Text: Jan Rameš | Foto: Jiří Jevický | Datum: 24.10.2019 | Zobrazeno: 20472×
Plánujete koupi čtyřkolky, nechcete nebo nemůžete za ni utratit moc peněz, a přitom byste rádi maximální možnou výbavu? Do užšího výběru můžete určitě zahrnout tenhle nový Linhai s prodlouženým rozvorem a elektrickým posilovačem řízení. Jak funguje?
Čtyřkolky Linhai nejsou na našem trhu žádnými nováčky, dlouhá léta je dováží společnost ASP Group, jejíž zbrusu nové sídlo nově najdeme v Letkově nedaleko Plzně. To znamená, že i když se jedná o čínský výrobek, které mají občas různou pověst, Linhai je léty ověřenou volbou s dobrou kvalitou a širokou servisní sítí. Stěžejní letošní novinkou, která se objevila v nabídce českého dovozce, je model, který je zároveň tím nejlepším Linhaiem, který se momentálně u nás nabízí. Jde o v pořadí třetí variantu největší pětsetpadesátky řady M, která přijíždí s maximální možnou výbavou, jež ji zařazuje po boku mnohem dražších čtyřkolek slovutných výrobců. Písmenko L v názvu znamená prodloužený rozvor a EPS je tradiční zkratka pro elektrický posilovač řízení.
A vlastně bych řekl, že se jejím příchodem přestávám vidět důvod, proč si koupit obě předchozí verze. Jasně, peníze jsou až na prvním místě, jenže ten rozdíl je podle mého soudu minimální na to, co dostanete v té nejdražší variantě. Základní krátká M550 stojí 120 tisíc, za prodlouženou M550L dáte 125 tisíc a novinka M550L EPS vychází na 135 tisíc. Oukej, desítku za posilovač, to zase tak málo není, na druhou stranu já to beru tak, že za 135 tisíc dostávám naprosto plnohodnotnou pracovní čtyřkolku s výbavou, jakou jsme doposud znali jen od prestižních značek. A u těch dlouhé ATV s posilovačem za 135 Palackých prostě nedostanete.
Co se vzhledu týče, ve čtyřkolkách frčí kosmické designy a člověku věci neznalému poměrně splývají. Ovšem Linhai přeci jen trochu vybočuje, když M550L nabízí zajímavé „pontonové“ tvarování s výrazně plochou vrchní částí, z níž vyčnívají pouze řídítka doplněná o kryty páček. Ty patří do sériové výbavy, kterou má Linhai mimochodem velice bohatou. Těšit se můžete na masivní ochranný rám vpředu a trubkový nosič vzadu, námi testovaný stroj měl ještě nosič na přední části. Nepostradatelný je samozřejmě 3000lbs naviják, který můžete kromě ze řídítka můžete ovládat také dálkově. To je fajn, že nemusíte nutně na čtyřkolce sedět.
Moc dobře vypadají litá kola s pneumatikami značky Bulldog, nechybí „koule“ a na výši je i elektrická výbava. K dispozici jsou hned dvě zásuvky vlevo vpředu, každá však trochu jinde – 12V najdete hned u řídítek, takže můžete napájet třeba navigaci, USB nabíjení je však situováno na blatník před vaší holení a přiznám se, že tady bych potřeboval nápovědu, kam si nabíjený mobil odložit. Osvětlení je kompletně z LED diod, velmi výrazné jsou šikmé panely denního svícení, které září opravdu silně, žádné mžourání. Co se mi moc nezdá, jsou přední blinkry na úplných rozích karosérie, vůbec ničím nechráněné. Sice na ně je v provozu vidět hezky ze všech stran, ale obávám se, že první složitější situace mezi stromy bude znamenat spoustu střepů a nadávek.
Důvodem, proč si kupujete prodlouženou verzi, je kromě jízdních vlastností, k nimž se za chvíli dostaneme, také prostor pro posádku. A ten je opravdu velmi příjemný, dva lidi tady mají místa dost na sezení i na nohy. Aby ne, když rozdíl v rozvoru je 205 mm. Spolujezdec má k dispozici samostatná madla, ale držet se může i na nosiči. Ten má jedno „ale“. Resp. nosič sám o sobě je v pohodě, důležitější je, co najdete pod ním – úložný prostor celkem pěkných rozměrů, kam nacpete sváču, dešťovku, malý vercajk… Akorát se tam musíte nějak dostat, a to je právě jádro pudla. Kryt „kufru“, nesoucí i bederní opěrku pro spolujezdce, je totiž pod nosičem. Uchycený je na masivní gumové spony, které se určitě časem trochu ochodí, a když ho chcete vyndat, je to tak trochu záležitost pro chirurga, protože ho musíte vysunout zpod nosiče. Podobně nesnadné je i sundávání předního krytu, kde najdete baterku, tam ale moc často nepolezete, takže vás to zase tak nebolí. Úložný prostor ano. Na druhou stranu, díky bohu, že tady je aspoň nějaký, známe podstatně větší čtyřkolky, kam si neschováte nic.
