Světová jednička svou historii datuje od roku, za zrodem značky Polaris stojí opět známý „Otec sněžných skútrů“,
Edgar Hetteen, zručný a vynalézavý zámečník, společně se svým bratrem Allanem a přítelem Davidem Johnsonem, partnery ve firmě Hetteen Hoist & Derrick v Roseau, Minnesota. Tato firma opravovala zemědělské náčiní a vyráběla speciální zařízení pro zemědělce, a to již od roku 1945. Protože Minnesota leží na severu USA, v oblasti, kde v zimě bývá hodně sněhu, v roce 1954 společně vytvořili stroj, který dokázal jezdit po sněhu. Hnací pás vyrobili ze starého dopravníku z obilného sila, jako lyžina posloužil starý nárazník ze Chevroletu, volant byl z osobního automobilu...
Kompletní historie.
Sportsmaní řada je tu užvelmi dlouho a za tu dlouhou dobu zaznamenala mnoho změn. Nyní tu stojíme u litrového agregátu, který má kromě silnějšího motoru pozměněnou
kapličku, oproti 2014 je vyšší spolu s jinou přístrojovou deskou. Ucelený
aerodynamický profil a sjednocení všech povrchů včetně podběhů kol a karosérie je doladěna do posledního milimetru, nejen díky uložení motoru tu máme
subtilnější stavbu, širší místo ve stupnách. Oproti modelu 850 má litr prošívané sedlo.
Na pohodlné polstrované sedlo se vejdou jen tak tak dva jezdci, ale na větší cesty ve dvou tu je dlouhá verze Touring. Ten bude co nevidět v nabídce také, nyní Touring čeká na zhomologování pro evropský trh.
Polaris přitvrzuje, a bylo na čase:
Polaris litrovým motorem odpověděl na litrový Rotax od Can-Amu, který do letoška dával 82 koní. Kdežto litr od Polarisu se pochlubil výkonem
88 koní. Abychom se do toho zamotali více, poníková válka pokračuje, a Can-Am letos vše dorovnal.
Scrambler i Sportsman jsou si velmi podobní, oba dva modely se chlubí litrovým vidlicovým twinem, který je oproti 850 uložen
podélně s osou stroje, což není až tak obvyklé. Silnější motor vznikl zvýšením zdvihu a zvětšením vrtání, takže z 860 kubíků tu je
952 ccm. S novým uložením motoru souvisí také
uložení variátoru vzadu napříč ke směru jízdy, nádrž je posazena výrazně blíž těžišti. Litrový motor tahá hned od začátku, jeho síla je patrná i v nižším otáčkovém spektru, ač se
Sportsman tváří jako neviňátko tak jím opravdu není. 4taktní dvouválec s elektronickým vstřikováním paliva poskytuje vynikající akceleraci a maximální výkon a přesto jde stále hladce a
bez vibrací. Při delších cestách oceníte neutahatelný motor, který má stále co nabízet, ale pozor umí pěkně potahat za ruce což je snad jediná záporka této litrové mašinérie.
Potaháme litra za rohy:
Léta inovací a vytrvalého ladění zdokonalily jízdu, nezávislé zadní odpružení (IRS) s chodem 10.25" zajišťuje hladší jízdu což se projevilo zejména na kamenitých lesních cestách, kde podvozek chodil jako hodinky. K tomu má Polaris opravdu vysokou světlou výšku, s téměř 12"
světlou výškou snadno zdolávám jakýkoliv terén. Samozřejmostí je i posilovač řízení, tady sice bez ladění účinku jako u konkurenčního Outlandera. Kooperace se
systémem EPS poskytuje Sportsmanu snadnou manipulaci a vrací vozidlo zpět do režimu 2WD. S novinkou se otočíte na pětníku, rejd stroje dovolí opravdu hodně, a když už není kam napomůže plyn. Brzdný účinek brzdové soustavy je bez výhrad. Pro pracanty má Polaris Sportsman 1000 XP notoricky známý systém regulování sjíždění svahů
ADC a systém brzdění motorem EBS, které jsou v nepřetržité spolupráci, ve které monitorují brzdnou sílu při spouštění 4kolky svahem.
Tak jak tomu bylo u 850 i 1000 se do zatáček mírně prohoupne, jak si na toto jezdec zvykne už jej nic nevyvede z rovnováhy a celkově měkčí chod podvozku zúročí ve svůj prospěch. Čistý štít sebou nesou tlumiče, u kterých je možné nastavení předpětí. I v hrubším terénu se nekonaly zpětné rázy od podvozku.
Dříč:
Lock & Ride přední a zadní nosiče mohou nést kombinovaně až
163 kg. Možnost tažení až
680 kg. Dvě světla se nachází v předním nárazníku a jedno je namontováno do řidítek, zapnutí všech 3 najednou nabízí výkon
150W. Úložné prostory jsou tak jak jsme zvyklý u předešlých modelových řad.
Kam s ní:
Tak tady bych se pozastavila u první otázky, zda-li potřebuji litrový agregát? Přece jen už se jedná o čtyřkolku, která umí vyrvat ruce z pantů. Rozhodně bych ji neposadila pod zadek začátečníkům či dětem, což se u nás bohužel stává čím dál oblíbenější. Pracant, cesťák i závodník, to vše se ukrývá pod jednou kapotou. Pro absolutní závodníky tu je litrový model Scrambler, ale ani Sportsman není až tak k zahození. Výkonu má dost, ovladatelný je tak akorát, snad jen bych pro dravější jízdu sáhla po tlumičích od Foxu (
tak jak je tomu u Scramblera).
Výhradní zastoupení Polaris nyní naleznete na nové adrese:
- Adresa: Na Pomezí 2387, 252 63 Roztoky u Prahy, Česká republika