Nevím, jak moc lidí bude zajímat můj
názor ne-závodníka, tedy spíše člověka, co se s těmito strojí už nějakou chvilku sžívá a spíše je i používá v běžném životě jako zábavní prostředek a
občas i jako pracovní nástroj. Ale k tomu jsou přesně tyto stroje ATV určeny. Proto myslím, že moje postřehy jsou důležité právě pro stejnou skupinu lidí jako já.
Design
Když hodnotím vzhled těchto pracovních strojů,
jednoznačně vede pětpade. Už jen ta červená barva tak nějak podporuje líbivější křivky. I hrubší nástřik nosičů jak vpředu tak vzadu mi tak nějak víc sedí u většího bráchy. Ale od prvního pohledu se mi nelíbí vyšší řidítka na větším „Grizzlíkovi“ a jakoby bachratější tvary. To vše se mi zas na pohled zamlouvá na čtyřipade. Nižší stavba a menší rozměry, které určitě budou důležité pro proplétání v lese.
Praktická zkouška - Na oba stroje jsme bez problému dokázali naložit
4 basy (dvě dopředu a dvě dozadu)s pivem a dvě velké tašky se spoustou dalšího vybavení pro kolegu na narozky. Musím podotknout, že bez problémů by se další velké tašky klidně daly umístit i na přední nosiče.
Pak už mě nenapadlo co víc tam nacpat a spokojil jsem se s tím to výsledkem ;-). Ovšem litovali jsme toho, že oba stroje jsou otypovány jen jako jednomístné, i když se dva lidi na stroj vejdou. Na oba stroje lze dokoupit
homologační sadu a tedy získat RZ/SPZ a pustit se s ním bez obav i do silničního provozu. Moje prvotní představy co je podle prvního pohledu pro mě lepší se mi
okamžitě změní po usednutí na 450.
Stroj je na mou standardní postavu lehce menší a kolena mi dosednou na přední plasty a levé koleno naráží na řadící páku a pravé si opřu o kruhový uzávěr úložného prostoru. Musím se proto posunout více dozadu a nižší řidítka, která se mi od pohledu líbila více, po usednutí signalizují, že tady pro mě ergonomie nebude úplně 100%.
Když přesednu na pětpade, jsem úplně jinde, vše padne do ruky úplně samozřejmě a právě i ty bachratější tvary mi v sedle nepřijdou až tolik „tlusté“ a navíc právě zvýšená řidítka oproti menšímu bráchovi podporují ten uvolněný a přirozený posaz. Kolena mají velký prostor a ani v tvrdých motokrosových botech mi nic nepřekáží.
Jízda
U prvního startu je také poznat, kde je technika strojů - na 450 je potřeba u studeného startu
sytič, který charakterizuje karburátor. U 550 nic takového nenajdete vše zabezpečuje „stříkačka“ a elektronika. Když jsme do lesa vyrazili na úvodní seznámení, schválně jsem si vybral menšího grizzlyho(450), jestli vylepší svou prvotní reputaci jízdními výkony. Musím konstatovat, že jen to, že je
opravdu obratnější díky menší stavbě v hustě zarostlém lese, prostě nemůže vynahradit to, co dokáže lehce větší grizzly(550), ale i tak menšího sourozence oceňuji jako všeho schopného…. Ne, že by stroj(450) neměl výkon, nebo že by nedokázal zdolat to samé, případně, že by hůř brzdil, ale prostě vetší brácha to dělá lépe a jde vám to lehčeji. Samozřejmě, že mu v tom pomáhá jeho integrované EPS (posilovač řízení), které je podle mě naprosto perfektně nastavené a podvozku dává ne jeden ale minimálně dva pořádné kroky náskok. To vše podporují i lepší podvozkové komponenty, které mateřská firma udělila do vínku pětsetpadesátce.
Odpoledne jsme se pokusili zdolat
původní motokrosu trať při různém prohazování strojů a tato trať nebyla pro oba stroje vůbec problém, sice to člověk neprolétne tak rychle jako na crossovém stroji, ale bezpečně se přehrne přes jakoukoli vlnu či nástrahu trati. Zde opět musím konstatovat, že pětpade i
díky EPS deklasuje svého menšího bráchu na plné čáře. Navíc i bachratější tvary kapot mají svůj význam, protože řidič není tak špinavý a zaflákaný od bláta jako na menším stroji a větší část sedla zůstává suchá a tudíž nemáte pod zadkem bahno a mokro. Jednoznačně jsme se shodli na tom, že prostě
550 EPS je jasný vítěz, co do pohodlí, ovladatelnosti a výkonových a jízdních parametrů. Motor jde lehčeji do otáček a stroj je celkově „svěží“. Po přidání prostě vystřelí bez zaváhání a dává slabšímu bráchovi na frak.
Pokusili jsme se na volném rovném poli dosáhnout co nejvyšší rychlosti a tachometry ukázaly a ž skoro neuvěřitelné hodnoty, 450 dokáže upalovat tachomatrových
88 km/h a 550 to rozpohybuje na
99km/h a možná, že by šla i výš, ale pole už bylo krátké.
Po rozbitých polňačkách se oba stroje proženou opravdu bez známky strachu, že by něco nezvládly. Také nemáte pocit, že, že jedete na nějaké rozbité polní cestě, ale po rovné výmoly neobsahující „štrásse“.
Nezávisle zavěšená všechna 4 kola dávají až nečekanou stabilitu a přes všechny nástrahy oba stroje udržují přímý směr. Jenže je to 550, která svými výkony boduje a řidiči dává naprosto perfektní odezvu a pocit jistější ovladatelnosti. Pokud vypnete náhon a předek, začíná i na lehce písčité či trochu nezpevněné cestě velká porce zábavy. Dá se driftovat jen přenášením váhy ze strany na stranu a protáčející se pneumatiky vám přidělují tolik adrenalinu, kolik jste ho schopni vstřebat.
Závěr
Oba stroje poskytují obrovskou porci zábavy, ale také nezklamou při pracovním požadavku majitele. Existuje na ně
neuvěřitelná paleta příslušenství, kde samozřejmostí je naviják, doplňkové zavazadelníky, pouzdro na pušku, sněžná radlice, přívěs a nebo sněžné pásy místo kol, které dělají z těchto strojů ideální pomocníky. Pokud má někdo navíc sportovní ambice, větší Grizzly 550 EPS mu je vůbec nebude odpírat, spíš ho do nich bude nutit. Ovšem 450 také s úspěchem nějaké vykouzlí. Ale s rukou na srdci říkám, že
550 působí živěji a získá si srdce majitele rychleji než
„usedlejší“ 450.
Ovšem pro potencionálního kupce nejen v ČR bude důležitá cena a tady se může „lámat chleba“.
Cenový rozdíl je adekvátní a ceny začínají na
189 tis vs. 205 tis, a to je pro někoho dost, ale mohu za sebe říct, že já bych do toho šel a neváhal si připlatit.