Text: Quadmania.cz | Foto: Camso | Datum: 20.12.2023 | Zobrazeno: 1367×
Ne snad že byste museli propadat módní mánii, když v poslední době vidíte na polích tolik velkých traktorů přezutých z pneumatik na pásy. Ale nelze pomíjet fakt, že zejména pro majitele horských chat a chalup jsou pásy na čtyřkolku geniálním řešením, které ze sněžného skútru dělají nepotřebný kus nábytku. A navíc nejsou jenom na sníh!
Předním světovým výrobcem pásů je kanadská značka Camso, kterou na našem trhu distribuuje společnost ASP Group. Pod tu patří i výrobce pásů TJD a obě tyhle značky potom vlastní Michelin, takže je vše tak říkajíc pod jednou střechou. Každopádně ač Camso může působit jako výrazný mladíček, je to jenom tímhle označením, protože dřív se značka jmenovala Camoplast a založena byla již před více než 40 lety, takže toho o pohybu v terénu a především na sněhu ví víc než dost. Nepřekvapí proto, že dokáže nabídnout řešení skoro pro každou čtyřkolku nebo UTV. Všechny pásy mají silniční homologaci a nejsou určeny pouze na sníh, což z nich dělá o dost univerzálnější řešení, než je sněžný skútr, který je bez bílých závějí prostě nahraný. Pásy se totiž hodí všude tam, kde je potřeba rozložit váhu, abyste se nebořili, takže i do bahna nebo písku, a navíc fungují v pohodě i na silnici. Zkuste jet po asfaltu se sněžným skútrem… Pásy jsou univerzální, čtyřkolku prodáte, pořídíte si jinou a stačí vám dokoupit si akorát adaptér na daný typ (13 990 Kč) a můžete drandit vesele dál.
Camso nabízí tři řady pásů pro čtyři druhy použití. Co to znamená? Že jedna řada je společná pro čtyřkolky a UTV, nic víc za tím nehledejte. Pásy jsou navíc univerzální, Každopádně ten nejlevnější (84 990 Kč) základní model ATV R4S je určený výhradně pro lehké čtyřkolky s motory mezi 300 až 500 cm3 a je rozhodně skvělé, že Camso myslí i na ty, co doma nemají nějaký výkonný těžký dvouválec. Na lehkou čtyřkolku stačí relativně úzký pás o šířce 203 mm vpředu i vzadu a dvojice pojezdových kol na přední i zadní nápravě. Hnací kola jsou optimálně zpřevodovaná pro slabší motory, takže se nemusíte bát, že svůj stroj budete přetěžovat.
Nejuniverzálnější jsou pásy nazvané X4S, které seženete v provedení ATV i UTV. Hodí se pro čtyřkolky už od 300 cm3, ale největší smysl samozřejmě budou dávat na těch větších šesti, osmistovkách či litrech. V případě UTV provedení počítejte s použitím na těch menších side-by-side autíčkách s objemem motoru do 700 kubíků. Jak za čtyřkolkové, tak za útévéčkové provedení dáte shodných 119 990 Kč (plus adaptér) a za svoje peníze dostanete pásy nejnovější generace s dost jinou konstrukcí, od pohledu bytelnější. A nejde jenom o masivní ocelový rám, také jsou tady už čtveřice párů pojezdových kol a mnohem širší pásy, vzadu dokonce o šířce 318 mm. Přední pás je s 292 mm o něco málo užší, ale z uživatelského hlediska je mnohem důležitější to, že má úplně jiný design: zatímco zadní pás je plochý (Flat), tak ten přední nese označení Flex-Track a jedná se o robustní pás s pružnými boky a mírně zakřiveným profilem, který čtyřkolce dává podstatně lepší ovladatelnost a přesnost řízení a tím pádem i pohodlí pro řidiče.
Pro majitele těžkotonážních UTV, třeba s velkými dieselovými agregáty, je potom určen pás označený UTV 4S1. Samozřejmě že ho můžete namontovat i na menší útévéčko, ale primárně ho budete kupovat spíš na nějaký ten „malý tank“, však je také nejdražší – 149 990 Kč. Výrobce o něm říká, že zcela nově definuje špičkové vlastnosti za všech podmínek. Také tady je na předku pás Flex-Track, ovšem ten je podpořen jen trojicí párů pojezdových kol, ta jsou však uložena výkyvně v pryžových pouzdrech a mnohem lépe tak tlumí nárazy, tak je hladší a klidnější. Za stejným účelem jsou tady i velká bantamová vodicí kola, samozřejmě plná, bez nafukování a potenciálního problému s proražením. Prostě nejvyšší liga pásů, s nimiž vaše UTV nezůstane stát v žádném terénu. Leda by vám došel benzín nebo nafta…
10.11.2023, Představujeme
Pneumatiky nové značky Bulldog si rychle našly cestu na náš trh, resp. na naše čtyřkolky. Seženete je v mnoha rozměrech ...
18.11.2021, Představujeme
Člověka nížinného, který svou čtyřkolku používá na chalupě u Kolína rekreačně k projížďkám po okolí, sněžné pásy tolik n...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.70s