Mimořádně kompaktní rozměry a kvalitní 4taktní motor OHC se stříkačkou
pod plasty. To jsou hlavní přednosti
Blade 550i LT 4x4, který se přetahuje o početnější rodiny od roku 2007. Tento model charakterizuje designové pojetí, zařazení a hlavně dlouholetá zkušenost výrobce TGB. Hlavní výhodou u tohoto modelu má být motor obohacený o stříkačku, jeho dlouhé pojetí pro příjemnější cestování ve dvou a design opravdu nekolísá, stále drží kamennou tvář a není pochyb o to, že se jedná o jednu z nejpovedenějších masek této rodiny. Masku kryje rám, který je protažen i před přední světla, které brání před návaly větví během vyjížďky. Uzamykatelné víčko nádrže už je tradicí a řadící páka, ta klouže do chlívečků jak se má.
Motor:
Nová varianta se stříkačkou nese označení EFI a šíří se modelovou řadou TGB rychlým tempem. Jako vůbec první redakce jsme měli tu možnost otestovat Blade 550i LT 4x4 s tímto novodobým trendem vstřikového systému. S rozvodem
SOHC, chladičem oleje a objemem
503 ccm vás překvapí velkou porcí techniky a dospělých detailů. Nedávno dostal již zmíněnou posilu v podobě stříkačky. V současnosti jsou stříkačky na vzestupu, čímž se Blade opět přiblížil k lámání rekordů prodejů. Křivka největšího točivého momentu vrcholí spíše ve spodních otáčkách, na vrcholu už motor nepřekvapí a zátah už není tak dravý. Motor musím pochválit zejména za perfektní
kultivovanost a odhlučnění prakticky při jakémkoliv jízdním režimu. Spojení motoru se střiknou bylo dalším povedeným krokem ke kultivovanému projevu při jízdě. Od variátoru sice nemůžete čekat kdovíjak rychlé změny, jasně však dominuje v oblasti plynulosti a tudíž i komfortu jízdy.
Řídítka:
2 parkovací brzdy, nový přepínač 4x2, 4x4 a uzávěrka diferenciálu, elektrický startér, ovládání navijáku, Override, klakson, tvrdší hefty, komfortnější multifunkční digitální panel ve kterém je zakomponováno sepnutí 4x4 nebo 2x4, (otáčkoměr, hodiny, palivoměm, stav palivar ...), podél krajů displejového rozhranní nalézám všechny hlídáčky, čili kontrolky které hlídají stav stroje a při případném maléru jezdci oznámí vzniklý problém.
Řídítka se na dlouhé verzi drží příjemně, celkově se jedná o pohodlnější posezení za přijatelnými řídítky. Při zatáčení řídítka nepřekážejí a při vynuceném manévru se do řídítek můžete řádně položit. Rázy od podvozku se do řídítek jen tak nedostanou, až na přejezdy příčných prahů, kde se mi řídítka vysmekávala z rukou.
Jízdní vlastnosti:
Při porovnání spotřeby paliva se
EFI zdála být přívětivější. Právě jmenovaný atribut s nezávislým zavěšením zadních kol a elektrickou uzávěrkou diferenciálu jsou velmi dobrými předpoklady pro bezstarostnou jízdu v terénu. Pohon všech kol si hravě poradí s jízdou ve vyjetých kolejích stejně jako s nadměrně podmáčeným terénem, ale řízení již klade větší odpor než bych od tohoto stroje očekávala, řídítka chodila ztuha. Tento problém vychází i z jízdních vlastností při sepnutí
2WD, zde se sice nejednalo o absolutně nejtužší řízení, ale pro jezdce s menším silovým fondem se stane Blade silovým trojbojem, u kterého se trošku zapotí.
Pokud řidič nevystaví v nebezpečí spodní část motorového prostoru a důležité podvozkové prvky zavěšení kol, může si dovolit i rychlou jízdu po polní cestě. Také v těchto podmínkách Blade drží stopu, a zadní zavěšení příjemně stabilizuje záď.
Tlumiče jsou u tohoto stroje adekvátní, nastavení předpětí je připravené pro optimální nastavení do zvoleného terénu. Náklony 4kolce vyhovují i při jízdě ve dvou, už jen vyvýšené stupny pro spolujezdce přinášejí lepší zapření nohou, které se hodí při vyvažování. Z kopce se 4kolka ovládala příjemně,
nemusela jsem hamtat po brzdových páčkách, kterým by jen tak mimochodem prospělo změkčení. EFI napomáhá při
rozjezdech, ale i při výjezdech ve kterých stroji nedochází dech. Sice nenastane ohromující zrychlení, ale konstantní rychlost si pevně udrží i na špici kopce. Tříkotoučový brzdový systém s pancéřovanými hadičkami a novými předními brzdovými kotouči o průměru 230 mm pohotově brzdí. Na sněhu se jedná o hravou hračku.
Doplňky navíc:
Nepřehlédnutelným doplňkem je
zadní kufr. Ten se hodí pro delší cestování hlavně ve dvou nebo jednom jezdci, který si sebou potřebuje zabalit polovinu bytu.
Záď 4kolky tím neutrpí a vám se bude i s kufrem cestovat pohodlně. Kufr zároveň slouží i jako opěradlo pro spolujezdce s
pohotovými madly, které jsou připraveny pro snadné uchycení. Úchyty rukou jsou kryty pružnými plasty, které spolujezdce chrání proti náporům větru a zimy. Během nečekaného pádu se z
úchytů spolujezdec dostane na to tata.
Můj názor:
Čtyřtaktní vodou chlazený
1válec OHC má zvýšený kompresní poměr, který optimalizuje a navyšuje chod motoru. V podání stříkačky benzín dávkuje
čistěji a pozvolněji, než je tomu u starších karburátorových verzí. Stříkačka se chovala komorně, dupala do rytmu, který jsem udávala. Prodleva mezi odezvou plynu a motoru nebyla žádná. Avšak si myslím, že s karburátorovou verzí byla větší sranda. Oproti tomu má střikna
větší sílu od spoda, což poznávám hned při rozjíždění. Jak sami prodejci tvrdí opravdu se jedná o „
pracovně-rekreační čtyřkolku střední třídy s mimořádným cestovním talentem. Pro zvládání nástrah v terénu je dokonale vybavena. Elektrická uzávěrka předního diferenciálu, elektricky ovládané připojování náhonu předních kol a moderní zadní nezávislé pérování IRS dvojitými A-rameny se stabilizátorem výrazně přispívají k vynikajícím jejím terénním schopnostem.“
Brzdy jsou trošku zbytečně přitvrzené, nejedná se o jejich nefunkčnost, ale o přilnutí k páčkám, ty brzdí, ale mozek nepobírá, že se páčka nedoklapne k heftu, schopnost brzdit motorem má Blade dobrou. Co však modelu chybí je dostatečné množství maznic. Prachovky jsou chráněny plastovými odrážely, které snesou nějaké rány od kamenů i zátěž bahna. I přes okapotování se během rychlejší jízdy na jezdce i spolujezdce bahno prokouše.
Pro koho je Blade určený:
Jde o pracovně-rekreační čtyřkolku střední třídy s mimořádným cestovním talentem. V jednom i ve dvou se s Blade vyblbnete jak v terénu tak i na silnici, popojíždění při práci zvládá a tahání nějakého toho nákladu taky zvládne. Začátečníci si se 4kolkou porozumí a naučí se na ní o čem že to 4kolky vlastně jsou, pokročilejší jezdci
ocení její všestrannost, trhače asfaltů spíše zklame.