Nový design
TGB Blade je čtyřkolka vlastně tak trochu nadčasová. Myslím to tak, že její technika - bez velkých technických výstřelků – je založená na nesčetněkrát osvědčeném receptu, ale na druhou stranu má zákazníkům pořád co nabídnout. Blade je pracovně-rekreační čtyřkolka, jejíž klady jsou založené spíše na solidnosti než na módních vlnách. Ale i když technika třeba nezastarává, tak design časem ano. A tak Blade po letech podstoupil omlazující kůru, a s nově přepracovanou přední partií s širší, téměř automobilovou přední maskou a ostře tvarovanými světly je nyní daleko výraznější - zepředu čtyřkolka vypadá jako nějaký malý offroad.
Nový design propůjčuje Bladovi dospělejší a modernější vzhled. Nejvýraznější na předku je výrazná vodorovně členěná
čelní maska s agresivně naštvaným výrazem, ale změny jsou i v oblasti předního osvětlení. Dvojice dálkových a potkávacích světel sice zůstává, a nadále tvoří typický a nezaměnitelný kukuč Blada, ale světla jsou zasazená v nové přední masce, a poprvé se také u Blada objevují elegantní moderní světla pro denní svícení tvořená úzkými LED pásky s vysokou svítivostí pod hlavními světlomety. Světla pro denní svícení jsou schovaná v prohlubni přední masky, aby nebyla při jízdě lesem hned na ráně, a navíc je chrání i nově tvarovaný přední nárazník. Ten už není uprostřed vytažený až nahoru k přednímu nosiči a brejlovitě kolem předních světel, ale končí poctivou traverzou zhruba v polovině výšky předku. Díky tomu vypadá předek faceliftovaného Blada na pohled zranitelnější, ale obětavý crashtest do silné bariéry dřínu obecného a hlohu jednosemenného přestál TGB Blade bez nejmenší újmy.
Přední nosič zavazadel zůstal tvarově nezměněný, ale ubylo trochu z toho železářství vpředu, protože zmizelo několik zbytečných výztuh a také to svislé „zábradlíčko“ vepředu, které překáželo, když jste chtěli na předním nosiči vozit mrazák.
Už dosavadní standardně montovaná kola z produkce TGB předchozím Bladům hodně slušela, ale nový Blade dostal podle mého názoru ještě hezčí nová
14palcová hliníková kola s agresivně lomenými paprsky. Ty jsou nyní ještě více utopené do ráfku a tím lépe chráněné.
Přepracovaná byla také
zadní partie čtyřkolky. Nad dvojicí centrálních výfuků (ty zůstávají beze změny) je nový zadní plastový panel s moderními zadními LED světly. Doposud byla brzdová/koncová světla a zadní blikače samostatné bojové jednotky, ale teď jsou na každé straně sloučená do jednoho integrovaného světla. A aby byl výčet změn úplný, tak to svislé zábradlíčko zmizelo i ze zadního nosiče.
Technika zůstáva
Jak již bylo řečeno, vlastní technika Blada zůstává v podstatě nezměněná. Kultivovaný čtyřventilový jednoválec SOHC o objemu 503 ccm s elektronickým vstřikováním paliva poskytuje v otevřené verzi 40 koní, což bohatě stačí na víkendové výlety i na tahání těžkých přívěsů. Verze homologovaná pro provoz na veřejných komunikacích má ovšem výkon samozřejmě snížený na 14,9 kW. Dvourychlostní variátor s polohami L/H/N/R nemá při pomalém převodu problém zvládat těžké bahno ani těžký náklad, na rychlý převod dokáže Blade na rovince celkem slušně utíkat. Ani při rychlé jízdě čtyřkolka díky pevnému rámu a tuhému odpružení nijak nešněruje a ani se nechová v zatáčkách nevypočitatelně. Variátor zůstává sepnutý i v případě, že při jízdě z kopce úplně pustíte plyn, a otáčky motoru klesnou na volnoběh. Díky tomu můžete stále využívat brzdný efekt čtyřdobého motoru.
Variátor zůstává sepnutý i v případě, že při jízdě z kopce úplně pustíte plyn, a otáčky motoru klesnou na volnoběh, díky čemuž můžete využívat brzdný efekt čtyřdobého motoru.
Elektrické připojování předku 2x4/4x4 převádí přání řidiče do reality jediným stiskem tlačítka na řídítkách, a při testu fungovalo bez problémů. Pro co nejdelší spolehlivost je samozřejmě nejlepší přiřazovat přední náhon až po úplném zastavení, ale v případě potřeby jsem párkrát připojil přední kola i za jízdy, stačí jen ve chvíli připojování nejet střelbu a pustit páčku plynu. Pro ještě větší trakci si navíc můžete 100% uzavřít uzávěrku předního diferenciálu, samozřejmě také elektrickou.
A když už je řeč o tom, co zůstalo, tak ze starého dobrého Blada zůstaly například i obě uzamykatelné schránky na rukavice nebo rakvičky se šlehačkou ke sváče v předních blatnících.
