Text: Honza Zajíček | Foto: Jarda Ducháček , Honza Zajíček | Datum: 02.03.2018 | Zobrazeno: 15790×
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost líbit. Z výrobních linek sjíždí se slibem o výkonnější, ovladatelnější a stabilnější čtyřkolce vybavené pokročilými technologiemi. Jaká tedy je?
Tím hlavním, po čem půjdou zájemci o vylepšenou čtyřkolku, je bezesporu motor. Je jím zcela nově vyvinutý jednoválec s kapalinovým chlazením a přesným objemem 561 ccm. Na Tchajwanském ostrově se tak drží své tradice přidávat si v názvu cca 50 kubíků k dobru. Starší pětsetpadesátka totiž měla jenom 503 ccm. Ale zpátky k novému motoru. V něm pracují čtyři ventily, chlazením je zajištěno v kombinaci kapalina olej se dvěma samostatnými chladiči a vstřikování dodává Siemens. Vás ale určitě nejvíc zajímá, o kolik si polepšil výkonově. Jsou to pět koní a šest newtonmetrů.
Zapracovalo se i na podvozku, který má upravenou geometrii a nové zavěšení kol. To je kompletně nezávislé a tlumiče dostali jiné nastavení. Zůstává elektricky volitelný pohon 2x4/4x4 a elektricky ovládaná uzávěrka předního diferenciálu. Ve výbavě naopak zůstávají tři kotoučové brzdy. Ty totiž fungovaly na 550 skvěle, takže proč to měnit?
Co se designu týče, ten zůstává více méně stejný. Měnily se pouze drobnosti. Nejvýraznější změnou je použití plochých nosičů a absence světla na řídítkách. To, spolu s decentnější grafikou, čtyřkolce propůjčuje dospělejší vzhled. Silně doporučujeme námi testovanou matnou hnědo-šedou kombinaci, pro kterou to platí dvojnásob. U námi testované dlouhé verze je i jiná opěrka spolujezdce a rukojeti. Nezměněná jsou naopak světla s denním svícením, protože ta se povedla a dávají quadovi charakteristický vzhled. V předních plastových blatnících nechybí dvě praktické uzamykatelné schránky nebo 12V zásuvka, budíky jsou ty samé jako na předchůdci.
Neměli jsme sice přímé porovnání s předchůdcem, ale proti němu se projevilo jiné nastavení tlumičů. Předchůdce byl spíš tvrďas, podvozek nové šestistovky působí měkčím komfortním dojmem, kdy žehlí nerovnosti s grácií a po odlepení od země dopá 438 kilo jako do peřin. Nedá se říct, že by čtyřkolka změkčením nějak zásadně utrpěla na ovladatelnosti. Ani s prodlouženým rozvorem není problém manévrovat v pomalých trialových sekcích, měkčí naladění podvozku se projeví až tehdy, pokud víc říznete zatáčku. Pak není problém dostat zadní kolo do vzduchu, ale ze sedla o tom vlastně ani nevíte, takže je vše v pořádku. A komfortnější naladění taky to poznáte, když rozparádíte čtyřkolku na polňačce na osmdesátku. Není to ale nic, co by vás mělo vyděsit, spíš je to takový lehce nejistý pocit, na který si buď zvyknete, nebo zkusíte přitáhnout předpětí na tlumičích.
Což se, pokud plánujete časté delší přejezdy, bude hodit. Šestistovka totiž nemá s rozhýbáním stroje žádný problém. Nemůžete samozřejmě očekávat drtivý zátah, jaký najdete u větších, dvouválcových čtyřkolek, ale na klasické ježdění prostě nepotřebujete víc. Pro divočení by se hodilo víc koní a živější odezva variátoru, ale jestli hledáte tohle, koukejte se rovnou po jiné kategorii. Pokud hledáte čtyřkolku, která udělá spoustu práce v těžkém terénu, nezadýchá se u toho a ještě vás se ženou zvládne odvézt na nějaký pohodový výlet, je necelých 43 koní akurátních.
Problém nebudete mít ani se zastavením rozjetých kil, brzdy jsou dimenzované opravdu dobře. Pokud tedy, jako já, nejdříve nesáhnete po pravé brzdové páčce a nesáhnete do prázdna. Nový Blade má podle evropských pravidel centrálně ovládaný brzdový systém ovládaný buď levou páčkou, nebo nožním pedálem. Na charakter čtyřkolky jsou možná až moc kousavé, kdy sáhnete standardně po páčce a dostaví se opravdu silný brzdný účinek. Ale je to o zvyku a je lepší, když se můžete na brzdy spolehnout s malou silou na páčce, než abyste museli drtit páčku k řídítku a modlili se, ať zastavíte včas. Navíc jsou brzdy dobře dávkovatelné, takže zvyk je otázkou chvilky.
Celá čtyřkolka zvládá to, na co je určená, na jedničku. Dovedu si představit, že s ní nadělám hromadu práce. Připojím vozík a odvezu dříví, které jsem si připravil za pomoci sériově montovaného navijáku, a zároveň mě, díky pohonu 4x4 a uzávěrce na předku, nenechá ve štychu ani v těžším terénu. Po práci si pak nepojedu vypláchnout hlavu hektolitry adrenalinu, ale odvezu ženu na kopec a podíváme se na západ slunce. Zkrátka pohodička. Vlastně jediné, co by mě na čtyřkolce štvalo, je to, že nemá elektrický posilovač řízení. A není možné si za něj ani připlatit. Jak už jsem psal, ovladatelnost je i v nízkých rychlostech dobrá, ale posilovač by tuhle pracovitou včelku posunul ještě o úroveň dál.
21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...
02.07.2020, Redakční testy
Šestistovkový Blade následuje svého velkého litrového bratra a přichází pro letošní sezónu s drobnými úpravami. Jednou z...
20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...
21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...
02.07.2020, Redakční testy
Šestistovkový Blade následuje svého velkého litrového bratra a přichází pro letošní sezónu s drobnými úpravami. Jednou z...
Včera, Redakční testy
Tak rychle se nemění ani vlády v době politických krizí, s jakým tempem přichází značka Linhai s novými top modely. Zkra...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:3.95s