Text: Honza Zajíček | Foto: Honza Zajíček | Video: Honza Zajíček | Datum: 02.07.2020 | Zobrazeno: 7647×
Šestistovkový Blade následuje svého velkého litrového bratra a přichází pro letošní sezónu s drobnými úpravami. Jednou z nich je přítomnost elektrického posilovače řízení, který mi při testu předchůdce opravdu chyběl. Teď je tady a spolu s ním dobře vybavená čtyřkolka za fajn peníze.
Je to taková chytrá horákyně, ta šestistovka. Dělá všechno dobře, zvládne vlastně to samé co velký litr, něco možná i o chlup lépe a ještě je za dobré peníze. A to přitom vypadá úplně stejně dobře a ještě nabídne stejnou výbavu. Právě vzhled je jednou z hlavních společných novinek řady Blade. Základním rozdílem je tu barevné provedení, kde dvouválec sází na základní černou doplněnou o žlutou grafiku a ochranné rámy. Slabší šestistovka místo toho nasazuje k matně černé „áviáckou“ modrou. A nutno říct, že tahle barevná kombinace čtyřkolce sluší. Svůj neoddiskutovatelný podíl na povedeném vzhledu mají samozřejmě také přední matrixové LED světlomety a nová maska chladiče, která jde kvůli čištění snadno sundat. Výraz je výrazně agresivnější a ostré hrany se zkrátka k silně mašině hodí víc, než kulatý obličej. Výrazným designovým prvkem jsou i nosiče, které zůstávají stejné jako v předchozí generace a to samé v podstatě platí i o celém designu zadní části stroje, kde se udály opravdu jenom drobné retuše.
Nechme ale vzhled vzhledem, ten si ostatně prohlédnete na fotkách, a pojďme se podívat na zoubek technickým vylepšením. Ty jdou také ve šlépějích královské kubatury a míří hlavně za ještě větší odolností stroje. Zesílená je konstrukce variátoru, kde najdete komponenty z japonských továren, a odolnější jsou také uložení A-ramen z materiálu DuPont. Jedním technickým prvkem se ale vlastně ještě vrátíme ke vzhledu, protože s upraveným zevnějškem souvisí také zvětšené nájezdové úhly. Zbytek základní výbavy provedení LTX EPS 4x4 obsahuje téměř vše, co byste při práci v krkolomných podmínkách mohli někdy potřebovat.
Od elektronických uzávěrek obou diferenciálů a připojitelnému pohonu předních kol přes posilovač řízení až k nitrogenovým tlumičům EVO nebo vodotěsnému navijáku 3000lbs. Potěší také dvě uzamykatelné schránky na drobnosti, 12V zásuvka a také to, že se nemusíte starat o praskající žárovky. Kolka svítí kompletně LEDkami. Na závěr nám už zbývá jen ten posilovač řízení. Ten je stejný jako u větší verze a nabídne celkem tři úrovně nastavení, takže si každý vybere to své. Dost už ale povídání, pojďme se svézt!
Za řídítky najdete osvědčený pracovní prostor, kde se prakticky nic nezměnilo. Dokonce i budík je stejný jako u předchozí generace a vlastně proč ne. Je přehledný a jsou tu všechny základní údaje, které potřebujete. Takže zmáčknout brzdu, startér a jedeme. Jednoválcová šestistovka se probouzí bez náznaku zaváhání a po nastartování mě přivítá příjemným chodem s minimem nepříjemných vibrací. Dokonce mi ihned po rozjetí a při jízdě v nízkých otáčkách připadne příjemnější než velké dvouválcové véčko, které jsem tu jel před několika měsíci. Pro přesné objektivní porovnání by to ale chtělo mít čtyřkolky vedle sebe. Hodně podobná je velkému bratrovi jízdní pozice, když je stroj mezi kotníky pocitově o chloupek širší, než by mohl být, protože je máte nepatrně dál než kolena. Pro „pantátovský“ styl ježdění to nevadí, kdo ale rád drží stroj mezi koleny, ten si všimne, že by to mohlo být o kousíček lepší. Ale je to jen věcí zvyku a rozhodně to není nic nepříjemného. Prostor pro chodidla je tradičně královský, v tom má samozřejmě prsty dlouhý rozvor přizpůsobený pro pohodlnou přepravu řidiče a spolujezdce. Pro něj je tu přichystané královské sedlo s rozměrnými madly, ale na to už jsme u Blada zvyklí.