Pojďme jezdit. Ovládání je jednoduše rozdělené, pravá ruka přidává tradiční páčkou plyn, levá brzdí, přičemž tuto činnost může suplovat i vaše pravá noha. Brzdová páčka je i na pravém řídítku, ovšem s nápisem informujícím, že ovládá pouze parkovací brzdu, jejíž aretace je řešena jednoduše plastovým trnem blokujícím zmáčknutou páčku. Ten samý ale najdete i na páčce levé. Nalevo je i startér či přepínač světel, vpravo potom řešíte, jaký pohon chcete mít právě aktivovaný. Červeným čudlíkem přepínáte 2WD/4WD, a jakmile máte čtyřkolku, můžete překlopit kryt a žlutým čudlíkem v případě potřeby uzamknout přední i zadní diferenciál. Pokud s tímhle v terénu nepochodíte, volejte vrtulník…
Zvolený způsob pohonu vidíte na rozumně velkém, modře podsvíceném LCD displeji, který vás informuje i o teplotě motoru, stavu paliva v nádrži, ujeté vzdálenosti, otáčkách (v tisících), rychlosti a samozřejmě zařazeném převodu. Linhai M550L EPS používá spolehlivý kanadský variátor CV-Tech s tradičními polohami L, H, N a R. Volič je na obvyklém místě na levém blatníku, páka však při testu poměrně často stávkovala a její přesun do jiné polohy jsem musel podpořit rozhoupáním čtyřkolky dopředu/dozadu. Z čeho jsem radost neměl, byť je to samozřejmě bezpečnostní opatření, je pípání čtyřkolky při zařazení zpátečky. V zásadě proti němu nic nemám, ale nemuselo by řvát na celý les… Podobně „sdílný“ je Linhai i při zapnutí blinkrů.
Jako pohonná jednotka slouží jednoválcová pětistovka (nenechte se zmást označením 550) o výkonu 32 koní, chlazená pochopitelně kapalinou a krmená vstřikováním. Co se síly týče, myslím si, že pokud nebudete tahat stoleté buky do 100% stoupání, bude vám stačit. Samozřejmě že Linhai nejede jako litrový Arctic Cat, ale pro běžné čtyřkolkové pracovní použití mi výkonová charakteristika přijde naprosto dostatečná. Není to malá slabá čtyřkolka a nepůsobí tak. Na silnici není problém dostat tachometr k osmdesátce, příjemné cestovní tempo je ale do sedmdesáti, pak už je Linhai poměrně neklidný a i motor si svým hrubším chodem říká o zpomalení.
Nicméně kvůli provozu na silnici si čtyřkolku samozřejmě nikdo kupovat nebude, tady jde o terén nejhrubšího zrna. Zde jednoznačně vítám dlouhý rozvor, M550L je pracant, u něhož chcete stabilitu při tahání těžkých nákladů, ne rychlost a agilitu v ostrých zákrutách projížděných smykem. Všechna kola jsou samozřejmě nezávisle odpružena, ono odpružení je potom spíše tužší, ani zdvihy nevypadají kdovíjak veliké a celá čtyřkolka tak paradoxně lépe funguje, když jedete trochu sportovně a tlačíte na ni, než když se snažíte jet pomalu a opatrně. Super je ten posilovač, řízení je pěkně stabilní, a přitom není namáhavé hlavně v technických pasážích, když manévrujete na malém prostoru. Zkrátka v dané (zejména cenové) kategorii je podvozek v lati a nevybočuje z něj ani brzdová soustava – žádné jedovky, ale čtyřkolku zastaví spolehlivě.
Posoudit spolehlivost a odolnost během kratičkého testu nelze, tady jde spíše o první dojem. A ten Linhai M550L EFi EPS zanechal pozitivní. Zpracování je slušné, jízdní výkony také, výbava plnohodnotná a celý balíček je korunovaný velmi příjemnou cenovkou.
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
14.12.2022, Redakční testy
Letošní nástup zimy jasně naznačil, že čtyřkolky jsou jen pro ty opravdu hodně otužilé, a kdo potřebuje pracovní náčiní ...
22.10.2022, Redakční testy
Že jsou vám tvary téhle čtyřkolky nějaké povědomé? Jasně, takhle vypadala už M550, kterou jsme testovali před třemi lety...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.09s