Pro novináře Kymco vybralo testovací zázemí, které dobře zná. Zde testují své novinky, dokonce tu probíhají i tréninky stájových jezdců Kymco. Trať čítá motokrosové pasáže, trialovky od lehčích úseků po ty absolutně neprůjezdné: vodní bazén pro všechny odvážné, tobogány plné jemného prachu, výjezdy i sjezdy…Na kraji trialového ráje stojí cik cak Kymco 4x4 vedle zadokolek. Pan Petr Veruněk, který měl na starosti organizaci celého dne, nás vpustil do prostoru čtyřkolek protože mu bylo jasné, že i kdyby chtěl, tak nás nezastaví.
Kymco nám nabídlo široký záběr testovacích 4kolek
:
MXU 300 obložen kufry
Tamarack, Pick up na bázi čtyřkolky
UXV 500 4X4, novinka
ATV MXU 450i 4x4, stařičká
MXU 250,
MXU 500, sportovní
Maxxer 450i, vlajková loď
MXU 500 IRS 4x4 DX, všestranný
Maxxer 300 R, čtyřtaktní
Maxxer 250...
Mezi klasickými čtyřkolkami tu stojí dva totožné modely novinek s úpravami LOF pro německý trh. V Německu se
bez homologační sady se čtyřkolkou nepohnete z garáže. Aby se kolka mohla pohybovat po veřejných komunikacích, musí mít schválenou homologační sadu -
přední i zadní zástěrky, mlhové světlo, kouli, zástrčku (kolky musí být uzpůsobené jako pracovní tažné vozidlo). V praxi to vypadá tak, že se po německých silnicích prohání sportky s koulí a obřimi zástěrkami.
Novinářské dny jsou stále stejné, ale tady bylo něco jinak. Naprostá volnost, nikdo nikomu nediktoval co a kdy může osedlat. Vodní kanál byl plně k dispozici. Po představení hlavních činitelů Kymco stáje nás technický manažer a zároveň jeden z hlavních testovacích jezdců, který šlape na paty německé závodní špičce
Udo Dodner, provedl nástrahami tratě. Na každou z nástrah upozorňovala Kymco vlajka, které díky teplému věru byly dostatečně viditelné. Zbývá už jen dohodnout se na směru jízdy, jakou kolku si vezme ta či ona redakce, a jde se jezdit.
MXU 450i 4x4
Nám pod zadek padla jako první pružná novinka MXU 450i 4X4. Tímto velkoobjemovým silákem Kymco doplnilo řady MXU a docela mě potěšilo, že jsme si vylosovali právě tuto nejmladší hravou novinku s nezávislým zavěšením kol, připojitelným pohonem všech kol, motorovou brzdou, dlouhými zdvihy pérování a metalickým lakem.
Nekonečně dlouhé statické focení se vleklo minuty. Nic se nedá dělat - helmu na hlavu a kolku ukradnu. Hned jsem
MXU 450i 4x4 vmanévrovala do trialové sekce. Stísněnější lesní trialovkou projížděla hravá novinka jako po másle. Po čtyřech kolech zalehávání z
tobogánu do tobogánu objevuji první
4x4 cíl. Strmý výjezd, čtyřkolku nemusím dvakrát pobízet a aniž bych řešila nedostatečné místo pro rozjetí, vyhopsla jsem s ní na okraj srázu. Na hraně jsem si "nechtěně" lupla pojezd po
zadních kolech, ale ve vinglu se 4kolka chovala vyváženě, neměla tendence převracení se, jako by se jí pojezd po zadních líbil.
Abych si potvrdila stabilitu stroje, zkusila jsem tento manévr několikrát po sobě, a opravdu se novinka MXU 450i 4x4 Kymcu povedla. Jedná se o hravou a přizpůsobivou čtyřkolku, která nabízí suverénní jídní stabilitu, ať jedete po čtyřech kolech nebo jen po dvou. Nezávislé zavěšení umožňuje jezdci plynulou pohodovou jízdu. Na trati celek podvozku odvedl většinu práce tak, že jsem s řízením neměla sebemenší problémy.
Shrnutí:
- Za celý den ježdění jsem si tento model oblíbila a takřka nechtěla jezdit na ničem jiném. Jedná se o extrémně přizpůsobivou 4kolku.
- Na trhu je k dodání od května letošního roku.
- Cenově se pohybuje okolo 159 990 kč.
