QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Technické novinky ve světě ATV

Text: Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Foto: Press | Datum: 03.12.2008 | Zobrazeno: 7339×

Technické novinky ve světě ATV Letošní modely ATV s sebou přinesly mnoho zajímavých technických novinek. Jednou z nich je elektrický posilovač řízení.


Nové technologie

Když Honda A Yamaha použila v modelech 2007 posilovač řízení, mluvilo se o zbytečnosti a nesmyslu. Dnes mají posilovač řízení téměř všechny Yamahy řady Grizzly a ostatní výrobci osazují své ATV podobnými systémy. Tato záležitost rozhodně stojí za to a v mnoha horkých chvílích Vám pomůže se dostat z nejhoršího. Pojďmě se podívat na další nové technologie, které se objevili ve světě čtyřkolek v roce 2008:

Elektronické vstřikování paliva
Elektrický posilovač řízení
Zadní LED světla a blinkry
Spojka CVTS
Inovované brzdové systémy, propojení brzdových okruhů, ABS.
Analogové přístroje nahradily multifunkční displeje obsahující například už i GPS

Posilovač řízení

EPS (Electric Power Steering) je k dispozici na některých čtyřkolkách od Hondy a Yamahy.

Systém EPS funguje na principu pomocných elektromotorů, které zasahují do řízení dle potřeby jezdce, což s sebou přináší samozřejmě zvýšenou spotřebu energie (o 20A!). Naštěstí jsou motory dostatečně výkonné, abychom takovou zátěž na čtyřkolce ani nepoznali.
Pro ovládání posilovače byla vyvinuta nová řídící jednotka, která by optimalizuje funkci EPS na základě aktuálního točivého momentu. Nešlo tedy využít stejnou jednotku například z auta, nebo kamionu a prostě jí zapojit do čtyřkolky.

EPS vyžaduje kombinaci potenciometru s řídícím snímačem točivého momentu.Čidlo snímá točivý moment na řízení a odešle jej na ECU(řídící jednotka). Když jezdec otočí řidítky, potenciometr odešle informaci kterým směrem chce jezdec jet na ECU. ECU vyšle signál elektromotorům, které pomohou otočit řidítky v požadovaném směru. Ve chvíli, kdy jezdec natočí řidítka do požadované polohy, snímač točivého momentu tuto informaci vyhodnotí a vyšle jí do řidící jednotky. Řídící mechanismus detekuje i rázy do řidítek způsobené napříklady rchlou jízdou terénem a dokáže je vyrovnat.

Na grafu je vidět vliv EPS na sílu řízení u ATV Honda.
Samozřejmě je zde i nouzový režim, který dovolí otáčet řízením mechanicky v případě jakékoliv poruchy(mechanické zničení, voda, atd.).

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Další články

CFMoto nastínilo zajímavou budoucnost

10.12.2024, Novinky
Na veletrhu EICMA minulý měsíc v italském Miláně jste určitě nemohli přehlédnout obrovský stánek značky CFMoto. Tam jste...

Segway představil novinky na výstavě Eicma

03.12.2024, Novinky
Vystavené novinky značky Segway na veletrhu EICMA v italském Miláně minulý měsíc by se daly označit jako „všechno naopak...

Polaris představuje nový model Sportsman XP 1000 S LE a vylepšený RANGER 570 pro rok 2025

17.09.2024, Novinky
Značka Polaris představuje další novinky pro svou modelovou řadu pro rok 2025. Tyto novinky...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.60s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce