Současná generace Blade už není ani zdaleka žádným nováčkem, ostatně první test jsme vám přinesli
22.9.2009, ale to jen dokazuje, jak výjimečný tento model je. Od dob, kdy jsem poprvé řídila Blada uplynula dlouhá doba a nyní tu stojím u nejsilnějšího dvouválcového Taiwanského zástupce TGB taktéž s označením
Blade. Za tu dobu se na modelu hodně zapracovalo a nyní už jako by nebylo co tomuto mastodontovi vytknout. Design si model hrne kupředu svou vlastní cestou, nikoho nekopíruje ani se nesnaží se tvářit jako něco jiného než opravdu je. Blade dostal první a zásadní omlazující kůru s modelem 550, kdy model obdržel nově přepracované přední partie s širší a téměř automobilovou přední masku. Spolu s tím přibyla ostře tvarovaná světla a tento nadčasový facelift si nese i litr až na pár drobných změn (
litr má oproti pětistovce decentně jiný přední gril, pětistovka má žaluzie - litr mřížky). V oblasti předního osvětlení zůstává litr podobný svému slabšímu předchůdci, dvojice dálkových a potkávacích světel tvoří typický a nezaměnitelný vzhled Blada, také tu máme elegantní moderní světla pro denní svícení tvořená úzkými
LED pásky s vysokou svítivostí pod hlavními světlomety. Světla pro denní svícení jsou schovaná v prohlubni přední masky, aby nebyla při jízdě lesem hned na ráně, a navíc je chrání i přední nárazník. Přední nosič zavazadel zůstal tvarově nezměněný.
Když už jsme u inovací, ovladače jsou téměř shodné s půllitrem a ani na displeji se bohužel nezapracovalo. Takže toho, kdo je zvyklý na půllitrový displej, litr nepřekvapí.
Doba litrová je doba litrová:
Nový litr má pod kapotou od základu zcela nově konstruovaný dvouválcový motor OHC 997,1 ccm s válci do V. Kultivovaný dvouválec se vstřikováním paliva poskytuje v otevřené verzi výkon 83
koní. Motor přenáší svůj výkon dále na kola přes zesílenou automatickou dvourychlostní
CVT převodovku s redukcí, která je navržena tak, aby dokázala zvládat vysoké výkony a velká zatížení. Při zdolávání prudkých svahů navíc oceníte vysoce účinnou motorovou brzdu. V praxi to vypadá tak, že si s
dvoumístným mohutným pracantem můžete užít i dost zábavy, a to při vyjížďkách, na expedicích, či při práci s plně naloženým vozíkem dřeva. Motor má i příjemný průběh s čitelným nástupem. Variátor s polohami L/H/N/R nemá při pomalém převodu problém zvládat těžké bahno ani těžký náklad, na rychlý převod dokáže Blade na rovince celkem slušně upalovat.
Tisícovkový Blade je rychlý a rád to dává najevo, v terénu bez problémů vyvine rychlosti okolo 100 km/h a tady zdaleka výkonnostně nekončí.
Drtíme kilometry:
Hned od základu je tento model připraven pro dva jezdce, jeho dlouhá koncepce tak nabízí dostatek prostoru pro oba
(pro spolujezdce je model osazen pohodlnou opěrku, masivními madly a vyvýšenými stupačkami). Řídítka se na dlouhé verzi drží příjemně, při
driftování se do nich můžete řádně položit. Díky otevřenému zadnímu diferenciálu je čtyřkolka dobře ovladatelná, přesuny po silnicích jsou velmi hravé a jen tak tak se udržuji v rámci rychlostí určených legislativou. Náš testovaný model nebyl osazen posilovačem řízení, což u dlouhého provedení kupodivu nebylo ani znát. Pohon všech kol si hravě poradí s jízdou ve vyjetých kolejích či hrubším terénem, zde už pociťuji větší odpor, tady bych posilovač přivítala. V terénu litr majestátně pluje nad terénem, žehlí nerovnosti a dává najevo co má pod kapotou.
Náklony 4kolce vyhovují i při jízdě ve dvou, už jen vyvýšené stupny pro spolujezdce přinášejí lepší zapření nohou, které se hodí při vyvažování. Z kopce se 4kolka ovládala příjemně, a ve výjezdech stroji rozhodně nedochází dech. Zde jsem ocenila hlavně stabilitu a délku čtyřkolky. Dlouhá čtyřkolka se poslušně hrne všude, kam jí posílám, a když šlo do tuhého, stačilo přiřadit předek. Ale těchto chvil bylo velmi poskrovnu, skoro všechny situace jsem v
pohodě vyřešila výkonem motoru.
S TGB Blade 1000 se otočíte doslova na pětníku, k jedinečné
obratnosti čtyřkolky přispívá malý poloměr otáčení. Výkonné hydraulické kotoučové brzdy na všech kolech poskytují přesvědčivou brzdnou sílu.
Pro koho je Blade určený:
Jde o pracovně-rekreační čtyřkolku s mimořádným cestovním talentem. V jednom i ve dvou se s Bladem vyblbnete jak v terénu tak i na silnici. Začátečníci by si měli nejdříve osahat slabší kubaturu než zasednou za tohohle divočáka. Pokročilejší jezdci ocení její všestrannost. Já osobně bych si tuto čtyřkolku uměla představit při hltání kilometrů například v Albánii, kterou bych s tímto mastodontem prošmejdila křížem krážem.
Dvě verze:
- Verze ECO EX 229 990 Kč (vč. DPH) --- Cena pro 8 599 Eur (vč. DPH)
- Verze LUX LX 249 990 Kč (vč. DPH) --- Cena pro 9 349 Eur (vč. DPH)