Nový model pod označením
X450 skrývá jednoválec dokonce jen se zdvihovým objemem
400 cm³ osazený elektronickým vstřikováním. Přitom ale umí nabídnout ještě o několik koní vyšší maximální výkon než starý půllitr 510. Nový motor vznikl zkrácením zdvihu pětistovky z vyššího modelu 550. Výsledkem je sympatický točivý motor, který sice v nízkých otáčkách nemá tolik síly, ale po vytočení je s ním docela zábava. Po otevření na plný výkon má 32 koní a to už na běžné využití v terénu i na silnici stačí. Přesunovou rychlost na okreskách v pohodě udrží na 80 km/h a víc na pracovní čtyřkolce stejně nepotřebujete.
Agresivní tvary světlometů v kombinaci se složitě tvarovanou mřížkou chladiče a s předním trubkovým nárazníkem prostě vypadají atraktivně. A co si budeme povídat, lákavý sportovní vzhled prodává. Hodně velký díl dosavadního prodejního úspěchu modelové řady Gladiator lze přičíst líbivému designu. Co na tom, že na práci to není nijak zvlášť praktické, nebo že směrovky schované v rozích světlometů nejsou ze strany vidět. Předek se prostě povedl a tváří se jako stroj o dvě skupiny vyšší cenové kategorie, zvlášť v atraktivní oranžové barvě a s příplatkovými litými koly.
Nový variátor bez rozběhové spojky hodně zpříjemnil svižné rozjezdy i manévrování v trialových pasážích. Menší točivý moment čtyřstovky je znát v podstatě jen když si chcete vychutnat výjezd do svahu nebo potřebujete utrhnout zadní kola do driftu a otočit se smykem. V sólové jízdě v terénu přitom má X450 sil až dost.
Stačí tlačítkem na pravé rukojeti připojit pohon obou náprav a v případě potřeby ještě zamknout diferenciál a Gladiator dostojí svému názvu a přemůže každý terén, limitem je jen vzorek pneumatik. A kde nestačí trakce, je stále ještě v záloze sériově namontovaný elektrický naviják s ovládáním na pravém řídítku.
Síla trochu chybí při jízdě ve dvou a určitě se projeví také třeba při tahání přívěsu. Ale právě pro takové účely se v nabídce Journeymanu právě v těchto dnech objevuje ještě pětistovková verze Gladiator
X520, která bude začínat na ceně 140tis korun. Nebo můžete sáhnout rovnou po robustnější X550, ta má kromě vyššího krouťáku i odolnější podvozek.
CF Moto Gladiator X450 ukazuje svoji moderní tvář a jako důkaz přidává třeba dva USB konektory k připojení nabíječky mobilu či navigace, elektrická zásuvka nebo samostatný zámek řadicí páky. Naopak sdružené zadní světlo, které je vyklápěcí a pod ním najdete malý odkládací prostor, už mi přišlo až trochu moc divoký nápad a trochu bych se bál, že toho tato konstrukce nevydrží tolik jako poctivé plechové úchyty světla.
Ovládání je klasické, jen na levé rukojeti řídítek budete marně šátrat po brzdové páčce, X450 má pouze přední brzdu na pravé rukojeti a kombinovanou nožní brzdu. Brzdy jsou přitom kotoučové na předních kolech doplněné jedním centrálním kotoučem na zadním kardanu. Přístrojovou výbavu tady zastupuje malý displej s palubním počítačem.
Model X450 je celkově jen nepatrně menší, než je u půllitrové kategorie obvyklé, mimo jiné za to můžou nižší 24palcové pneumatiky obuté na 12palcových discích – u vyšší verze pak 25palcové pneumatiky CST. Na druhou stranu je také zhruba stejně těžký jako půllitry a se všemi náplněmi se váha přehoupne přes 350 kg. Ale důležitá není celková hodnota, hlavní je výška těžiště a to je tady pěkně nízko.
Námi testovaný stroj měl i posilovač řízení a řádění v terénu bylo díky tomu zase o kousek zábavnější. Místo tahání za řídítka vší silou třeba při otáčení v terénu vše zvládnete klidně jen jednou rukou, ale hlavně při rychlejší jízdě nedostanete do řízení žádné větší rázy od nerovností. Škoda, že tento model asi bude atraktivní hlavně díky své hodně nízké ceně a příplatek 15 tisíc asi zaplatí jen menší část zákazníků. Pokud mluvíme o příplatcích, za dalších deseti tisíc lze objednat i ve verzi X450A s rozvorem prodlouženým o 20 mm a poctivým dvoumístným sedlem i s
opěrkou spolujezdce.