QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Yamaha Grizzly 450 vs. 550

Text: Marek Hrodek , Matěj Oliva | Foto: Jiří Jevický | Datum: 10.01.2009 | Zobrazeno: 35210×

Jízda

Za řidítky poznáte rozdíl mezi oběma čtyřkolkami. Na 450 máte přeci jen o něco méně prostoru, ale opět je to dáno hlavně tím, že jsem právě sesedl z pětpade, která patří mezi největší čtyřkolky od Yamahy. Mimochodem do stejného podvozku je montován i motor o obsahu 700ccm modelu Grizzly 700. Co do šířky jsou obě čtyřkolky bez problémů, stupačky poskytují dost velkou oporu a nohy z nich nekloužou. Sedačka je tvrdá tak akorát a dá se po ní i celkem slušně přesouvat. Ovladače jsou standardní a vše je na svém místě. Palubní deska je čitelná a volba kapličky s displejem před řidítky, tedy napevno, má své opodstatnění.
Mačkám levou brzdovou páčku a tlačítko startéru. Motor bez problémů naskočí a při lehkém přidání plynu se ochotně točí. Pokud by se Vám podařilo vybít si baterku, tak menšího Grizzlíka nastartujete i pomocí ručního startéru, chce to ovšem trochu cviku. Čtyřistapadesátka zní zatím slibně. Dávám tedy plný plyn a zadní kola se protáčí, první zatáčku projíždím bokem, což je jasný signál, že dnes se nudit nebudeme. Zkouším připojit předek (lze to i za jízdy, jen nesmíte přidávat plyn), jízda se uklidňuje a ATV najednou drží určenou stopu. Na rychlé ježdění čtyřkolka ale není stavěná, i když při silničním přesunu pelášila 90 jako nic, jen v zatáčkách byla třeba obezřetnost, tohle prostě na silnici není. Podobně se na asfaltu chová i Grizzly 550.
Pojďme vyzkoušet, kam až se dokáže vydrápat. Žádná z milovických roklí nebyla překážkou, i když v rozbahněných a zasněžených výjezdech bylo třeba zapojit i uzávěrku, aby se Grizzly vyškrábala na vrcholek. Při sjezdu dolů pak dokonale zafungovaly brzdy a síla motoru, tady není co vytknout. Kde má tahle ATV rezervy, je podvozek. Je poměrně tvrdý a rychlejší jízda po nezpevněném povrchu dá hodně zabrat, navíc oproti své větší sestře postrádá posilovač řízení. U čtyřkolky s nezávislým zavěšením bych čekal poněkud větší progresivitu. Naproti tomu na 550 si připadáte jak v bavlnce, podvozek je perfektní, je dostatečně měkký, ale zároveň dává dobrou odezvu a třeba i řízený smyk se nechá perfektně ovládat. Navíc vám odpustí i nějakou tu chybu, když si třeba troufnete na větší výjezd, než jakému odpovídají Vaše schopnosti.
Motor je točivý a samozřejmě silnější než u 450, ne však nějak dramaticky. Yamaha pro letošek motor kompletně přepracovala a rozhodně mu to prospělo. Zcela nový motor se díky čtyřventilové technice ochotně vytáčí a reakce vstřikování na přidání plynu je příkladná. Reakce na plyn je okamžitá a ve výjezdech vás rozhodně dřív začne limitovat trakce a jiné fyzikální zákony než výkon.
Samostatnou kapitolou je pak EPS – tedy elektronický posilovač řízení. Před testem jsem ho na ATV považoval za zbytečnost, ale po svezení na téhle Yamaze na něj nedám dopustit. Stokilometrová rychlost na tankodromu se dá udržet v jedné ruce a manipulace za jízdy je dokonalá. Systém pomáhá řidiči úměrně síle, kterou působí, a rychlosti stroje. Na místě tedy řízení změkne a ve vyšších rychlostech jedete takřka po kolejích. 
Ochrana jezdce je na obou strojích slušná, fotkami se nenechte zmást, brodivost je obrovská a tak jsme se namočili všemi způsoby. No a co téhle 550 vytknout? Možná jen nadmíru pohodlný podvozek. Ale je třeba připomenout, že tohle není stroj na závodní tratě (i když offroad marathon by mu slušel), ale na těžkou práci v nejtěžším terénu, kde se rozhodně neztratí. Další věcí, která mě trochu zaskočila při nočním návratu, byla mizivá účinnost předních světlometů. Je možné, že je třeba je seřídit, ale rozhodně bych přikoupil přídavná světla. Nepochybuji, že je v katalogu příslušenství najdeme.


Závěr

Rozdíl mezi těmito stroji je na jednu stranu malý a na druhou stranu obrovský. Z hlediska užitné hodnoty jsou na tom oba stroje podobně. Pokud budete potřebovat uklidit sníh, vytrhnout pařez, nebo odtáhnout dřevo, poslouží vám oba stroje stejně. Rozdíl v objemu motoru rozhodně není tak markantní. Čtyřkolky se při pracovním využití liší především v tom, že na 550 nebudete unavení ani po celém dni ježdění a všechno tam jde o něco snadněji. Vyplatí se tedy připlatit si za vlajkovou loď Yamahy? To už záleží na vás, obsahu vaší peněženky a míry komfortu, který od ATV vyžadujete. Troufám si říct, že co do užitku není rozdíl kubatury velký.

Pokračování článku: Názor druhého redaktora


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: Známkováno: x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

Yamaha Grizzly 450»
Yamaha Grizzly 550»

Další články sekce Yamaha

Yamaha Raptor 700

03.12.2015, Redakční testy
Po celá léta byl nejprodávanější model od Yamahy Raptor 700 poháněn silným a spolehlivým kapalinou chlazeným motorem o o...

Od nákupu po stavbu - Yamaha YFZ 450

01.08.2013, Redakční testy
Bude stejnou rodinou ikonou jako Yamaha 700? No, uvidíme. Tento test pojmeme celý naruby, nejdřív se zaměříme na koupi o...

Yamaha Grizzly 734 4x4

28.09.2011, Redakční testy
Píst Wiseco, ostřejší vačka, větší ventily se silnějšími pružinami. To vše sladěno s PwC páté generace s lambda sondou a...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď

29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...

První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladiatorů od CFMoto

01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...




English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.14s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce