QuadMania.cz


 ?
Registrace Zaslat heslo


Zachraňují životy! - horský test

Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva | Autor: Matěj Oliva | Video: Ctyrkolky.com | Zdroj: Quad Magazin | Datum: 23.03.2020 | Zobrazeno: 5254×

V praxi

Nejdřív nás čeká několik desetikilometrových cest od silnice na hřebeny hor. První cesta mě čeká v UTV a musím říct, že to je až trochu nuda. Vytopená kabina, do které se v pohodě vejdou tři cestující, stěrač na odletující sníh a snadné řízení. Motor má i na pásech dost síly, takže celou cestu i se závěrečným prudkým kopcem můžu absolvovat na Hčko. I tak je motor kvůli zpřevodování pásů celou dobu ve vysokých otáčkách a má ještě rezervu ke zrychlení. Na cestě jsou ale ledové plotny, na kterých vám nepomůžou ani pásy, takže přeci jen je třeba jet trochu opatrně a sledovat terén před sebou. UTV ale můžete v pohodě řídit jednou rukou a na rovných úsecích jen kontrolovat směr, nějaké aktivní zasahování do řízení není potřeba. Za chvíli jsme nahoře a vlastně jediné, co mi v UTV ještě chybí, je rádio:-) 

Druhé kolo absolvuju na čtyřkolce. Dvacet kilometrů v mrazu mě moc neláká, ale test je test. Cestu dolů si navíc okořením záchranou správce národního parku, kterému se přetrhl řemen ve variátoru jeho skútru a potřebuje odtáhnout k silnici. Nebýt nás, měl by to dost komplikované. Zapřahujeme skútr na kurtu, domlouváme si pokyny a jdu na to. Ze strachu o variátor jsem zařadil Lko a pomalu vyrazil. Po sto metrech s přetočeným motorem bylo jasné, že obavy byly zbytečné, řadím Hčko a čtyřkolka se i se skútrem na laně rozjela jako nic. No a kdyby mě skútr cestou občas nezatahal za lano, tak o něm ani nevím. Litrový motor prostě má něco do sebe. Na půl plynu jedu zasněženou cestou a těším se, až budu dole. Dobrý skutek je samozřejmě důležitý, ale pořádné svezení taky. Loučím se se správcem parku a vyrážím zpět do kopce. Dávám plný plyn a Gladiator se žene do kopce jako nic. Na rozdíl od UTV si tu užívám i řízení. Na náledí čtyřkolka občas ujede, ale díky rychlé zpětné vazbě můžu směr okamžitě korigovat. Jak už jsem psal na začátku, tlumiče tu nehrají hlavní roli. Široká řídítka společně s posilovačem řízení mi dávají perfektní kontrolu nad situací a ani koleje nebo průjezd závějí nejsou problém. Trochu horší je to s manipulací na místě, kde musíte na otočení pásy vynaložit dost síly. Posilovač by snesl pro pásy silnější nastavení. Překvapivě dobrá je ochrana jezdce před sněhem odletujícím od pásů. V tom je X1000 celkem unikátní. Za obrovskou kapotáží jsem schovaný, před rukama mám kryty a pod sebou velké pohodlné sedlo. Vlastně to není vůbec špatné pracoviště pro záchranáře. 

Do akce

Tentokrát jsem na kopci za chvíli, dávám si horký čaj a můžu si v klidu porovnat obě mašiny. UTV je samozřejmě do všech stran větší. To je na jednu stranu výhoda, uveze víc nákladu i pasažérů, na stranu druhou je širší a má tím pádem omezené působení na užších cestách. Větší je samozřejmě i poloměr otáčení, který ještě narůstá díky pásům. Kombinace těchto strojů mi připadá v podstatě ideální. Máme tu velké pohodlné UTV se vším komfortem a k tomu rychlejší a obratnější čtyřkolku, která se dokáže dostat na jakékoliv místo zásahu. Do vysílačky se ozve první z psovodů, pro kterého vyrážíme po hřebení a tedy na čtyřkolce. Ovladatelnost v hlubokém sněhu je perfektní a pásy si razí cestu k cíli. Brzy nabírám první dva pasažéry. Trochu se bojím, jak bude pes snášet převoz na čtyřkolce, ale je to překvapivě v pohodě. V náruči svého pána se kouká po okolí a v klidu se veze. Zanedlouho jsme na základně, kde dostávám další směr. Vidím, že i UTV je v plné práci a za pár desítek minut už jsou všichni zpět a mají splněný svůj úkol. Cvičení sice ještě pokračuje další dny, ale naše působení v horách je u konce. Naposledy tedy dovezu UTV k silnici a můžu v klidu vstřebat dojmy.

Má to smysl

Když jsem se u oběda se záchranáři bavil, byli ze čtyřkolek nadšení. Jsou stabilnější než skútr, pokud s nimi jedete hlubokým sněhem malou rychlostí, tak jen tak nezapadnou, jejich řízení je snazší a vyžaduje podstatně míň soustředění, než sněžný skútr. No a v neposlední řadě uvezou víc nákladu. Jedinou nevýhodou je pak maximální rychlost, kterou má sněžný skútr zkrátka vyšší. Co je vám ale platná, když ho pak budete hodinu vyhrabávat ze sněhu. Pokud tedy příště uslyšíte o tendru na nákup čtyřkolek pro hasiče, horskou službu, nebo policii, vězte, že je nemají jen na hraní, ale že jim opravdu poslouží ke správné věci. 


Pokračování článku: Videa


Jak se vám líbil tento článek?

Průměr: 1.33 Známkováno: 3x

Katalog čtyřkolek - kompletní informace o modelu

CF Moto Gladiator X1000»

Další články k modelu Gladiator X1000

CFMoto Gladiator X1000 Overland G3 – létající koberec

20.02.2025, Redakční testy
Kdybych měl vybrat tu čtyřkolku, která mi za řídítky dá co největší pocit sucha a bezpečí, dost pravděpodobně to bude ak...

CFMOTO Gladiator X1000 Overland: To nejvíc

27.04.2023, Redakční testy
CFMOTO se dnes už bez obav může řadič na špičku a těžko najdete lepší důkaz, než je jejich vrcholný litrový model ve výb...

CFMoto Gladiator X1000: Nejprodávanější tank

12.03.2021, Redakční testy
Litrový dvouválec za bezmála 280 000,- je nejprodávanější čtyřkolkou CFMoto, logicky tak patří také mezi nejprodávanější...

Další články sekce CF Moto

CFMoto Gladiator UTV1000 Pro – pracujeme v komfortu a pohodě

Dnes, Redakční testy
Novinkou na poli UTV modelů čínského CFMota je nový Gladiator UTV1000 Pro. A přestože sdílí většinu názvu se stávajícími...

CFMoto Gladiator X1000 Overland G3 – létající koberec

20.02.2025, Redakční testy
Kdybych měl vybrat tu čtyřkolku, která mi za řídítky dá co největší pocit sucha a bezpečí, dost pravděpodobně to bude ak...

CFMoto X625-A: Pan Vyladěný

20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...

Nejnovější články o Čtyřkolkách

Segway Snarler AT6 L EPS 2024: Zlatá střední cesta?

20.03.2025, Redakční testy
Čtyřkolka Snarler AT6, vybavená jednoválcovou šestistovkou, byla prvním ATV, s nímž americko-čínská značka Segway vstoup...

CFMoto Gladiator X1000 Overland G3 – létající koberec

20.02.2025, Redakční testy
Kdybych měl vybrat tu čtyřkolku, která mi za řídítky dá co největší pocit sucha a bezpečí, dost pravděpodobně to bude ak...

Goes Terrox 500: Levný pracant s prověřenou technikou

16.01.2025, Redakční testy
Dalo by se říci, že tahle čtyřkolka je vlhký sen českých chalupářů. Tedy lidí, kteří nejsou čtyřkolkáři, ale potřebují č...


Novinky a reportáže





English, Deutsch    Nahoru

Copyright © 2008-2025 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:1.60s

Nahlásit chybu / vylepšení na této stránce