Target se na prodejně tvářil tak sportovně, že jsme podlehli a vzali ho spolu s dvěma dalšími ryze sportovními stroji z nabídky
Motocentra Žebrák protáhnout na nedalekou motokrosovou trať. Motor se rozbušil na první otočení startéru a dal o sobě vědět řezavě dunivým zvukem, který dokonale sedí k „trendy“ charakteru stroje, jen při jízdě k tomu ještě dost slyšet hučení variátoru. Už jen zařadit H, pořádně vzít palcem za páčku plynu a můžeme vyrazit. Na mokré trávě u parkoviště se zadek stroje díky absenci diferenciálu okamžitě ochotně utrhne a neodolám, abych si nenakreslil několik koleček, ale pak už hurá na kopcovitou crossovou trať.
Už po prvním dvou seznamovacích kolech je ale jasné, že „není všechno zlato, co se třpytí“. Zdánlivě nabušený sportovní stroj ve svých útrobách skrývá spíše
užitkový charakter. Spolu s Targetem tu totiž kroužil ještě jeden ryze sportovní Access a vyloženě závodní záležitost
ATK 450 a ve srovnání s nimi neměl Target šanci. Na
ostré trati plné rolet a lavic se rychle projevilo slabší odpružení s vyšším podílem neodpružených hmot, které nestíhalo kopírovat extrémně terén a dávalo toho dost vyžrat jezdci do rukou. Zároveň také výkon motoru ve spojení s variátorem se na rozbahněné trati trochu trápily a při výjezdech ze zatáček do rozbitého kopce tam dost koníků chybělo. Po přepnutí na pomalejší převod L se ale zase čtyřkolka trápila a přetáčela v rychlejších pasážích.
No dobrá, přestaneme stroj trýznit v prostředí, kam ani zdaleka není určený, a vezmeme ho vedle na polní cesty, do lesa, případně zkusíme, kam se vydrápe na navezených haldách. Rázem je všechno jinak a místo trápení
přichází radost. Target se dá na polňačkách pořádně rozehnat a i ve vyšších rychlostech skvěle drží směr, přitom ale ochotně reaguje na každý povel řízení. I přes vyšší hmotnost 280 kg, která prozrazuje jeho zařazení do sféry pracovních čtyřkolek, není zatáčení těžkopádné. Těžiště je ale přeci jen o něco výše, takže občas mají kola na vnitřní straně zatáčky tendenci jít do vzduchu, zvláště při vyšších rychlostech, kdy se nepodaří utrhnout zadek do smyku.
Také
skoky nejsou právě silnou stránkou Targetu, při dopadu jde na zem jako první těžší předek a brzy zaprotestují dorazy, takže výlety nad zem raději podnikejte jen výjimečně. Na druhou stranu ale při rychlostních radovánkách oceníte odkrytou stavbu a mnohem intenzivnější
pocit z jízdy než u pracantů s mohutným předkem a kompletně zakrytýma kolama.
Po zapojení náhonu na
všechna čtyři kola zatáčení logicky trochu ztěžkne a jezdec by při manévrování v lese občas uvítal větší rejd. Co se prostupnosti týče, absence nezávislého zavěšení zadních kol je zde trochu limitující, ale i tak se vyřádíte do sytosti a vydrápete se všude, kam vyjedou vaši kámoši na pracovních ATV. Rozdíl poznáte jen v bahně, kde by se pravděpodobně ukázala nevýhoda sportovních pneumatik oproti pracovním šípákům, zejména pak na přední nápravě, kde obuté sportovní gumy určené pro dobré vedení sportovního quadu trochu neutralizovaly pohon přední nápravy. Co se
brzd týče, jde o slušnější průměr který vás v pohodě podpoří na silnici i v terénu. Občas mi v kopcích trochu chyběl
výkon motoru, ale to může být naopak výhodou pro nevyježděné čtyřkolkáře, navíc v nabídce je i model Target 525 a je jen o pár korun dražší.
Jaký je závěr? TGB Target 425 4x4 je do značné míry záležitost zaměřená na
image, která ale dokáže zajímavým způsobem skloubit charakter sportovních i pracovních čtyřkolek. Tato výhoda se ale dá chápat i jako nevýhoda - na závodní trati se Target nemůže měřit se
sportovními stroji, po pracovní stránce zase nebude konkurovat ryzím
pracantům - třeba už jen kvůli tomu, že dopředu nic nenaložíte a zadní nosič je také spíš na batoh než na klády. Takže pokud máte v kurníku slepičku, co snáší zlatá vajíčka, určitě bude lepší vzít půl mega a pořídit jednoho sporťáka a jednoho pracanta. Pro nás normální smrtelníky ale může být Target zajímavým řešením, jak skloubit užitnou hodnotu se zábavou z projížděk. Díky široké nabídce doplňků od českého dovozce si navíc můžete charakter svého Targeta
posunout, kam budete chtít - chcete víc do sportovna? Pořiďte mu závodní hliníkové nášlapy. Chcete z něj mít pracanta? Je tu naviják, závěsné zařízení.