Jízdní vlastnosti / dojmy
Už po nastartování je znát, že
motor má síly na rozdávání. Temné hluboké zahučení a pískot tlakované stříkačky je první, co uslyšíte při startu. Pak zvuk motoru přehluší ostatní zvuky a vám nezbývá než si vychutnat tento stav pro kratičké zahřátí. Sešlápnout páku nožní brzdy a zařadit L nebo H pro chod vpřed. Ale ouha, řadit jde víc než ztuha. Prozatím to přikládám prvnímu studenému startu a neřeším to. Lehce přidat a stroj se sune vpřed. Víc přidat a Grizzly ukazuje drápy. Jednoznačně hned po usednutí oceníte příkladnou ergonomii stroje a při jízdě terénem jeho rozložení hmotnosti. To vám totiž hodně ulehčuje situace s výjezdy a sjezdy.
Když se lehce, opravdu lehce nakloníte vzad, a palec řádně zatlačí na plynovou páčku, Grizzlina nemá problém z místa odlepit předek ze země a pokračovat ve vzpřimování. Samozřejmostí je i klidný rozjezd a silný tah, pokud je třeba. Později jsem se dostal k couvání a nutnému přeřazování vpřed/vzad, stále mám pocit, že to jde stejně ztuha jako v počátku seznamování. Proto stále zkouším
různé variace na řadičce k variátoru, jak se sešláplou pákou nožní
brzdy, která by měla pomoci k lehčímu přeřazení tak i bez ní, jen se stisklou levou páčkou brzdy, která je spojena důmyslným hydraulickým mechanismem s nožní pákou. Zde musím podotknout, že
bez nožní páky to skoro nešlo vůbec. I když je kulisa řazení dobře čitelná a v podstatě se nemůžete splést, protože dráhy páky jsou dané, řazení H a P jde opravdu těžce. Spíš než posun páky po dráze mám namysli docvaknutí páky do dané polohy. Nedokážu potvrdit, jestli jde o vlastnost nebo jen nějakou chybku tohoto konkrétního stroje. Možná si řazení sedne s časem, protože stroj měl v době testu jen
175 km.
Motoricky je na tom Grizzly 700 natolik dobře, že tam, kde jsem měl na malém Grizzlíkovi 350 IRS zapnutý DIFF-lock, tady stačí mít aktivován
pohon 2WD a pracovat s plynovou páčkou. Už musí jít o hodně velký krpál, aby bylo nutné mít aktivováno 4WD a v uzávěrku jsem nepoužil nikde - snad jen proto, abych vyzkoušel, že je funkční. Ano, ano už se dostávám k tolik
opěvovanému EPS. Jde o posilovač řízení montovaný na tento typ a musím uznat, že to je jednoznačně velké plus. Na místě cítíte výraznou pomoc při otáčení řidítky a v rychlých pasážích to funguje i jako tlumič řízení. Nedostáváte žádné rány do řidítek, stroj vedete i přes hodně velké nerovnosti v naprostém klidu. Řidič není se při zdolávání trasy tolik neunaví, přestože na tomto stroji mi přišlo nastavení
EPS o chlup tužší než na Grizzly 550.
Tahat vozík nebo stromy sedmistovce
nečiní žádné problémy, někdy máte pocit, že o stromu zapřaženém na řetězu ani stroj neví. Síla je skoro od volnoběhu až k vrcholu otáček konstantně rostoucí s velkou dávkou progrese. Prostupnost terénem je
extrémně dobrá a zastaví vás jen to, že si v hlubokém bahně sednete na spodek a kola nemají oporu k záběru, nebo předek opřete do příkrého svahu po sjezdu a okamžitém následném výjezdu a s protáčejícími a do hloubky se zahrabávajícími koly musíte počkat na lano, nebo zvolit jiný úhel nájezdu.
Komu se líbí driftování, tomu Grizzly 700 nabídne
nepřebernou paletu způsobů. V sedle nebo ve stoje, s vysednutím i bez něj. Motor má sílu na vše. Skoky a lety jdou tomuto stroji skoro samy, jen nesmíte moc tlačit na pilu, protože motoricky má Grizzly na to, aby se odpíchl od horní hrany výjezdu a vás na stroji
katapultoval 2 m do vzduchu. Na to, že jde o pracovní allrounder, je na ní bezbřehé zábavy až až. Také musím pochválit brzdy. Tady je vidět, že jsou správně navrženy a fungují přesně tak, jak řidič chce. Při sjezdech je potřeba spolehnout se na „motorovou brzdu“, která řidiči pomáhá sjet svah, bez pomoci aktivace běžných brzd, což oceníte při dlouhých sjezdech kopců.
Podvozek je
lehce tužší než třeba u americké konkurence, ale to bych tomuto typu stroje nevyčítal a spíš bych to viděl jako plus, než být jako na houpačce. Podle mne se právě toto od pracovního stroje očekává. I když jsem s ním
nikdy nešel na dorazy - jedině u skoků bych větší měkkost k pohlcení energie přivítal. Rychlé průjezdy pro rozbitých cestách si tady užijete bez větších
úskalí a EPS vám dovolí ještě zrychlovat a s klidem držet přímý směr. Podvozek to stíhá a není problém stroj rozpohybovat přes stovku. V každé chvíli víte, že výkon motoru vám bude oporou a i v osmdesátce není problém slušně zrychlit.
Kapitolu spotřeby jsme ověřili po čtyřech dnech s následujícím odhadem: Běžná jízda 2WD - silnice pole a cesty s hodnotou k
olem 7L, trocha zábavy navrch a jste na
9 – 10L jen to fikne. Pokud budete vytěžovat stroj na maximum či řádit v pískovně nebo tahat zapadlé auta ze škarpy, klidně
počítejte s 12L. Na 20L jsme v Milovicích vydrželi jezdit necelé 4 hodiny.
Zhodnocení
Dovolil bych si za sebe použít tvrzení že „Yamaha v prospektech o tomto stroji rozhodně nekecá!“ a byl by to můj
žhavý kandidát při obsazení garáže. Opravdu se jedná o velice agilní stroj, který si člověka po pár km získá a v obdobných cenových relacích se pak
těžko hledá soupeř. Krom řazení bych zatím neviděl jinou šmouhu na kráse. Každopádně výrobce mě přesvědčil, že do tohoto segmentu přidal nový rozměr, který určitě ocení velká většina uživatelů