Nové technologie
Když Honda A Yamaha použila v modelech 2007 posilovač řízení, mluvilo se o zbytečnosti a nesmyslu. Dnes mají posilovač řízení téměř všechny Yamahy řady Grizzly a ostatní výrobci osazují své ATV podobnými systémy. Tato záležitost rozhodně stojí za to a v mnoha horkých chvílích Vám pomůže se dostat z nejhoršího. Pojďmě se podívat na další nové technologie, které se objevili ve světě čtyřkolek v roce 2008:
Elektronické vstřikování paliva
Elektrický posilovač řízení
Zadní LED světla a blinkry
Spojka CVTS
Inovované brzdové systémy, propojení brzdových okruhů, ABS.
Analogové přístroje nahradily multifunkční displeje obsahující například už i GPS
Posilovač řízení
EPS (Electric Power Steering) je k dispozici na některých
čtyřkolkách od Hondy a
Yamahy.
Systém EPS funguje na principu
pomocných elektromotorů, které zasahují do řízení dle potřeby jezdce, což s sebou přináší samozřejmě zvýšenou spotřebu energie (o 20A!). Naštěstí jsou motory dostatečně výkonné, abychom takovou zátěž na čtyřkolce ani nepoznali.
Pro ovládání posilovače byla vyvinuta nová řídící jednotka, která by optimalizuje funkci EPS na základě aktuálního točivého momentu. Nešlo tedy využít stejnou jednotku například z auta, nebo kamionu a prostě jí zapojit do čtyřkolky.
EPS vyžaduje ko
mbinaci
potenciometru s řídícím snímačem točivého momentu.Čidlo snímá točivý moment na řízení a odešle jej na
ECU(řídící jednotka). Když jezdec otočí řidítky, potenciometr odešle informaci kterým směrem chce jezdec jet na ECU. ECU vyšle signál elektromotorům, které pomohou otočit řidítky v požadovaném směru. Ve chvíli, kdy jezdec natočí řidítka do požadované polohy, snímač točivého momentu tuto informaci vyhodnotí a vyšle jí do řidící jednotky. Řídící mechanismus detekuje i rázy do řidítek způsobené napříklady rchlou jízdou terénem a dokáže je vyrovnat.
Na grafu je vidět vliv EPS na sílu řízení u ATV Honda.
Samozřejmě je zde i nouzový režim, který dovolí otáčet řízením
mechanicky v případě jakékoliv poruchy(mechanické zničení, voda, atd.).