Text: Matěj Oliva | Foto: Matěj Oliva | Autor: Matěj Oliva | Video: Ctyrkolky.com | Zdroj: Quad Magazin | Datum: 23.03.2020 | Zobrazeno: 5093×
Testovat čtyřkolky na pásech u nás není jednoduché. Na uzavřené trati sice zjistíte jízdní vlastnosti a výkony čtyřkolky, ale její praktické užití si můžete ověřit až v opravdovém nasazení. My jsme měli to štěstí vyzkoušet si, jaké je jezdit v horách a pomáhat záchranářům při hledání osob ve sněhu.
Nešlo samozřejmě o ostrý zásah, na to mají záchranáři své specialisty. Šlo "jen" o cvičení, ale vlastně jediní, kdo nebyli na horách profíci, jsme byli my. Asi nejen na mě udělala dojem perfektní organizace zásahu, který kynologové trénovali. Scénář byl jednoduchý. V horách máme pohřešované turisty, které je třeba najít. Každý záchranář má svůj sektor, který musí prohledat, a naším úkolem je zajistit jejich mobilitu v těžko přístupném terénu. A k tomu nejlépe poslouží právě čtyřkolka a UTV.
Společnost Journeyman na hory zapůjčila čtyřkolku CFMOTO Gladiator X1000 Elka Edition, kterou jsme testovali už na podzim. O pohon se stará litrový dvouválec, který má dost síly, aby se vypořádal s náhonem pásů. K tomu má podvozek od kanadské značky Elka, který ale na pásech nevynikne zdaleka tak jako na kolech. Kromě tlumičů je čtyřkolka ještě vybavena ochrannými rámy vpředu i vzadu a rovněž dvěma kufry. S pásy Camso už máme bohaté zkušenosti, stejně jako jejich výrobce, tady nemá smysl se dlouze rozepisovat, snad jen, že pásy mají silniční homologaci a jsou použitelné na sněhu i v bahně nebo písku.
Stejným motorem, pouze s jiným naladěním, je poháněno i pracovní UTV. To je osazeno kabinou od české firmy DFK. Jde o kompletní kit, který jsme už testovali na kolech. To ale bylo horko a kabinu jsme úplně neocenili. Teď si můžeme naplno užít především topení, které funguje opravdu efektivně, a když ho pustíte naplno, můžete jezdit po horách klidně v tričku. Důležité ale taky je, že se vám nemlží skla a uvidíte na cestu díky silným LED světlům na střeše. K zahození nebylo ani víko korby, které brání sněhu létajícímu od pásů, aby nám zasypal všechny věci, které s sebou vezeme – a že jich je hodně. I UTV je samozřejmě obuté na pásech, má ale jiný model, než čtyřkolka. Camso vyrábí speciální sadu pro UTV. Ta má zesílené uložení vodících kol, přední a zadní kola jsou větší a celý pás je delší, aby lépe rozložil hmotnost těžšího UTV. Jediný znatelný rozdíl v chování stroje je menší ochota zatáčet oproti čtyřkolce kvůli delším a plošším předním pásům. Není to ale žádná tragédie, jen je třeba řídit UTV trochu jinak než na kolech.
27.04.2023, Redakční testy
CFMOTO se dnes už bez obav může řadič na špičku a těžko najdete lepší důkaz, než je jejich vrcholný litrový model ve výb...
12.03.2021, Redakční testy
Litrový dvouválec za bezmála 280 000,- je nejprodávanější čtyřkolkou CFMoto, logicky tak patří také mezi nejprodávanější...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
29.03.2024, Redakční testy
Přestože mám střechu a dveře, bahno od zubatých kol stejně lítá až na mě. Ani na chvíli si ale během svého řádění nevzpo...
20.06.2024, Redakční testy
Je to čtyři roky, co na trh přišel největší jednoválec od CFMota, model X625. Ten přebral žezlo od pětistovky a v loňské...
29.05.2024, Redakční testy
Rychlost, s jakou Číňané mění své modely, nás Evropany nepřestane udivovat. Přijde mi, že každý rok jezdíme k ASP Group,...
01.05.2024, Redakční testy
Čínský výrobce představil kompletně přepracovanou vlajkovou loď Gladiator X1000, kterou v nabídce doprovází o něco r...
První jízda na třetí generaci dvouválcových Gladia...
Segway AT5 L EPS Limited: Nebezpečná konkurence ve...
Linhai 650L EPS Promax 4x4: Nová vlajková loď
Copyright © 2008-2024 Quadmania.cz, Kontakty – ISSN 1214-7125 – RSS kanál Loga Quadmania.cz ke stažení, V:0.42s