QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Za pásovcem do hor: Yamaha Venture Lite

Text: Ollie Roučková | Foto: Press , Ollie Roučková | Datum: 11.03.2011 | Zobrazeno: 8405×

Za pásovcem do hor: Yamaha Venture Lite Naše redakce měla možnost vyzkoušet si sněžné skútry. A tak slovo dalo slovo a rázem stojíme v Jizerských horách před půjčovnou sněžných skútrů v obci Příchovice. Půjčovna se nachází na rozhraní Jizerských hor a Krkonoš, 6 km od známého lyžařského centra Harrachov. Ještě předtím, než usedám na stroj, nám pan Fridrich (majitel a zároveň průvodce) vysvětluje základní ovládací prvky.


Kapitoly článku

  1. Představujeme
  2. Kompletní fotogalerie

Oproti kolce má Yamaha Venture Lite pouze jednu brzdu, robustnější páčku plynu, ,,dvě lyžiny a pás“. Po proškolení se připojujeme ke skupině začátečníků, celou skupinu čeká zhruba 100 kilometrový okruh z Příchovic přes Paseky nad Jizerou skrz Sklenaříce směrem na Vysoké nad Jizerou a zase zpět do Příchovic.
Každý z jezdců si vybírá svůj sněžný skútr s ohledem na zkušenosti a také podle jeho kategorie. Naše redakce Quadmania.cz vyfasovala dvoumístný turistický skútr Yamaha Venture Lite. Čtyřtaktní kapalinou chlazený dvouvál se netváří zle. Oproti ostatním sněžným skútrům z půjčovny má Venture Lite delší A-ramena, která korespondují s turistickou třídou pásovců. Čtyřtaktní dvouválcový motor ve stříkačce je upraven pro sportovní akceleraci, lehká vyvážená kliková hřídel zaručuje ostřejší reakce na plyn i zmírnění vibrací. Venture Lite je vybavena systémem snímání tlaku oleje – v případě nouze systém zastaví motor. S trochou hrůzy zjišťuji, že náš turistický dvoumístný skútr má pod kapotou stádo 80 koní, což už vyžaduje trochu respektu. „Copak já mám nějaký respekt?“ Fotograf se naposledy pomodlil, usedl na vyvýšené sedadlo spolujezdce a mlčky čekal, co se bude dít. Vzhledem k tomu, že většina jezdců ze skupiny jsou začátečníci, průvodce namotává první kilometry na širších sněžných pláních. Zprvu si počínáme nemotorně, avšak s přibývajícími kilometry ostych opadá. Kombinace motoru, podvozku a odpružení u Venture Lite umožňuje agresivnější jízdu. Tahle stříkačka se nenechá sportovnějšími verzemi, které sedlají kolegové ve skupině, zahanbit.
Horský průvodce měl stokilometrový okruh prvotřídně najetý, ani jednou jsme nejeli totožnou cestou, ani jednou jsme se nevraceli a běžeckým trasám jsme se vyhýbali na hony daleko. Ta volnost na sněžných pláních byla ohromující. Lehčí pasáže střídaly na můj vkus složité pasáže, ale všude na nás průvodce počkal, ukázal nám jak se s tímhle problémem popasovat a jelo se dál.

Pásovec krasavec


Yamaha Venture Lite je pohodlný a hlavně praktický skútr. Jeho využití je rozsáhlé – nejen, že se na něm vyblbnete dosyta, ale i práci zastane. Naše verze měla tažné zařízení, které utáhne bez problémů 250 kg, sice to není optimální tahač břemen, ale v nouzi se neztratí. Zásadní problém je jen v přenesení síly na úzký pás.
Pás/podvozek:
U vývoje všestranného OEM pásu se spolu zapotily Yamaha a Camoplast. Čím delší pásy, tím lepší. Kdykoli je na obzoru čerstvý sníh, hrozí zapadnutí nebo může skútr uvíznout na břichu - a tady má delší pás hodně navrch. Naše testování sice nemělo optimální sněhové podmínky k tomu, abych poznala přednosti FX podvozku, ale na ledovém podkladu jsem se cítila jako v bavlnce, Ventura Lite držel stopu, zabíral při zatáčení, nijak se nevlnil. Jediné, kdy mi Ventura Lite neseděla tak, jak jsem chtěla, bylo při pomalé jízdě, kdy lyže tancovaly, jako by chtěly vyskočit ze stopy. Při jízdě ve dvou se dvousedadlák choval vyrovnaně, jakmile jsem ale šla řádit sama, jízdní vlastnosti se dimenzionálně pozměnily. Chyběla totiž stabilizační zátěž a dá se říct, že jsem si se skútrem dovolila mnohem méně, než když jsme jeli ve dvou. Pásovec odskakoval na nerovnostech a snadno se stavěl na jednu lyžinu.

