První setkání s Thunder Catem je
opravdu impozantní, už tak obrovská čtyřkolka je na pásech ještě o třetinu větší a budí respekt. Arctic Cat je vyšší a širší než vedle stojící Can-am Outlander na pásech
Apache. Celkově svými tvary působí
mohutnějším dojmem. Celému designu vévodí maska podobná Jeepu chráněná velkým rámem. Ale o čtyřkolce už
bylo napsáno mnoho, takže se raději podívejme na pásy samotné.
TJD je kanadská firma, která už vyrábí pásy nejaký ten pátek. To se samozřejmě projevuje na vývoji pásů. Model Xgen III je momentálně technologicky na vrcholu a jako jediný má systém odpružení simulující pneumatiku. Nebudeme ale předbíhat. Konstrukce pásů je ze
všech pohledů zajímavá. Hlavní převod pásů je uložen na třech ložiskách, což by mělo zaručovat maximální odolnost. Zajímavá je i informace o
minimalizaci valivého odporu při zachování maximální trakce a ovladatelnosti pásů. Pásy jsou vyrobeny jako „four seasons“, tedy pro celoroční použití. Jejich konstrukce umožňuje provoz na sněhu, v bahně, na písku, šotolině, atd. Pásy nemají problém ani s přejížděním kořenů a kamenů. I na suchu by měla být zajištěna perfektní ovladatelnost.
Nejlepší ale bude, když se přesuneme od technických údajů
do hlubokého sněhu. Mačkám startér, obrovský V twin bez protestů naskakuje a já ukrajuji první metry. Jakmile je pode mnou dost sněhu, mačkám páčku plynu a první údaj z brožury o rychlé reakci a malém valivém odporu se potvrzuje. Akcelerace je opravdu impozantní. Všude okolo létají gejzíry sněhu a ačkoliv jsem před rokem psal, že pásy jsou
hlavně pro práci a těžký terén, nikoliv na zábavu,
měním teď názor. Každý průlet zatáčkou mě baví čím dál víc a žádný výjezd v
Milovicích nedělá Arctic Catu problémy. Na co si ale musíte s pásy dát opravdu pozor je brzdění. Stačí pustit plynovou páčku a čtyřkolka okamžitě prudce zpomaluje, tedy zejména pánové by si měli dát pozor.
Mnohem víc než jízda po rovině by Vás ale měla zajímat schopnost pásů tlumit rázy. Ta se skrývá pod nápisem
STS4. Nejedná se o klasické tlumení, ale pouze odpružení, které by mělo simulovat pružnost pneumatiky při jízdě na kolech. Klasické tvrdé pásy totiž přenášejí rázy
přímo do tlumičů a trpí jak jezdec, tak samozřejmě i technika. Pro představu si zkuste porovnat jízdu na normálně nahuštěné pneumatice a na přefouknutých kolech, podobný rozdíl by měl být i mezi klasickými pásy a TJD.
Na tankodromu není nouze o rozbité terény a musím přiznat, že ve srovnání s ostat
ními pásy, které jsme ten den testovali, je jízda opravdu o něco příjemnější. Na tom mají ale samozřejmě zásluhu i
tlumiče FOX, kterými je Arctic Cat osazen. Přímá jízda tedy není problém, ale kromě ježdění rovně je třeba i zatáčet. Arctic Cat 1000 je známý svou
propracovanou geometrií předku, která umožňuje pohodlné řízení. S pásy je to samozřejmě o něco horší než na kolech, ale ani tak nemusíte při otáčení na místě nebo v pomalé jízdě na řidítka vyvinout extrémní sílu. Zatáčení není samozřejmě tak snadné jako u Can-amu s posilovačem, ale stále se dá mluvit o pohodlné a příjemné jízdě, která vás po dvaceti minutách neodrovná.
Přední pásy mají poměrně malou styčnou plochu a jsou hodně zvednuté dopředu, což umožňuje překonávat opravdu velký nájezdový úhel a nepodařilo se mi
narazit na překážku, kterou by nebylo možné překonat - nepřijedete-li tedy ke kolmé zdi, vyškrábete se opravdu téměř všude. Díky nezávislému zavěšení všech kol je hodně zajímavé i křížení pásů, kdy zbytečně neztratíte trakci tím, že by byl některý z pásů odlehčený, nebo nadzdvihnutý.
Pásy TJD Xgen se samozřejmě vyrábějí s adaptéry pro
všechny běžné modely pracovních čtyřkolek. Dostupná je i verze pro sportky, která má místo předních pásů lyže. V obou verzích se jedná o zajímavou
alternativu pro zimní období a extrémní terény, která je nejen výkonná, ale i zábavná. U TJD je příjemná i cena, která se za celou sadu na pracovní čtyřkolku zastavila na 89 000 s daní.