Krátká verze
Podvozek jednosedadlové (i dvousedadlové) verze je z továrny naladěný mírně do tuha, ale nikoli zase tuze na tuho, navíc lze jednoduše nastavit progresivně vinuté pružiny podle libosti díky pětipolohovému štelování předpětí. K pocitu pevného podvozku přispívají i nová 14palcová kola, respektive nižší výška pneumatik. Krátká verze těží ze svých rozměrů zejména co do obratnosti, nebokdyž si třeba chcete užívat zatáčky driftem. Písmena IRS v názvu znamenají Independent Rear Suspension, což jak známo znamená nezávislé zavěšení zadních kol a zároveň to signalizuje, že stroj je v terénu víc doma. Nezávislé zavěšení zadních kol sice obvykle zároveň zvětšuje naklánění čtyřkolky v zatáčce, ale ten pocit ´půjdu přes budku - nepůjdu přes budku´ u Blada pacifikuje příčný stabilizátor.
Přestože krátký Blade není konstruovaný jako dvoumístný, vejdou se na sedadlo dva lidi v pohodě, spolujezdec má i na „kraťasovi“ k dispozici dokonce vlastní vyvýšené stupačky.
Kinetickou energii rozjeté mašiny krotí tříkotoučový brzdový systém s dostatečnou účinností i při zatížení dvěma lidmi nebo při opakovaném brzdění na silnici. Přední kotouče jsou umístěny standardně, v předních kolech, zadní brzda je na
zadním kardanu ještě před rozvodovkou. Kotouč je tak šikovně schovaný před rozzuřenými šutráky, aniž by se tím snižovala světlá výška mezi zadními koly. Tohle řešení sice o sobě dává vědět při ostřejším zabrzdění typickými zvuky, ale tohle je typický projev všech čtyřkolek s brzdovým kotoučem na zadním kardanu a nezávislým pérováním zadních kol. Má to cosi společného s vymezením mechanických vůlí při brzdění, konkrétně vůlí převodů v rozvodovce a kloubech zadních poloos.
LT - dlouhá verze
Měli jsme v plánu testovat obě verze, ale ještě jsme ani nebyli úplně fertig s krátkým Bladem, když se nad Žebrák přihnala z nebes voda a s ní hlavně tma, takže chtít ještě něco fotit už bylo o ničem. Fotky prodloužené verze tudíž nejsou, ale jízdě šero nevadí, a tak přinášíme aspoň pár písemných jízdních postřehů ohledně dlouhé verze. Dvousedadláky jsou dneska „in“. Sdílená radost je dvojnásobná radost, a každý chce mít své pohodlí pro příjemnější cestování ve dvou. A tak není divu, že LT je ta prodávanější z obou verzí Blada. Místa je na Bladu LT pro pilota i spolujezdce skutečně dost. Spolujezdec má k dispozici plnohodnotnou luxusní samostatnou sedačku s opěrkou zad, mohutná madla po stranách a samostatné vyvýšené stupačky, které jsou vyšší než u krátkého Blada. Tam jsou zhruba 8 cm vysoké, ale LT verze mají stupačky na nich ještě nástavec, který celkovou výšku zvyšuje na nějakých 12 cm. Ona vůbec základní výbava TGB Blade 550 LT IRS je celkem bohatá: kromě už dříve zmiňovaných ALU disků, stupaček a druhého sedadla k ní patří například elektrický naviják TGB 3000, plně homologované tažné zařízení včetně elektrické zásuvky, třetí světlo v kapličce, bástry na řídítkách a pancéřované brzdové hadičky.
Kdo žije v přesvědčení, že dlouhý rozvor zhoršuje terénní schopnosti čtyřkolek, tak toho TGB Blade LT přesvědčí o opaku. V terénu se čtyřkolka cítí jako doma, jezevčík suverénně zvládá všechny off-roadové vložky. Delší rozvor znamená vyšší rezervu bezpečnosti ve stoupáních a ve sjezdech, takže i prudké kopce zdoláváte s LTéčkem tak nějak přirozeněji a s méně oroseným čelem. Jedině snad pokud si hodláte dávat každou zatáčku štorcem nebo chcete hledat Jeníčka a Mařenku v tak hustém lese, že byste museli kličkovat mezi stromy od plného rejdu po plný rejd (který je mimochodem velmi dobrý), může být větší délka stroje znát. Nebo taky když se chcete dostat přes nějakou ostrou „střechu“, tak delší dvousitz snadněji tahá břicho po zemi. Ovšem u dvoumístného Blada LT zase TGB zvedla světlou výšku, a tím se tohle manko zase vyrovnává.
Blade LT benefituje ze svého o 17 centimetrů delšího rozvoru při vyšších rychlostech. Řízení je klidné a přesné, a to přesto, že sedadlo spolujezdce je poněkud výše (aby měl spolujezdec lepší výhled dopředu), a tudíž při jízdě ve dvou je těžiště o trochu výš. Jak vidno, ono známé jachtařské ´délka jede´ platí i u čtyřkolek.
Resumé
Na současném našlapaném čtyřkolkovém trhu určitě najdete užitkáče s vyšší rychlostí, s vyšším výkonem, vyšší tažnou sílou, s exkluzivnějším rodokmenem nebo nižší cenou. Ale recept, který tak úspěšně a tak dlouho v Bladu funguje, se jmenuje vyváženost. Faceliftovaný TGB Blade i nadále zůstává naprosto univerzální čtyřkolkou, kterou zvládnou začátečníci ale uspokojí i zkušenější jezdce, čtyřkolkou která zvládne těžkou práci a zároveň s ní můžete vyrazit na výlet, se kterou můžete jet do hospody nebo do Maroka, čtyřkolkou, která umí vzít za práci a přitom nezkazí žádnou legraci.