Přejezdům silnice se člověk nevyhne, vadí to něčemu?
Jasně, že to vadí! Na silnici odcházejí speciální vodící nože v lyžinách, k tomu se taví skluznice a snadno se poničí i pás, který nepatří k laciným záležitostem (asi 50 000 Kč). Pásy normálně vydrží zhruba 2000 km.
Plexi štít:
Štít sice chránil před ledovým vzduchem, ale pokud jsme jeli naplno (což se nabízelo každou chvíli), plexi zkreslovalo výhled a znesnadňovalo rozpoznání sněhových nerovností. Načítání trasy tak bylo složitější. Abych fotografa, který strachy ani nedutal, nekatapultovala ze sedla, načítala jsem si cestu tak, že jsem se vykláněla mimo plexi. To bylo pochopitelně namáhavější (a otravné).

Odkládací plochy:
Hledám, jak jen můžu, ale nacházím jen dvě odkládací plochy – tou první je kapsička na zadní opěrce sedadla, tahle kapsička je určená pro přepravu nářadí. U čtyřkolek jsem zvyklá, že nářadíčko vozíme pod sedadlem nebo v kufrech… Druhé odkladiště je už o něco větší, jedná se o zadní ohrádku. Ještě tu jsou možnosti dokoupení nejrůznějších kapsiček na přední část pásovce, nebo různých kufříků. Naše verze Venture Lite, měla pouze zmiňované dvě odkládací místa.