Dlouhý rozvor je kromě velkého životního prostoru synonymem také pro stabilitu. Té se dočkáte i na asfaltu, kde musíte teprve ve vyšších rychlostech schválně zavrtět řídítky, abyste se dočkali klasické čtyřkolkové samby. Věc, kterou oceníte na pevném podkladu, dvakrát tolik potěší mimo něj. Stabilita, se kterou kolka zdolává překážky, je příkladná, a když si zapnete uzávěrku zadního diferenciálu, užijete si dlouhých dobře kontrolovaných driftů, takže se i s tímhle pracantem dočkáte zábavného, adrenalinem nasáklého svezení. Jenže co techničtější sekce mezi stromy? Neutrpí ovladatelnost čtyřkolky tady? Vůbec se nemusíte bát. Díky posilovači řízení, který jsme měli nastavený na maximum, zvládnete čtyřkolku i v těžkém terénu v pomalých rychlostech řídit levou zadní. Díky své váze a lehkosti řízení působí mezi stromy dokonce mnohem menším dojmem, než jakým na vás dýchne při prvním pohledu.
Jediná věc, která by ve stísněném prostoru mohla být o něco lepší, je rejd. Při focení jsem si i na celkem širokém plácku musel většinou couvnout, ale to díky slušné převodovce a řazení nebyl zase takový problém. A problém by to nebyl ani v těžkém terénu. Čtyřkolka je tradičně vybavená tlačítkem override na levém řídítku, které i při zpětném chodu dokáže poslat na všechna kola plný výkon. Když k tomu připočtete pohon 4x4 a uzavřené oba diferenciály, není moc věcí, které by vás mohly překvapit. Svou zásluhu na tom má samozřejmě i motor. Byť je to „jen“ šestistovka, má výkonu na rozdávání. Ostatně není to tak dlouho, kdy tenhle objem byl nabízeným vrcholem. Jasně, možná že tu není ohromující zrychlení jako u litru a když za čtyřkolku zapojíte vozík s pískem nebo dřevem, tak ho možná pocítíte, ale pořád tu není situace, kterou by mašina nezvládla. Šestistovka má zkrátka dostatek výkonu jak pro práci, tak zábavu a problém nejsou ani silniční přesuny ve dvou. Při nich motor neotravuje žádnými nepříjemnými vibracemi. Mimochodem, nenechte se zmást. Celou dobu tady mluvím o šestistovce, ale přesný objem motoru je 561 kubíků, stejně jako u předchůdce. Na motor se prostě skoro nesáhlo, ale oni asi i na Tchajwanu vědí, že 42 koní a 53,6 newtonmetrů je pro 444 kilogramů těžký stroj tak akorát.
Pořád mluví o cestě dopředu, dozadu, zrychlování, ale jak je na tom opačná činnost, tedy zpomalování? Velmi dobře! Za páku na levém řídítku se při vyšších rychlostech teda nesmíte bát trošku vzít, pak se ale dočkáte razantního a adekvátního brzdného účinku, který mi teda po pravdě u většího sourozence trošku chyběl. Svůj podíl na tom mají i opletené hadice brzdového systému a stejně spokojený jsem byl i při brždění pedálem na podlaze. Účinek se pěkně dávkuje, zkrátka nic, na co by se dalo dívat křivým pohledem.
Šestistovkový Blade je prostě dobrý kup. Úspora oproti velkému litru je veliká, přitom se o moc neochudíte. Motor je dostatečně silný, ovladatelnost příkladně jednoduchá a díky dobré výbavě se nemusíte bát, že by se vám kamarádi smáli kvůli levné „holé“ verzi. Tu ale mimochodem v nabídce ASP Group také najdete, i když to slovíčko holá patří do velkých uvozovek. Je to totiž úplně stejný Blade 600i, se stejným pohonem, uzávěrkami, navijákem, hliníkovými disky nebo kvalitním odpružením, jen mu chybí posilovač řízení. Ale těch patnáct ušetřených tisíc podle mě za tu dřinu navíc nestojí. A je to hlavně ten posilovač řízení, který jsem minulé generaci vytýkal. Jako by mé námitky v továrně vyslyšeli, máme ho tady a spolu s ním i pěkně vyladěnou čtyřkolku.
21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...
02.03.2018, Redakční testy
Šestistovková „čepel“ je nástupcem populárního Blade 550, sportovně užitkového pilného pracanta, který si nechal dost lí...
20.02.2024, Redakční testy
Litrový dvouválcový Blade už je v nabídce TGB nějaký ten pátek, a protože to je slušná mašina, není třeba nic zásadně mě...
21.07.2023, Redakční testy
Kategorie šestistovkových čtyřkolek je obrovsky nabitá a jsou to vlastně ty nejlepší a nejsilnější jednoválce. My jsme v...
29.11.2019, Redakční testy
Řada Blade je u taiwanského výrobce TGB stálicí a stejně tak už se dá mluvit i o dvouválcovém litru. Ten se pro letošní ...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
TGB BLADE 1000 LTX MAX EPS 4x4: Podsaditý manekýn
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:2.09s