombinaci s
pohodlnou sedačkou, zachycuje všechny nerovnosti, na které můžeme narazit na lesních, nebo polních cestách. V náročnějším terénu rovněž správně vykonává svěřené úkoly. V tomto ohledu není důvod ke kritice. Podobně je tomu s brz
dami. Dvojité kotouče vpředu a utěsněný buben vzadu dovolují rychle a účinně zkrotit rozvášněného Kinga. Čtyřkolka svojí užitečností na cestách přes mokřiny, bahna, řeky, náspy a jiné podobné překážky směle konkuruje svému staršímu a většímu bratru, dokonce bych si dovolil tvrdit, že
získává převahu díky posilovači řízení. Quad je možno řídit téměř malíčkem. Když už jsme u řízení, je třeba připomenout, že japonští projektanti si všimli vady největších quadů z královské rodiny Suzuki, které už při lehkém převrácení obvykle přišly o redflektor na řídítkách, který byl nejvyšším bodem ATV. Faktem je, že
KingQuad 500 takové světlo nemá, navíc bylo rozhodnuto o použití vyšších řídítek, které zachytí nárazovou energii při nehodách tohoto druhu.
Lžička dehtu v sudu medu
Po pochvalách přišel čas na pár slov kritiky. Věc, která si mi rozhodně nelíbila, byla především jeho váha. Je vidět nejen v tabulkách s technickými údaji, ale je cítit i z chování vozidla. Přiznejte sami, že
302 kg je dost hodně na pracovní čtyřkolku „střední váhy". Při srovnání s konkurenční Yamahou Grizzly 550, jejíž váha „na sucho“ představuje
274 kg, dopadá bídně. Souvisí to zajisté s rozměry ATV, které řadí čtyřkolku do čela největších pracovních čtyřkolek na trhu.
Závěr
Uvede
ní na trh nových modelů KingQuadů vybavených
systémem posilovače řízení je velkým krokem firmy Suzuki směrem k vítězství v konkurenčním boji mezi ATV střední třídy. Do této doby se mnoho lidí rozhodlo pro nákup Grizzlíků s ohledem na to, že mají systém EPS. Teď bude určitě boj o prvenství v segmentu pracovních čtyřkolek více vyrovnaný a neústupný. Čím dál větší počet firem, kreré se zabývají výrobou ATV, investuje do
rozvoje užitkových strojů, tedy pracovních strojů středního objemu. Musím bohužel zarmoutit ty z vás, kterým KingQuad 500 AXi 4x4 Power Steering padl do oka. Tento stroj se neobjeví v prodeji téměř v žádné evropské zemi. Důvodem pro přijetí tohoto rozhodnutí managementu Suzuki je příliš malý cenový rozdíl mezi novými modely KQ500 i KQ750. Proto se v nejbližší době v salónech objeví pouze model
KingQuad 750 AXi 4x4 Power Steering.