Vyhřívání rukojetí/nastavitelná opěrka pro spolujezdce:
Ventura Lite je v základu vybaven vyhřívanými hefty i vyhřívanou páčkou plynu. Levé řidítko je osazeno kolébkovým přepínačem výhřevu rukojetí. Moje „Ventura“ měla pouze polohu výhřevu heftů nebo páčky plynu. Kolébkový přepínač je v dostatečném dosahu prstů. Cvak dolů a hřály hefty, cvak nahoru a pálila páčka plynu. Mezi polohami výhřevu je poloha vypínání - chvilka balancování a člověk přijde na to, jak se to vyhřívání vlastně vypíná. A co kvalita výhřevu? Rukojeti hřály okamžitě, páčka plynu přímo pálila, ale to spíše přisuzuji teplému jarnímu počasí, které nás po celý den doprovázelo.
Nastavitelnou opěrku ocenil hlavně fotograf, ten by mi za zády bez opěrky a zadních madel jinak lítal jako nudle v bandě. Tato opěrka je oproti kolkovým opěrkám decentnější, měkčí, ale svou roli odváděla na jedničku. Zadní tvarovaná madla pro spolujezdce by si zasloužila více kreativnosti ku zpříjemnění úchopu spolujezdce.
Sedadlo:
Sedadlo se skládá ze dvou velmi pohodlných částí. První část patří řidiči, tato část je dostatečně dlouhá. Druhá část se zužuje k místu spolujezdce, sedadlo je zde o něco menší než první část řidiče. Obě oddělení sedadel rozděluje vyvýšený límec, ale nám se během celodenního cestování povedlo jezdit na první části sedadla oba. Zde se cestování veskrze podobá cestování na čtyřkolce, a jakmile máte za zády zkušeného jezdce, ani o něm nevíte, ovšem pokud máte za zády trochu neznalejšího spolujezdce, tak se po celou dobu vyjížďky perete o kus sedačky a tak nějak vás jezdec roluje do řídítek. Celkově je sedadlo komfortní, měkké a při vysedání nebránilo v pohybu. Díky tomuto sedlu se jízda opravdu podobá jízdě na ATV. Oproti kolce jen stojí vysedání více sil. A sněžný skútr právě chyby neodpouští, i co se vysedávání týče.
Displej:
Vzhled displeje se podobá GPS navigaci. Trochu strohý, ale věcný a přehledný. Displej je zasazen doprostřed řídítek, takže sledování rychlosti nedělalo žádný problém, po celou dobu vyjížďky jsme já i spolujezdec měli dobrý přehled nad velkými digitálními čísly (tedy pokud spolujezdec neměl strachy zavřené oči..). Rozvržení displeje se mi moc nelíbí, ale vzhledem k malým zkušenostem se sněžnými skútry nemohu víc posuzovat a srovnání se čtyřkolkou je skoro nemožné. Vzhledově je displej prostě jiný, rozložení jednotlivých ukazatelů je zdánlivě podobné, ale aspoň nějaká podobnost v ovládacích prvcích tu je. Sněžné skútry se pohybují v extrémně zimních podmínkách, na ovladatelnost displeje v rukavicích se tu proto myslelo - opravdu jsem v menu displeje lítala, jako bych rukavice ani neměla.
Napomůžou zkušenosti s kolkou?
Z mého pohledu: Zkušenosti ze čtyřkolky mi při jízdě napomáhaly - nejen, že znalost ovládání páčky plynu byla plusem, ale i praxe v načítání terénu během vyjížďky nás posouvala místo po místu kupředu. Všechny sportovní skútry ze skupiny jsme nechávali za zády, až na našeho horského průvodce, ten opravdu umí a ví, jak se s takovým skútrem zachází.I vysedávání a najíždění do zatáček je podobné jako na kolce, avšak trochu „proti přírodě“ mi připadala jízda z kopce – normálně se z kopce na kolce brzdí, ale sněžný skútr se naopak udržuje roztočený. Co nejvíce by se měl minimalizovat moment, kdy se odpojí variátor. Sama jsem poznala proč, Venture se po přibrzdění snadno dostal do neřiditelného smyku, ale jakmile jsem z kopce udržovala rychlost, skútřík si jel klidně a vyrovnaně, zkrátka držel. Co páčka plynu? Než jsem se naučila mačkat páčku plynu, několikrát jsme si poskočili. Páčka plynu je totiž oproti kolce robustnější – celkem velký nezvyk… V naší skupině byli jisto jistě motokrosoví závodníci, těm páčka plynu dělala o trochu větší problémy než těm, kdo na ni byli zvyklí. Ale vše se během celodenního ježdění vypilovalo.
Na pětníku se neotočím!
Sněžný skútr se v pomalejších rychlostech stává hůře ovladatelným, posilovače se u Yamah začaly dodávat až od letošního roku, což je škoda, neboť při pomalejší manipulaci by se posilovač vážně hodil. Co se pokazí v nájezdech, to lze napravit zpátečkou. Zpátečka je oproti kolce umístěná přímo na displeji, patří jí nenápadné tmavé tlačítko v pravé části displeje. Vše probíhá hladce - v klidovém režimu jsem zmáčkla tlačítko, ozvalo se pípání, rozsvítila se kontrolka zpátečky a už jsem si to metelila zpět! Vypnutí zpátečky je stejně lehké jako zapnutí - zase do klidového režimu, zmáčknout to nenápadné tlačítko a už nám svítí „H“.
Moje postřehy:
Označení „turistická třída“ může klamat, tenhle skútr se totiž rozparádí až na 140 km/h. Přiznám se, že jsme se proháněli rychlostí okolo 90 ve dvou, a to i do kopce. Páčka plynu šla ztuha, ale se řízením jsem se prala pouze při parkování, jinak jsem absenci posilovače řízení nepociťovala. Oproti čtyřkolce je sněžný skútr poněkud vratký, snadno se dostane na jednu lyži, což je opravdu strašidelný pocit. Náš testovací den nebyl optimální po stránce sněhové nadílky, zmrzlý povrch se snadno udusá a udělají se v něm rolety, takže je s pásovcem pěkně prodrncáte. Zrcátka, která jsou už v základové verzi, jsem bohužel nemohla upravit tak, abych do nich dobře viděla. Na dvousedadláku se jezdí nejlépe v plném obsazení nebo aspoň s pořádným závažím, v jednom skútr neposedně poskakoval a jeho přehnaná hravost mě přiváděla k nečekaným manévrům. Svezení ovšem patří k prvotřídním zážitkům! Při šplhání do kopců se Yamaha Venture Lite chovala jako kolka, takže neopatrně brnkneš o plyn a skútr se začne zvedat! Na nakloněných loukách se mi sice nezdálo, že by se skútr chtěl převracet, i tak jsem ze zvyku vysedala. Musím přiznat, že sjezdů jsem se bála, nepřirozené udržování plynu šlo proti srsti, ale fungovalo to. Podvozek je jednoznačně nastaven pro jízdu ve dvou, v jednom byl zkrátka neposlušný. Škoda, že jsem nemohla otestovat průjezdnost skútru v hlubším sněhu, udusaný povrch ale zas umožňoval svištění po kopcích, hřebenech i střemhlav dolů z kopců. V celkovém zhodnocení dojmů skútr dost připomínal vratkou užitkovou čtyřkolku. I když někteří mají názor, že sněžný skútr je samostatná kategorie a nedá se k ničemu přirovnat (nebo že je to jen „motorka s pásy“), mně opravdu připomínal méně stabilní 4x4. A nesmím zapomenout ani ne design - vzhledově je skútr vážně pěkně propracovaný, tedy až na displejové rozhraní, ale jinak snad nelze mít výhrady.
Nemám sněžný skútr ani výbavu, ale chci si to ozkoušet, co s tím?
Většina z nás určitě nemá v garáži sněžný skútr, málokdo má chatu v horách, a to ani nemluvím o nepoměru ve využití skútru – 3 měsíce ježdění, 9 měsíců válení se v garáži. Co s tím, když se přesto chci svézt? Tuhle otázku zodpověděl pan Fridrich (www.pujcovnasneznychskutru.cz)
Co potřebujeme k jízdě na sněžném skútru?
Vlastně jen chuť zkusit si adrenalin na vlastní kůži, taky trochu peněz a zimní ohoz. A taky řidičské oprávnění skupiny "A" (na uzavřeném okruhu řidičák ale nepotřebujete).
Půjčovna zajišťuje propůjčení stroje, helem, služby průvodce/ů, zaškolení, seznámení s chováním na skútrech v daných situacích.