- Při testovacím dni tu stály hned dva totožné modely, jeden v líbivé hnědé metle a atraktivní stříbrné. Obě barvy jsou povedené.
- Co se týče motoru, jde o pružnou čtyřipade. MXU se musí držet pod plynem, jakmile trochu ubírám motorová brzda hned zabírá a stroji v mžiku spadne výkon.
- Tlumiče jako v peřince, po roletách pracovaly slušně, až na tvrdé dopady tam už tlumiče nestíhaly.
- Jedná se o homologovanou 4kolku pro dvě osoby. Z mého pohledu se dva jezdci na tuto 4kolku vejdou s fousem.
- Výkon motoru 14,9 KW/20 PS, v otevřené verzy disponuje 22 KW/ 30 PS při 7000 ot/min.
- 4kolku jsem si oblíbila natolik, že jsem si jí odvezla do Prahy, kde projde týdenním testem.
Maxxer 450i 4x4
Jako druhou 4kolku jsem zvolila sportovního Maxxera 450i 4x4, která disponuje agresivnějším designem, ale i stejným motorem a šasím s výše rozepsanou 4kolkou (MXU 450i 4x4). Sportovní vzhled tchajwanský výrobce vymazlil s čtyřikrát čtyřkou, s přepinatelným náhonem na všechna čtyři kola, kapalinou chlazeným motorem se vstřikováním, nezávislé zavěšení kol zadní osy s příčným stabilizátorem, motorovou brzdou...
450i doplňuje řadu Maxxerů s objemem 250 a 300 ccm. Vzhledem k vysoké světlé výšce, pohonu všech kol a hlavně příčných stabilizátorů je Mxxer ideální pro race jízdu tam kde končí silnice. I když je lehčí o 44 liber než
MXU 450i 4x4, celek 4kolky na mě působil neohrabanějším dojmem. V terénu byla tvrdší, tlumiče na čtýru. Mou skepsi
zbořil závodní Maxxer 450i
Udo Dodnera. Ani se mi nechce věřit, že se jedná o totožnou 4kolku, že tu nejsou žádné úpravy. Jedná se o závodní mašinu, na které se jezdí Německé offroady a crosscountry, několika hodinové závody v sedle této 4kolky zapsaly nějaký ten zásek do černých plastů. Tlumiče jsou stažené na tvrdo, tak aby k trati přilnula co nejlépe.
Shrnutí:
- U této 4kolky hraje velkou roly nastavení tlumičů, pro závody bych tlumiče nahradila Fox nebo HP tlumiči.
- Řízení oproti MXU dostávalo rázy.
- V terénu je mrštný, snadno se dá utrhnout do driftu. Do tobogánů se vodil jednou rukou, doslova si s nimi hrál. Čehož se u MXU moc nedostávalo. Tady sportovnější zabiják převišoval ve všech bodech.
- Sportovní designe.
- Řídítka pro normální ježdění dostačují, pro jízdu na trati bych je vyměnila za odpružené.
- Cenově se pohybuje od 159 000 kč.
- I u nás na vytrvalostních závodech by se jistě neztratil. Asi by provětral perka párznámějších značek.
- Výkon motoru 14,9 KW/20 PS, v otevřené verzi disponuje 22 KW/ 30 PS při 7000 ot/min.
UXV 500 4x4
Od řídítkek za volant multifunkčního Utility Terrain Vehicle s označením UXV 500 4x4. Kymco rozšířilo svůj segment o UTV, tam kde přepravní síly 4kolek končí síly UTV začínají UXV. Kombinuje výhody - kompaktní rozměry, nízká hmotnost, rychlá ovladatelnost, dlouhé zdvihy pérování, a pohonem všech kol. Plus sklopná korba, odjimatelné sedadla, volant...
První kam jsem
UXV 500 vyslala je plavební kanál plný špinavé vody a bahna po krk. Co mi proletělo hlavou, byla myšlenka mířící k
velkému prostoru uvnitř v kabině. Místa je tu habaděj, jak pro řidče tak i spolujezdce jen ty pásy jsou nepohodlné. Šup s naleštěnou předváděčkou do vody, hladina vody se bouříí, cákám okolo sebe jako kahna, ale
UXV ne a ne utopit. Do kabiny se voda dostala, nohy v suchu nezůstaly, musím je jít vysušit do terénu.
Volant padne do ruky jako ulitý, ale výkon stroji chybí. No co naplat tahle hračka je cílena pro tvrdou
práci v zemědělství, nebo na ranči... Nejde o závodního deciminátora s nabroušeným motorem. I když jde o čistokrevného pracanta, dá se s ním zažít i nefalšovaná radost z jízdy v terénu. Točení na místě umožní tornádovité rozvíření prachu, kola se poddávají terénu, nezakusují se. Na trialové trati se UXV proplétá jako lasička, tam kam se nevejdu to vycouvám zpět. Veškeré ovládání UXV na mě působilo zjednodušeně, pro uživatele který chce od stroje právě a jen práci je toto ulehčení nad očekávání stylové. Na trať se s pracantem nevydávám, během dne se trať rozjezdila a vymleté prahy by ze mě vytřásly duši.
Shrnutí:
- Připojitelný pohon předních kol - řízení zůstává stále stejně pohodové.
- Uzávěrka předního diferencionálu.
- Nezávislé zavěšení zadních kol, pracovalo v tom nejtěžším terénu luxusně, ale na tvrdé rolety při rychlejší jízdě nejsou uzpůsobené. Je to pracák tělem i duší.
- K řízení stačí řidické oprávnění B.
- K dodání výrobce nabízí i bohaté příslušenství: sadu hliníkových kol se silničním obutím, plastovou střechu, zakrytí zadní stěny kabiny, opěrky, elektrický naviják, tažné, přední sklo...
- Cena 218 990 kč
- Pevné bočnice jsou připraveny pro přepravu pily, sekačky, nářadí...
- 498 cm3 jednoválcový čtyřtaktním motor má 36 koní. Maximální rychlost: 72 km. Výkon pro práci dostačující, ale na hltání Km v terénu je pětistovka slabá.
- 32 l nádrž nalezneme pod sedadlem.
MXU 500 IRS 4x4 DX
Vodou chlazený čtyřtaktní 4-ventil, se vstřikováním paliva a maximální rychlost 94 Km/h mluví samo za sebe. Vlajková loď MXU 500 IRS 4x4 DX se suveréně vyznačuje nezávislými nápravami, elektricky přepinatelným náhonem předních kol a hliníkačema. Navíc tento model disponuje extra sedačkou pro spolujezdce s opěrkou a madly.
Pohodlný dlouhý jezevčík, při testování se do zatáček snadno přetáčí. Při sepnutí 4x4 doslova a do písmene zbetonovatělo řízení, zatáčení vyžadovalo velký přísun energie. Byl to takový silový troj boj. Oproti starším modelům, má novinka pokročilejší/vylepšenější podvozek, který pobere všechno do čeho sním vletíte.
To co mozek zvládl, to 4x4 vyjela, i s delším provedením stroje se neštorcovala ve výjezdech, hladce vše prochroupala. I ve dvou se s MXU 500 IRS dalo spouštět do sjezdů, spolujezdec má na výběr držení se řidiče nebo madel vedle sedla. Mě tyto madla nepřišla tak fantastická, raději se držím řidiče. Sedadlo spolujezdce je mírně vejš, změkčené se zadní opěrkou pro zpříjemnění jízdy. Jediné co mi u této 4kolky vadilo bylo boční zakrytování motoru, které mi překáželo u pravé nohy.
Propracovanější displej dostal hranatější vzhled, zobrazuje - stav paliva, hodiny, motohodiny, kontrolky, zařazení rychlosti, vyobrazení uzávěrky... Po okrajích displeje jsou uložené kontrolky světel dálkových, klopených. Jak varovky tak i blikny mají samostatné vyobrazení v horní části displeje, sepnutím blinkrů se zaktivuje doprovod zvukového upozornění. Pod sedlem je šikovně umístěné nářadí, které je přidělané tak aby se zbytečně nešmrdolilo, vzduchovej filtr, baterka, relátka,kabeláž, ale ale není tu žádný volný prostor pro umístění lékárničky. Plasty jsou přizpůsobeny výpravám při kterých je potřebná rychlá manipulaci. U tohoto modelu Kymco vyniklo snadným přístupem ke komponentům, snadným odstrojením a volným místem k přístupu.
Shrnutí:
- Hliníková kola v černém matném lakování o rozměru 14" obutá do bačkorek maxxis Big Horn, to jsou botky pro pořádné expedice.
- Jízdně bych tuto 4kolku zařadila na expedice a na delší vyjížďky, a nebo pro zapřažení v práci
- Při jízdě ve dvou se může spolujezdec v klidu kochat krajinou, opěrka zad přijde vhod.
- Při sepnutí 4x4 si namasírujete svaly, bez hrubé síly nezařadíte.
- Gripy řídítek se mi zdála příliš tvrdé.
- Zrcátka se neponula ani v pojezdech na rozbytém tankodromu.
- Přední i zadní nosiče snesou dostatek KG na vaší bagáž.
- Halogenové světlomety, bych oznámkovala jednočkou podtrženou. Protáhlé slzy svítí prvotřídně.
- Design jde s dobou.
- Odskoky při doskocích, se nekonaly.
- Cena 169 990 kč
Maxxer 250
Malej cvrček, který nabídne
mladému jezdci mezistupeň mezi silnějšíma kubaturama. Na této 4kolce jsem ujela jen pár Km. Jje to sportovní prcek, pro mlaďase. Tři polohy
zařazení, neutrál, rychlost a couvačka. Nic
složitého, ale startování už má své specifika.
Maxxera 250 nenastartujete pokud nedržíte brzdu a nemáte
zařazenou rychlost. Po nastartování se 4kolka rozvrní a stupačky na nohy se
hned hlásí o přidělání nášlapů. V základu
Maxxer nemá nášlapy, což je škoda.
Shrnutí:
- Během jízdy se projevila tvrdším profilem.
- Za řídtky vidím pět kontrolek - voda, neutrál, zpátečka, světla. Ty jsou přehledná, ale co se týče kulatého budíku, tady už je to s přehledností horší. Jeho barevné prokombinování je slabou koncepcíi.
- Prcek pro začátečníka.
- Zrcátky si jezdec snadno nafackuje.
- Cena 99 000 kč.
- Startuje se pouze za rychlosti a za zhamntnutí brzdy
MXU 300r obložen kufry Tamarack
Jako poslední se mi do rukou dostala malá kompaktní 4kolka MXU 300r. Nese na nárazníkách německé ocenění nejprodávanější 4kolky minulého roku. Model vyrostl ve všech směrech, desingově jde ve stopách modelů MXU vyšších objemů, dodává se ve dvou provedeních. Jako terénní a silniční verze, která má již v sériové výbavě pohledná alu kola. Při zasednutí za řídítka se na mě směje malý diplej, na kterém jsou vyobrazeny kontrolky - světel, stav paliva, rychlost, km... Při rozsvícení světel jsou kontrolky dobře viditelné, viditelnost se nezastírá ani když slunce pálí jako čert. Tenhle jednoválovej model nám Kymco připravilo s
kuframa Tamarack, přední i zadní kufry pohltí dostatečné množství věcí, potřebných k vaší vyjížďce.
(Zadní kufr může sloužit jako přeprava nepohodlných spolujezdců, můj zadek se do kufru vešel. Nechala jsem se vyštengrovat k blbinám od fotografa, a aby toho nebylo málo hned nafotil důkaznou fotodokumentaci. Dodnes mám na zadku zásek od kufru).
K doladění cestovního sviště přispěly Speeds doplňky, modré padáky na řídítkách a
uzamykatelné víčko nádrže, taktéž laděno do modrých barev. Ačkoli jde o homologovanou 4kolku pro dvě osoby, na tuto 4kolku ověšenou kufry se nenacpou.
Shrnutí:
- Na silnici se 4kolka chovala vyváženě, ale přes maximální rychlost 80 KM/H se ručička nepřehoupla.
- Agilní 4 taktní motor je u této třístovečky dostačující, samozřejmě ne pro náročné uživatele, kteří od 4kolky čekávají brutální zrychlení a rychlosti nad 90 KM/H.
- Pro využití na silnici je MXU sériově vybaven alu koly se silničním obutím.
- Do terénu je svišť vybaven s plechovými disky.
- K výbavě patří i přední a zadní nosič, na kterém se odveze cokoli.
- Kufry Tamarack mají jednodušeji řešený vnitřek, co se týče zadního provedení jednen velký úložný prostor s dvojicí držáků na menší pití.
- Ozvučnění blinkrů bylo slyšitelné i při jízdě, varovky a jednotlivé blikny se od sebe liší zvukovou frekvencí.
- Na cesty po městě a do vedlejších vesnic je MXU připraveno pohodlným sedlem. Pro dva jezdce je tu málo prostoru.
- Speeds kombinace doplňků nadzvihla kompletní vizáž stroje.
- Promokavá schránka na předním blatníku, já bych si sem hodila nářadí nebo něco o co bych se během cestování nebála.
- Cena od 124.000 Kč