Jsme dva, chceme si vyzkoušet jízdu na skútrech, není nás málo?
Jasně, že ne! Půjčovna disponuje 10 skútry. Jestli provádět jednoho či deset rebelů, není rozhodující, stačí zavolat, domluvit čas, a jede se vyplavit adrenalin!
Jaké sněžné skútry jsou v nabídce?
1x Yamaha FX Nytro XTX 1049 ccm, 130 koní (ten jezdí pan majitel)
1x Yamaha Attak (v Evropě Warrior) 998 ccm, 150 koní
1x Yamaha Apex 998,150koní
1x Yamaha Apex LTX 998,150 koní
2x Yamaha Venture Lite 499, 80 koní
6x Yamaha Phazer RTX 499, koní 80

Proč máte v půjčovně samé čtyřtakty?
Nejen kvůli spolehlivosti a výdrži strojů, ale v zásadě kvůli emisím. Uživatelsky jsou čtyřtakty přívětivější.
Jak přesvědčit celou rodinu, aby jela se mnou?
Půjčovna se nachází na rozhraní Jizerských hor a Krkonoš (v obci Kořenov – Příchovice), 6 km od známého lyžařského centra Ski areál Harrachov. Okolí Příchovic nabízí ideální podmínky pro lyžařskou turistiku, jelikož se zde střetávají hlavní běžecké tratě z okolních hor. Skiareál U Čápa - dvoukotvový vlek, lyžařskou školou pro lyže i snowboarding. Každý si tu najde to své.
Jaké jsou ceny půjčovného?
Jednotlivec: 1 hodina 1800 Kč
Větší skupin : 1 hodina 1500 Kč
3 hodiny: 3000 Kč


Klady půjčovny:
Profesionální přístup, nemáte-li žádnou výbavu, není to problém, jestli se nudíte na sjezdovce, tohle je to pravé zpestření, cestování po horách na skútrech je nezapomenutelné, propojení zážitků s přáteli, flexibilita průvodce i strojů.

Nevýhody:
Cena půjčovného, hodina vyjížďky uteče jako voda, jedno svezení z vás udělá závisláka, režim půjčovny podléhá sněhovým podmínkám (není sníh - není skútr), horší helmy – tyto helmy se snadno zamlží a menším hlavám nesedí….

Jízdní video Yamahy Venture Lite:
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen flashem.



Kapitoly článku

  1. Představujeme
  2. Kompletní fotogalerie

Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.25 Známkováno: 4x

Další články sekce Yamaha

Industries Yamaha

08.04.2016, Představujeme
Společnost Yamaha založil v roce 1887 tehdy 36letý Torakusu Yamaha. Tři zkřížené hudební ladičky na nádržích motocyklů, ...

Yamaha Grizzly 4x4 EPS - 2016

29.06.2015, Představujeme
O novince roku 2016 jsme vás již informovali, nyní jsme se podívali více do hloubky s kolegy z amerického portálu ATV Ri...

Šedesátka u Yamahy - sportky ve žlutém

22.06.2015, Představujeme
Yamaha přináší mnoho modelových změn, po letech upgradovala Grizzlyho 700, a aby nezaspala jen u největšího zástupce, př...


Redakční testy





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.36s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce